Storage voor G5

Ik heb een vraagje.. kan de Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) of de Maxtor 250GB (MaxLine Plus II, 7200rpm, 8MB, ATA133) in een G5 (nieuwe versie)?? En wat is het verschil tussen deze twee (behalvfe de 4 euro in prijs..)?

Alvast bedankt, Ad

Nee want dat zijn zogenoemde IDE-harddisks. Jouw G5 heeft een Serial ATA aansluiting en dus moet je een serial ATA schijf hebben. Die zijn nauwelijks duurder dan een IDE harddrive. Een aanrader is de Raptor van Western Digital, die kost rond de 250 euro en heeft 10.000 RPM. Helaas is ie maar 74 GB dus das niet veel voor die prijs. Maxtor heeft wel Serial ATA schijven net als Seagate en Hitachi. Bij onder andere MyCom kun je ze vinden. Veel succes met je aankoop. Het verschil tussen die twee schijven is trouwens de cache, bij de ene 2MB bij de andere 8MB. De laatste zal sneller zijn omdat hij minder heen en weer hoeft te zoeken door de grotere cache.

[quote:9b2caddd8b="papa"]Nee want dat zijn zogenoemde IDE-harddisks. Jouw G5 heeft een Serial ATA aansluiting en dus moet je een serial ATA schijf hebben. Die zijn nauwelijks duurder dan een IDE harddrive. Een aanrader is de Raptor van Western Digital, die kost rond de 250 euro en heeft 10.000 RPM. Helaas is ie maar 74 GB dus das niet veel voor die prijs. Maxtor heeft wel Serial ATA schijven net als Seagate en Hitachi. Bij onder andere MyCom kun je ze vinden. Veel succes met je aankoop. Het verschil tussen die twee schijven is trouwens de cache, bij de ene 2MB bij de andere 8MB. De laatste zal sneller zijn omdat hij minder heen en weer hoeft te zoeken door de grotere cache.[/quote:9b2caddd8b]

dankje wel :)… maar is de laatste niet ATA?.. er staat nl. achter ATA133…

ziehier het verschil:

[quote:ff4009f5ea][size=9:ff4009f5ea][/size:ff4009f5ea]The fundamental difference between the two formats is how the data is transferred between the device and the processors. Traditional ATA devices and controllers use a parallel data transfer mechanism. Parallel processing is a fairly common technique where multiple channels of data are sent simultaneously to try and increase the amount of data transferred in a single clock cycle. In the case of the ATA/100 standards used by today’s IDE drives and controllers, they send the data across a 16-bit channel. The problem with this type of mechanism is the number of wire required to transfer that data. This is why the ATA cables are so wide. It is necessary to have the 40 or 80 wires required to transfer the data. The problem with this is the interference caused between these wires. At higher clock speeds necessary for faster speeds, the interference between the wires is too great to allow for reliable transmission.

Over the last couple of years, many advances have been developed in serial transmission techniques. Specifically through the development of the Universal Serial Bus interfaces. Serial transmissions run across a single control channel compared to the multiple channels of a parallel interface. This means that at the same clock speeds, the serial line will carry less data, but because the serial method requires fewer wires, less interference is generated to cause data integrity problems. This allows for serial transmission methods to run at much higher speeds than the equivalent parallel methods. In the case of the first Serial ATA standard, the clock runs at 1500 MHz compared to a clock rate of 50 MHz of the ATA/100 standard.[/size][/quote:ff4009f5ea]

Niet geheel up-to-date omdat er nog wordt gesproken over ATA/100 als standaard maar het principe blijft gelijk.

