straks windows op een intel mac?

Ik gebruik nu al een paar maanden een mac mini en ben hier op zich erg blij mee, het is gewoon erg fijn dan je kan internetten, mailen, typen zonder virussen en tot levend komende paperclips.

Maar ik wil ook erg graag een notebook en nu wil ik natuurlijk het liefst een power/ i-book
(kan best nog ff wachten)

maar soms mis ik toch windows omdat daar nu eenmaal veel meer voor is te krijgen , en nu las ik dus dat apple overstapt op intel proc. zou het dan zo kunnen dat je straks naast osx ook gewoon windows op een mac kan zetten?

wat denken jullie daarvan? )vooral dus theoretisch gezien, want ik snap ook wel dat het waarschijnlijk niet standaard zo zou kunnen…

Er zijn nu al virtuele windows omgevingen, die zullen wel herschreven worden. Ik weet niet of dat ook betekent dat die stabieler en sneller worden.

Mac heeft wel widgets, leuk man.

[quote:d92220e49b="superluuk"]maar soms mis ik toch windows omdat daar nu eenmaal veel meer voor is te krijgen , en nu las ik dus dat apple overstapt op intel proc. zou het dan zo kunnen dat je straks naast osx ook gewoon windows op een mac kan zetten?[/quote:d92220e49b]De Intel-Macs zullen gebruikt maken van een TCP-chip op het moederbord die de Mac als Mac identificeert en zodoende toestaan dat je er Mac OS op zet. Bij een gewoon Intelbordje zal dat niet lukken. Windows gaat vooral andere dingen doen met die TCP-chip (o.a. DRM-beperkingen voor de gebruiker), en als je daar niet zonder kunt, staat het je inderdaad vrij om Windows danwel Linux erop te installeren. Of dat ook met een dual-boot omgeving gaat lukken is een ander verhaal.

Wat ik van die hele keynote heb begrepen, is dat ze gaan voorkomen dat OS X op een PC kan draaien, maar dat ze niet uitsluiten dat Windows op een Mac gaat draaien, zonder emulator. Maar het gaat nog zo'n anderhalf, twee jaar duren ofzo.

[quote:a8c8926e8b="superluuk"]maar soms mis ik toch windows omdat daar nu eenmaal veel meer voor is te krijgen...[/quote:a8c8926e8b] Zoals ? Misschien weten wij wel een prima Mac-alternatief... :wink:

nu al:

windows
linux
os x

op een intel mac

http://www.jasbone.com/blog/archives/2005/07/multibooting_in.html

obi

Ik maak mij grote zorgen om apple, niet dat het apple financieel niet goed zou doen maar alles waar de achterban van apple voor staat wordt wel omver gewalst.. :(

[quote:3e46f5b0e6="G3Lay-Z"]Ik maak mij grote zorgen om apple, niet dat het apple financieel niet goed zou doen maar alles waar de achterban van apple voor staat wordt wel omver gewalst.. :([/quote:3e46f5b0e6]

Verklaar je nader ?
Veel mensen doen de overstap vanwege de software. Hebben teveel problemen gehad met Windows enzo. Dus die gaan toch geen windows installeren om echt te “gebruiken” mss enkel om sommige toepassingen te draaien die niet draaien in Mac OSX.

Zonder deze afscherming zal de Linux Community zeer blij zijn met deze overstap naar Intel. De hardware van Apple is namelijk ook zeer goed.

Ik zie hier niet meteen negatieve gevolgen voor Apple in.

[quote:4844ab75a1="G3Lay-Z"]Ik maak mij grote zorgen om apple, niet dat het apple financieel niet goed zou doen maar alles waar de achterban van apple voor staat wordt wel omver gewalst.. :([/quote:4844ab75a1]

je kunt het ook overdrijven… zoek je toch lekker een andere commune

[quote:7fe5f8ab56="unSOUND"]Zoals ? Misschien weten wij wel een prima Mac-alternatief... :wink:[/quote:7fe5f8ab56] Veel wetenschappelijke software wordt enkel voor Windows-platform geschreven. Hier is gewoon geen keuze. Voorbeelden waarvoor ik windows MOET gebruiken zijn MPLAB van microchip en Code Composer Studio van TI.

Mss dat er nu verandering in komt…

Ik zeg: Windows d'r bij voor Half Life 2 :D :D :D

[quote:ddee48f848="G3Lay-Z"]Ik maak mij grote zorgen om apple, niet dat het apple financieel niet goed zou doen maar alles waar de achterban van apple voor staat wordt wel omver gewalst.. :([/quote:ddee48f848] Welke achterban? Die van 1984 of de tig keer zo grote achterban van nu?

[quote:3f4153deb1="G3Lay-Z"]Ik maak mij grote zorgen om apple, niet dat het apple financieel niet goed zou doen maar alles waar de achterban van apple voor staat wordt wel omver gewalst.. :([/quote:3f4153deb1]

Achterban…, achterban ?! :o We hebben het hier toch niet over een politieke partij maar over een bedrijf. De volgende generatie Mac’s kan nog meer dan de huidige, imo is dat iets waar we alleen maar blij om kunnen zijn.

De link die hiervoor gegeven werd werkt niet meer, althans, de informatie is weggehaalt.

Maar het is dus mogelijk om gewoon Windows naast Mac OS X op een mac te pleuren zonder je Mac te moeten verbouwen oid?

Dat zou inderdaad zo moeten zijn... je zou in feite bij het opstarten van de computer de keuze kunnen hebben tussen weken met OSX en met Windows. Denk gewoon aan twee partities bijvoorbeeld: eentje Windows en eentje met OSX.

[quote:e70b92aa56="unSOUND"]Zoals ? Misschien weten wij wel een prima Mac-alternatief... :wink:[/quote:e70b92aa56]

Kijk maar naar hier. Zou toch fijn zijn als dat, zonder emulatie, op een Mac kon draaien.

Is overigens een programma om schermtoernooien mee te managen…

[quote:a9a2841303]Dat zou inderdaad zo moeten zijn... je zou in feite bij het opstarten van de computer de keuze kunnen hebben tussen weken met OSX en met Windows. Denk gewoon aan twee partities bijvoorbeeld: eentje Windows en eentje met OSX.[/quote:a9a2841303]Zijn er al mensen die een Intel Mac bemachtigd hebben en dit kunnen bevestigen?

De Intel Macs werken met EFI ipv BIOS. Windows kan niet me EFI werken, de eerstvolgende bekende versie van Windows die met EFI kan werken zal Windows Vista zijn. Dus tot Vista uit is zal je geen dual boot op je Intel Mac draaien.

[quote:834466f8a4="masuran"]De Intel Macs werken met EFI ipv BIOS. Windows kan niet me EFI werken, de eerstvolgende bekende versie van Windows die met EFI kan werken zal Windows Vista zijn. Dus tot Vista uit is zal je geen dual boot op je Intel Mac draaien.[/quote:834466f8a4]

Het zou me niks verbazen als er hackers komen die toch Windows XP weten te foppen zodat het gaat draaien op Intel-Mac. Overigens kun je dan nog wel problemen ondervinden met drivers die ontbreken voor bepaalde hardware. Ik heb echter op internet al geluiden gehoord dat Microsoft rekening houdt met mensen die Windows op Intel-Mac willen draaien dus dat zal wel loslopen.

Overigens is EFI de opvolger van het aloude BIOS. Die laatste heeft zijn langste tijd gehad en zorgt meer voor ellende dan voor logica op de PC :smiley:

Windows op mn Mac, NOOIT :x