stom bericht in gastenboek, wie is dit?

Ik vond vanochtend dit bericht in mijn gastenboek :

24-01-2006 - 00:50 - van ip503da30d.speed.planet.nl
kuth–r ik krijg je nog wel

Ik wil eigenlijk wel weten welke loser dit berichtje heeft
achtergelaten…(ik heb een vaag vermoeden, heb dit jaar
een ontevreden klant gehad die erg kinderachtig bezig
is)…

Weten jullie of er manieren zijn om info te achterhalen

Ik heb al gemaild naar planet en naar lycos (daar host ik
mijn site).

laat gaan, laat gaan. Het hele internet wordt overspoeld door trolls en geflame. Echt niet de moeite om je druk over te maken. Overigens zeg ik dit, omdat naam en adres achterhalen toch zo ongeveer onmogelijk is.

wel kan je, als je het ip-adres hebt, iemand blokeren op je gastenboek zodat hij/zij verder geen berrichten kan plaatsen, toch!?

nee ik denk niet dat je kan achterhalen wie dit is.. :(

Groeten

Wouter

PS: dit gebeurt wel eens… een vriend van mij had zelfs een spambot op zijn gastenboek… er zijn mensen die bij ieder gastenboek dat ze zien een onaardig bericht plaatsen… Maak je er niet te druk om

[quote:adab28a168="stef"]wel kan je, als je het ip-adres hebt, iemand blokeren op je gastenboek zodat hij/zij verder geen berrichten kan plaatsen, toch!?[/quote:adab28a168]

dat hangt er maar vanaf hoe het gastenboek geschreven is… dit is met “geavanceerde” gastenboeken inderdaad wél mogelijk.

Lekker dat bericht verwijderen... Zou klanten kunnen afschrikken. Daarna niet meer aan denken. Als je een beetje hebt gezien hoe lastig het al is voor een grote, invloedrijke organisatie als BREIN om gegevens los te krijgen bij ISP's, laat staan dat één enkel persoon het wel lukt...

Negeren is inderdaad verstandig, maar daar gaat het hier niet om, want het is je vraag niet.

Kijk eens in de broncode van die ontevreden klant (dit jaar, dus recent…), de broncode van een email van die klant. En zoek daar naar die id-string…
Is die identiek dan weet je wie het is.

Is die niet identiek is het niet die klant, maar iemand anders. In dat geval, even documenteren waar en wanneer en vergeten verder. Komt er later meer en de ID-string is hetzelfde kun je altijd nog proberen actie te ondernemen bij planet.

Een klant die uit ontevredenheid anoniem het gastenboek van jou volspamt is héééél zielig en amateuristisch. Negeren is het beste. Maakt niet weg dat het vervelend is. Ik had vroeger ook een gastenboek maar kreeg ook vervelende berichtjes van een of andere kleuter die zich verveelde. Voor mij geen gastenboek meer.

Als je last blijft houden van dit soort berichten probeer dan eens te zoeken naar een gastenboek dat ‘gemodereerd’ wordt. Mensen sturen dan een berichtje maar voordat zo’n berichtje op de site komt te staan moet jij het goedkeuren. Op die manier hoef je niet bang te zijn voor vervelende berichten want jij staat er zelf tussen.

Het kan natuurlijk ook heel goed zijn dat deze persoon elke dag van zijn provider Planet een ander IP nummer krijgt toebedeeld. En ook een andere ID string. Als je dan IP nummer of ID string blokkeert, blokkeer je daarmee steeds weer een ander, onbekend, persoon.

Bedankt voor alle tips, ik ga het bericht inderdaad negeren en verwijderen (of aanpassen).

Ik heb er even een mail bijgepakt van die ontevreden klant, nu ben ik niet echt slim op dit gebied maar ik kom in de broncode van dat bericht inderdaad het ip adres tegen wat ik eerder gevonden heb n.a.v. dat gastenboekberichtje (80.61.163.13)
Ik neem dus aan dat het inderdaad om deze persoon gaat, klopt dit?

hier even het gedeelte van de broncode:
From eternal_sk8er@hotmail.com Sun Oct 9 19:33:21 2005
Return-path: <eternal_sk8er@hotmail.com>
Received: from smtp18.wxs.nl ([195.121.5.206])
by po09.wxs.nl (iPlanet Messaging Server 5.2 HotFix 2.02 (built Oct 21 2004))
with ESMTP id <0IO3005K3SE8FL@po09.wxs.nl> for refu-spect@planet.nl; Sun,
09 Oct 2005 19:25:20 +0200 (MEST)
Received: from hotmail.com (bay109-dav7.bay109.hotmail.com [64.4.19.79])
by smtp18.wxs.nl (iPlanet Messaging Server 5.2 Patch 2 (built Jul 14 2004))
with ESMTP id <0IO300M5NSE7C2@smtp18.wxs.nl> for refu-spect@planet.nl; Sun,
09 Oct 2005 19:25:20 +0200 (CEST)
Received: from mail pickup service by hotmail.com with Microsoft SMTPSVC; Sun,
09 Oct 2005 10:25:19 -0700
Received: from 80.61.163.13 by BAY109-DAV7.phx.gbl with DAV; Sun,
09 Oct 2005 17:25:19 +0000
Date: Sun, 09 Oct 2005 19:25:13 +0200
From: Roland Verlangen <eternal_sk8er@hotmail.com>
Subject: bedankt!
X-Originating-IP: [80.61.163.13]
X-Sender: eternal_sk8er@hotmail.com
To: refu-spect@planet.nl
Message-id: <BAY109-DAV7999F73C346E71C3C9E46C2860@phx.gbl>
MIME-version: 1.0
X-MIMEOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2800.1106
X-Mailer: Microsoft Outlook Express 6.00.2800.1106
Content-type: multipart/alternative;
boundary="----=_NextPart_000_0005_01C5CD07.2BB0CF40"
X-Priority: 3
X-MSMail-priority: Normal
X-Originating-Email: [eternal_sk8er@hotmail.com]
Original-recipient: rfc822;refu-spect@planet.nl
X-OriginalArrivalTime: 09 Oct 2005 17:25:19.0472 (UTC)
FILETIME=[6BEE2F00:01C5CCF6]

[quote:1a1d091918="janena"]Ik vond vanochtend dit bericht in mijn gastenboek :

ip503da30d.speed.planet.nl
[/quote:1a1d091918]
is volgens mij de adsl modem van de gene die dit geschreven heeft.

Planet is in theorie in staat dit bericht te traceren. Privacywetgeving zorgt er echter voor dat ze dit niet voor jou gaan doen (en terecht!). Daarnaast is er nog een kans dat het van 'elders' gepost is. Lekker laten voor wat het is. Bericht verwijderen en nooit meer aan denken. Als iemand iets met je te regelen heeft dan is een anoniem gastenboek daar niet de weg voor. Verwijder het bericht, vergeet het en vergeet ook dat je denkt te weten van wie het is. Dit soort dingen kunnen een eigen leven gaan leiden, waar niemand beter van wordt.

Te slotte: het is niet zo heel netjes een complete header van een mailbericht hier te posten. Het brengt anderen maar op ideeën…