Hopelijk beantwoord dit je vraag :slight_smile:

[quote:1941f5e861="addyboy"]Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) of de Maxtor 250GB (MaxLine Plus II, 7200rpm, 8MB, ATA133)[/quote:1941f5e861]

Dus dit zouden de vervangers zijn? (SATA staat toch voor serial ATA … dat weet ik nog wel :P)
Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9 7200rpm, 8MB, SATA)
Maxtor 250GB (MaxLine Plus II, 7200rpm, 8MB, SATA)
En welke van deze is beter?.. eigenschappen zijn hetzelfde… maar what about hitte enzovoort…

[quote:1e95f1037e="Elian"]ziehier het verschil:

[quote:1e95f1037e][size=9:1e95f1037e][/size:1e95f1037e]The fundamental difference between the two formats is how the data is transferred between the device and the processors. Traditional ATA devices and controllers use a parallel data transfer mechanism. Parallel processing is a fairly common technique where multiple channels of data are sent simultaneously to try and increase the amount of data transferred in a single clock cycle. In the case of the ATA/100 standards used by today’s IDE drives and controllers, they send the data across a 16-bit channel. The problem with this type of mechanism is the number of wire required to transfer that data. This is why the ATA cables are so wide. It is necessary to have the 40 or 80 wires required to transfer the data. The problem with this is the interference caused between these wires. At higher clock speeds necessary for faster speeds, the interference between the wires is too great to allow for reliable transmission.

Over the last couple of years, many advances have been developed in serial transmission techniques. Specifically through the development of the Universal Serial Bus interfaces. Serial transmissions run across a single control channel compared to the multiple channels of a parallel interface. This means that at the same clock speeds, the serial line will carry less data, but because the serial method requires fewer wires, less interference is generated to cause data integrity problems. This allows for serial transmission methods to run at much higher speeds than the equivalent parallel methods. In the case of the first Serial ATA standard, the clock runs at 1500 MHz compared to a clock rate of 50 MHz of the ATA/100 standard.[/size][/quote:1e95f1037e]

Niet geheel up-to-date omdat er nog wordt gesproken over ATA/100 als standaard maar het principe blijft gelijk.

Hopelijk beantwoord dit je vraag :)[/quote:1e95f1037e]

Dankje… dit is een erg duidelijke uitleg :slight_smile: weer wat nieuws geleerd…

[quote="addyboy"][quote:1b55a35b2a="addyboy"]Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) of de Maxtor 250GB (MaxLine Plus II, 7200rpm, 8MB, ATA133)[/quote:1b55a35b2a]

Dus dit zouden de vervangers zijn? (SATA staat toch voor serial ATA … dat weet ik nog wel :P)
Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9 7200rpm, 8MB, SATA)
Maxtor 250GB (MaxLine Plus II, 7200rpm, 8MB, SATA)
En welke van deze is beter?.. eigenschappen zijn hetzelfde… maar what about hitte enzovoort…[/quote

Ik denk dat het enige verschil hem zit in het feit dat de laatste nieuwer is. Diamondmax bestaat wat langer en gaat er wellicht uit. Ik weet het niet precies maar misschien heeft die nieuwere een betere techniek waardoor die stiller ofzo is. Qua hitte zal het niet veel schelen denk ik. Veel succes met je keuze.

Elian,

het is altijd best om een link te geven naar de ‘quote’ zodat de bron van je ‘quote’ duidelijk wordt.

Addyboy, dit is de link naar een héél interessant artikel die sata duidelijk uitlegt, raidconfiguraties bespreekt + verdere uitwijding over HighDefenition video en de hoeveelheid GB die daarvoor nodig is om bv 1 uur op harde schijf op te slaan (dan worden schijven van 74GB plots weer de 2 GB-schijven van vroeger t.o.v. de 60 GB-schijven van een jaar of 2 later)

Interessant is ook in het artikel dat er staat dat IBM/hitachi bv. 400GB drives zal gaan uitbrengen (7200rpm) in de héél nabij toekomst. Ik veronderstel dat je de G5 nog niet hebt, dus is het nog niet te laat :wink:

Groetjes
Davedive

[quote:52b42c4bf2="davedive"]Elian,

het is altijd best om een link te geven naar de ‘quote’ zodat de bron van je ‘quote’ duidelijk wordt.

