Wie kan mij de juiste manier vertellen om een steunkleur om te zetten naar cmyk, met de geringste afwijking? LAB-waarden vd steunkleur meten in PS met het juiste uitvoerprofiel en dan kijken naar de bijbehorende cmyk-waarden en die dan gebruiken in bv Indesign? Of Indesign (CS2) de steunkleur laten omzetten naar CMYK. Of de waarden vd solid-to-proces guide gebruiken?
Kun je op basis van deze waaier ook betrouwbare proceskleuren kiezen, of zijn de cmyk-waarden alweer aangepast door Pantone?
Tnx!
Ik heb zelf geen goede ervaringen met het automatisch omzetten in InDesign, Freehand of Illustrator.
Volgens mij zijn die waardes op de waaier wel betrouwbaar. mits ze niet te oud zijn; want die cmyk samenstelling is enkele jaren geleden aangepast.
Je hebt op je Mac een programma meegeleverd gekregen met de naam Art Directors Toolkit. Daarin vind je naast alle info over papier formaten en dpi’s en dat soort zaken ook kleuren info. Hij maakt gebruik van recente Pantone bibliotheken.
Ik heb er goede ervaringen mee.
Lastig. Er is niet één CMYK waarde. Er zijn verschillende, afhankelijk van het papier waarop je wilt gaan drukken. Waar ga je op drukken? Papier neem ik aan? Coated, Uncoated, krantenpapier? Hoe oud is je solid-to-proces pms waaier?
Dank voor de reacties, Wat betreft de leeftijd van mijn solid to proces waaier: Zal nu een jaar oud zijn. Maar ik heb gemerkt dat in Art Directors toolkit de cmyk waarden inmiddels weer bijgesteld zijn t.o.v. de waaier. Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat er ook een commercieel tintje aan zit bij Pantone, of zie ik dat verkeerd?
Lijkt mij dat ADTK een betrouwbare bron is, of niet?
Zorg idd altijd dat je alles goed opzoekt in de color bridge waaiers. Let daarbij natuurlijk ook op het papier (coated/uncoated) Zoals eerder al verteld is ook de rasterliniatuur van invloed.
Ik heb eens een folder voor een klant in 5 kleuren laten drukken (CMYK + 1 PMS) , doordat er geen opbouwkleur in de buurt kwam van de PMS kleur.
Je begeeft je op glad ijs als je zonder eikpunten pantone kleuren in de software omgooit naar CMYK.
Een betere referentie als jou genoemde waaiers zijn er naar mijn weten niet.