Steunkleuren, rasters en duotonen in PDF: tips?

Voor hen die ervaring hebben vanuit de praktijk: hoe behoud ik Pantone/steun kleuren wanneer ik PDF's genereer zowel vanuit QXPress (Via de Xtensie, of maar gewoon zelf naar PS en dan op de distiller) als vanuit InDesign. Expirimenten leverde CMYK bestanden op (Distiller kwestie) ipv behoud van STEUNkleur.

Mijn servicebureau maakt zelf PDF’s van native bestanden, maar zou graag zelf deze PDF al aanleveren.
(om preciezer te zijn: een geplaatste duotoon. Uiteraard als EPS, daarbij moet behalve de steunkleurfunctie ook de gewijzigde rasterhoek van de steunkleur behouden blijven om Moire te voorkomen uiteraard. In InDesign wordt dit pas bij het afdrukken geregeld, in QXPress in de kleurdefinitie zelf - hoewel het ook bij QXPress nog op het laaste moment bij printen ook nog zou kunnen)

Een ieder die mij praktische, in de praktijk bewezen, tips kan geven hoe dit het best aan te pakken (steun, rasterhoek behouden, duotoon) zou ik HEEL dankbaar zijn…)

Hoe heb je die PDF’s weggeschreven? Composiet of kleurgescheiden? Als je ze kleurgescheiden naar PS schrijft (en in Indesign de juiste rasterhoek bij het wegschrijven definieert) moet het volgens mij goedgaan. Je maakt dan in feite een soort softproof. Ook handig omdat je dan gelijk kan zien of je alles goed hebt gedaan v.w.b. overdrukinstellingen e.d. Acrobat kan niet uit zichzelf kleurscheidingen aan. Dat zul je moeten doen met (commerciele) programma’s als Crackerjack.

Ik vind het zelf ook geen eenvoudige materie en ben het momenteel ook aan het uitproberen. Ik zorg er in ieder geval voor dat de drukker/servicebureau ook de Xpress/Indesign bestanden krijgt.

Zelf van de week de eerstgenoemde methode geprobeerd (van te voren dus via PS-bestand kleurscheiden>distiller>PDF.
Op de laserprinter ging het goed. Nu nog bij het servicebureau.

Groeten,

Hans

Gebruik certified pdf dan heb je veel meer grip op het maken van je pdf, en je kunt controleren of alles goed is gegaan... dus niet de gewone pdf maar ff certified aanschaffen...dan is alles wat je wil mogenlijk.

Als je in de distiller alles uitzet wat met kleur te maken heeft kun je duotonen etc. gewoon in de pdf opnemen. Kan dus gewoon in in een composiete pdf. Natuurlijk is pitstop onontbeerlijk

greetz

Ateazz

Even niet geheel on-topic: heb je gezien dat de Publish van december een heel katern aan PDF heeft gewijd? Misschien heb je er iets aan...

Ik heb toevallig vandaag de Publish gekocht. (overigens in het voorwerk gelezen dat het niet goed gaat met het blad? Oh oh!)

Voor Indesign is het eenvoudig. Bij het exporteren kun je bij uitvoer voor "Geen kleurconversie" kiezen. Dit geld ook voor QuarkXpress. Wat betreft rasters, dat ligt eraan aan wie je het zou moeten aanleveren. Als het voor CTP is heb je grote kans dat de rasterinstellingen door de RIP eruit worden gehaald als je niets vermeld of speciale rasterstanden. Altijd raadzaam is het om eventueel een begeleidend schrijven erbij te doen als het om speciaal drukwerk gaat.

uitvoer in quark moet deviceN zijn, als je deze optie selecteert moet je normaal gezien de steunkleuren kunnen zien nu!

Ik werk zelf heel veel met steunkleuren, en dan veel met dcs achtergronden dus 3 of meer pms kleuren in een plaatje. Ik zal even vertellen hoe ik gewerkt heb, werk en welke oplossingen / bugs ik ondekt heb.

Het nadeel van dcs is, dat je ze niet composit hoge resolutie kan opslaan als pdf, dus altijd met kleurscheidingen moet werken.

Wij kregen altijd een export vanuit artpro aangeleverd, dus een ai file met een gekoppelde dcs eps achtergrond, deze haalde we dan altijd los en sloegen dan de ai file op als eps. In xpress voegde we dan de eps en dcs eps weer bij elkaar. Nu konden we de rasterstanden aangeven en een kleurgescheiden pdf maken, die de rip zonder moeite doorvoerde. Opzich tot zover geen probleem, jaren lang goed gewerkt, alleen met de komst van transparantie viel mijn werwijze in duigen.

Je zou zeggen geen probleem, je haalt de dcs achtergrond uit je ai file, slaat hem gewoon op als ai, en voegt alles bij elkaar in indesign, transparantie behouden en alles in hoge resolutie uitvoeren. Enige nadeel hiervan is dat je wel rasterhoeken aan kan geven in je printmenu, alleen worden deze niet vastgehouden door indesign, dus hij voert ze niet door in je pdf. Mail gestuurd, duidelijke bug leek mij. Reactie was dat ik op het forum van Adobe me vraag moest stellen, gedaan, maar tot op de dag van vandaag nog geen antwoord.

Tegen de tijd dat wij transparante ai files aangeleverd kregen, kregen wij ook een nieuwe rip. Het enige nadeel van deze rip was, dat hij de rasterinformatie weggooide en er geen optie was om ergens een rasterstand in te geven. (was er wel, maar dan in een inkttabel vorm, dus een kleur krijgt dan een vaste rasterstand, wat niet kan, omdat dit per job kan verschillen). Ook had de rip zware moeite met kleurgescheiden bestanden (wij zouden de enige zijn die kleurgescheiden pdf’s in zouden voeren), hij mixte kleuren ongewild met elkaar. Na wat geklaag een update gehad, zodat dat werkte, en de nieuwste versie van het grootmontage systeem gekregen (hier kon je rasterhoeken aan een kleur toewijzen).

Nu hebben we af en toe nog last dat bestanden niet door de rip heen komen. We zijn nu aan het testen om de dcs achtergronden om te zetten naar psd files, zodat je deze vanuit indesign composit kan printen, want dan heeft de rip er geen moeite mee.

Conclusie van dit verhaal is dat alle systemen gebaseerd zijn op composit workflow, en af en toe een steunkleurtje extra. Zodra er kleurgescheiden gewerkt moet worden, treden er allerlij complicaties op. Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar vond het zoiezo wel een keer leuk om het op te schrijven :P.

Leuk om te lezen. Maar eh de vraag was al uit 2002, dus als het hen nu nog niet gelukt is, dan is dat niet best :lol:

Anyway, een PDF onthoud volgens mij geen rasterinformatie by nature. Vandaar. DCS en PDF gaat ook niet lekker samen. Een tijdje lang ging EPS en InDesign ook niet goed samen, maar dat probleem is nu i.i.g. weer opgelost na CS.