stereo naar subwoofer

een vraaje mijn stereo heeft twee uitgangen A/B met schroefdraadjes om de boxen aan te verbinden, nu wil ik hier een subwoofer (actief) op aan sluiten en twee kleine boxen, nu zat ik over het volgende te denken, de boxen op uitgang A en de woofer op uitgang B. Maar de ingang van de woofer is een RCA plug. nu is mijn vraag of dit mogelijk is want ik vindt nergens een kabel met aan een kant een RCA plug en een de andere kant 'draad'

Wordt je subwoofer dan niet gewoon het linker- of rechter stereobeeld en je twee boxen vervolgens 2x mono? Oftewel; kan dat wel?

Nu ben ik geen audioloog maar volgens mij heb je hiervoor een 5.1 versterker nodig. Zelf heb ik een Yamaha 5.1, die zit aan de achterkant stampesvol met aansluitingen. Helaas vind ik een woofer + aanhangsels te lelijk, anders had ik wel een lekkere sound.

Dit is m niet precies maar dit bedoel ik:

[img:1e3a8fdfa7]http://www.yamaha-hifi.de/prodfotos/p1255_2.jpg[/img:1e3a8fdfa7]

de kabel heb ik inmiddels gevonden :D [quote:0623bbf7bc]Wordt je subwoofer dan niet gewoon het linker- of rechter stereobeeld en je twee boxen vervolgens 2x mono? Oftewel; kan dat wel?[/quote:0623bbf7bc]

dat vraag ik me dus ook af :roll:

op mijn versterker dien je de subwoofer via een minijack aan te sluiten?

het is idd een subwoofer en boxen die van een (weleenswaar) 2.1 set afkomen, maar voor zover ik het heb begrepen zou het met een active woofer moeten kunnen.

op de originele set komt het geluid door één RCA stekken/kabel de woofer binnen, dan is dit geluid moet dan toch mono zijn?

dus ik denk dat als ik links en rechts met een stereo naar mono stekker samenvoeg zou het moeten kunnen of licht stereo naar mono gecompliceerder?

Ik heb zelf een jamaha subwoofer, en daar zit een blokje bij waarin de 2x2 kabels gaan van de 2 boxen en er komen 2x2 draajes uit om aan de stereo aan te sluiten EN een kabel die naar de subwoofer gaat. Misschien moet je naar zoiets gaan...

[quote:85d1161cd9="mekker"]op de originele set komt het geluid door één RCA stekken/kabel de woofer binnen, dan is dit geluid moet dan toch mono zijn?[/quote:85d1161cd9]

Als je 2.1 of je 5.1 door 1 RCA komt dan is dit composiet en zorgt je versterker/actieve subwoofer voor de verdelingen. Komt alleen je subwoofer door een RCA kabel, wat ook veel gebruikt wordt dan is dat inderdaad mono, want doorgaans heeft een sub ook maar 1 speaker, stereo zou dan een beetje doelloos zijn.

[quote:85d1161cd9]dus ik denk dat als ik links en rechts met een stereo naar mono stekker samenvoeg zou het moeten kunnen of licht stereo naar mono gecompliceerder?[/quote:85d1161cd9]

Het lijkt mij niet verstandig om dit zo op te lossen. Je zit immers met spanningen/stromen (en dan heel klein) te werken. Als je links geluid hebt en rechts niet, dan gaat de spanning/stroom (ook) naar een lager potentiaal. Lijkt mij geen goede oplossing.

Ik weet niet wat voor versterker je bij je set hebt maar als je A en B speakers hebt kan dat 2 dingen betekenen:

Of je kunt 2 sets met speakers aan je versterker hangen (bijvoorbeeld voor in de woonkamer en voor in de keuken)

Of je kunt bij grote speakers je hoge en lage tonen apart aansturen. Mijn yamaha RX-V630 doet dat bijvoorbeeld naar mijn B&W DM603 series.

@sypie, het zijn A/B voor de woonkamer en keuken.

alleen de subwoofer komt door de rca dit is dus mono, als ik nu een stereo naar mono Y-rca stekker koop en die aansluit op de tape out voor de subwoofer, en de boxen op de gewone stereo uitgangen, zou dat geen oplossing zijn?

Moet kunnen, maar dan als je sub dan geen fatsoenlijk frequentiefilter heeft dan krijgt die ook de hogere tonen en krijg je dus een fout signaal naar je sub. Tenzij er een (goed) frequentiefilter in zit die dit tegengaat krijg je enigszins goed geluid.

er zit een frequentiefilter in maar "het probleem" bedacht ik me net, is dat als ik op de tape out aansluit ik geen volume controle heb :(

dus denk toch dat ik het ga probeeren op de eerder genoemde manier
-uitgang A voor de sub met Twee wire naar rca kabes en een strereo Y rca naar mono stekker
-uitgang B voor de boxen

de uitgang van de stereo is 4-16(omega sybole)/ohms
maar de entree van de sub is 22 K(omega sybole)/kohms

geen idee hoe ik dit moet intrepreteren zou dit problemen kunnen geven?