Addyboy, dit is de link naar een héél interessant artikel die sata duidelijk uitlegt, raidconfiguraties bespreekt + verdere uitwijding over HighDefenition video en de hoeveelheid GB die daarvoor nodig is om bv 1 uur op harde schijf op te slaan (dan worden schijven van 74GB plots weer de 2 GB-schijven van vroeger t.o.v. de 60 GB-schijven van een jaar of 2 later)

Interessant is ook in het artikel dat er staat dat IBM/hitachi bv. 400GB drives zal gaan uitbrengen (7200rpm) in de héél nabij toekomst. Ik veronderstel dat je de G5 nog niet hebt, dus is het nog niet te laat :wink:

Groetjes
Davedive[/quote:52b42c4bf2]

Ooh dankje nog meer nieuws om te leren :stuck_out_tongue:

De standaard 160 GB harde schijf in m'n G5 begon deze week een beetje vol te raken. Gisteren heb ik voor €208,- een 250 GB Hitachi SATA harde schijf gekocht bij [url=http://www.informatique.nl/]Informatique[/url]. Deze kwam in een [url=http://www.tomshardware.com/storage/200311141/]test[/url] van 250 GB SATA harde schijven als beste uit de test. De Hitachi is ook stiller dan de standaard Seagate schijf die in m'n G5 zit.

De installatie van een extra harde schijf in de Powermac G5 is zelfs nog makkelijker dan in een Powermac G4, vooral ook omdat je de schijf niet meer meer hoeft in te stellen op master of slave.

[quote:c843b1323b="Yosemite"]De standaard 160 GB harde schijf in m'n G5 begon deze week een beetje vol te raken. Gisteren heb ik voor €208,- een 250 GB Hitachi SATA harde schijf gekocht bij [url=http://www.informatique.nl/]Informatique[/url]. Deze kwam in een [url=http://www.tomshardware.com/storage/200311141/]test[/url] van 250 GB SATA harde schijven als beste uit de test. De Hitachi is ook stiller dan de standaard Seagate schijf die in m'n G5 zit.

De installatie van een extra harde schijf in de Powermac G5 is zelfs nog makkelijker dan in een Powermac G4, vooral ook omdat je de schijf niet meer meer hoeft in te stellen op master of slave.[/quote:c843b1323b]

Dankjewel :slight_smile: Ik heb hem btw voor €205 zonder verzendkosten gevonden hier Hmm… misschien ga ik de 160 gb nemen… die is toch de helft minder in prijs… en je krijgt niet 125 maar toch 160 GB… (ik wil 2 harde schijven, 1 voor systeem en de ander voor de rest… dat werkt sneller… en ik denk dat als die harde schijf vol is…ik maar op de systeem harde schijf moet)

voor het systeem moet je zeker geen harde schijf van 160gb nemen (40 is ruimschoots voldoende)

wel oppassen als je ooit raid-oplossingen overweegt want dan moeten de schijven identiek zijn qua formaat (en liefst qua specs ook dus : zelfde merk/type).

[quote:39918a0c3c="davedive"]voor het systeem moet je zeker geen harde schijf van 160gb nemen (40 is ruimschoots voldoende)

wel oppassen als je ooit raid-oplossingen overweegt want dan moeten de schijven identiek zijn qua formaat (en liefst qua specs ook dus : zelfde merk/type).[/quote:39918a0c3c]
Ja, maar die 160 gig wordt standaard meegeleverd en ik ga denk ik meer dan 160 gig gebruiken. Dus koop ik nog een 200 gig erbij, en als die vol is schrijf ik pas op de systeem disk (jammergenoeg is de G5 maar uitbreidbaar met 2 hard disks).

[quote:e7099f15ce](jammergenoeg is de G5 maar uitbreidbaar met 2 hard disks).[/quote:e7099f15ce]

Opm.

1. : at the moment of writing…
  2. : oplossingen voor meerdere schijven worden in de link die ik hierboven vermeld heb meegegeven.

succes
davedive

ik heb ook een G5 met 2 HDDs, en ze staan allebei op master. Moet ik niet eentje op master zetten? Is dat niet beter ofzo? Het werkt nu allemaal hartstikke goed, maar misschien loopt het nog soepeler als ik eentje op master en de andere op slave zet ofzo?

Nee, maakt niets uit. De G5 maakt zelf onderscheid tussen beide disks... de bovenste is altijd master dacht ik.

ah ok! Cool zeg!!!