Er is in vliegtuigstand zeker minder straling omdat de meeste functies (wifi, 3g etc.) worden uitgeschakeld.
Wat ze in een vliegtuig zeggen geldt niet voor iPhones, want bij andere telefoons is de vliegtuigstand gewoon dat alles op stil staat, maar de dingen staan nog wel aan. Bij de iPhone gaat het ook echt uit.
Wat ze in dat vliegtuig zeggen is niet waar, want ze hebben er helemaal geen last van. (nauwelijks)
Het is meerdere keren onderzocht, en ik heb mijn iPhone in het vliegtuig altijd gewoon aan, geen vliegtuigstand! :)
Nee, bij de meeste vliegtuigmaatschappijen is de vliegtuigstand voldoende.
Ik heb dit even geleend van een ander forum:
[quote]Je schakelt alle communicatievormen op je telefoon uit.
Er wordt dus niets meer via je je telefoon verzonden.
In de vliegtuigmodus kun je dus nog wel gewoon muziek luisteren, spelletjes spelen enzovoort.
Maar het belangrijkst is dat alle opties van je telefoon welke straling "geven" uitgeschakeld worden.[/quote]Er is dus helemaal geen 'straling' op het het gebied van GSM meer, als je telefoon in die stand staat.
[quote=JeroenJK url=http://www.onemorething.nl/community/topic/straling-iphone-in-vliegtuigstand#post-2419192 time=1339910186]...want bij andere telefoons is de vliegtuigstand gewoon dat alles op stil staat, maar de dingen staan nog wel aan....[/quote]Dat is dan weer flinke onzin.
Ook bij andere telefoons is de vliegtuigstand, de stand waarin alle communicatie wordt platgelegd.
Bij mijn oude telefoon niet.
Daar had je verschillende profielen; vergadering, stil, luid, vliegtuigstand etc.
Als ik hem in vliegtuigstand zette kon ik nog gewoon bellen en sms'en maar er werd dan bijvoorbeeld geen geluid meer afgespeeld. (wat in te stellen is)
Ik zou me niet te druk maken over de straling van een gsm. Ik kom wel eens in steden waar de televisie en radiozenders staan (vele megawatts aan zenders) en die mensen zien er nog verdacht normaal uit (geen dubbele koppen of extra armen ed.)
Zet je thuis ook alle wifi zenders uit in de straat, je draadloze huistelefoon, babyfoon, gsm zendmasten en ga zo maar door.
Ik ben bang dat als radiostraling schadelijk blijkt te zijn we allemaal gedoemd zijn...
[quote]
Ik ben bang dat als radiostraling schadelijk blijkt te zijn we allemaal gedoemd zijn...
[/quote]
Ja, dat klopt. Het is dezelfde mythe rondom radioactiviteit. Mensen hebben helemaal niet door dat ze zelf en alles om hen heen radioactief is. Als er dan wat gebeurt rondom kernenergie is iedereen helemaal spastisch, terwijl dat relatief weinig effect heeft. Tuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar dat zijn van die mediahypes die altijd rond blijven zwerven, ongeacht wat je doet. Hetzelfde geldt voor 'virussen' en andere Tom Clancy scenario's.
@JeroenJK: onzin! Vliegtuigstand doet uiteraard precies waarvoor het bedoeld is, en wat het woord ook al aangeeft: alle zenders/ontvangers uit zetten. Want de regels daaromtrent bestonden allang voordat er GSM telefoons waren.
En alhoewel ik het met je eens ben dat het niet aantoonbaar is dat het kwaad kan, hoor je de telefoon gewoon uit of in de vliegtuigstand te zetten als je daarom gevraagd wordt, en niet de bijdehante snotneus uit te hangen.
Ik moet echt lachen om de reactie van Goeie Dag: 'en niet de bijdehante snotneus uit te hangen.' haha. Maar ik vind wel dat hij/zij gelijk heeft, ze vragen het niet voor niets dus als ze het vragen doe je het!
Kijk vliegtuig modes is wel aardig bekend, maar straling is gewoon rond je huis bevinden o.a. je draadloze WIFI (draadloze netwerk), Draadloze telefoon, Bluetooth, Radio / wekkerradio zelf een TV op een slaapkamer kan ook straling afgeven of een spelcomputer.
Tja mij advies dan moet je proberen om alle zender en ontvangers uit te zetten om zo min mogelijk straling te krijgen. (ook je buren) :evil:
Heb je goed je telefoonboekje goed gelezen daar geven ze een advies afstand van je oor af van 5 cm.
Het is al gezegd, maar voor de duidelijkheid: in vliegtuigstand gaat telefoonfunctie (GSM) volledig uit. Dat willen ze, omdat de communicatie van het vliegtuig verstoord zou kunnen worden. Is nauwelijks mogelijk, maar ze doen het voor de zekerheid. Wifi gaat niet uit, maar dat is alleen een [i]ontvangstmogelijkheid[/i]. De meeste vliegtuigen hebben geen wifi, sommige tegenwoordig wel, in business class.
Elke mobiele telefoon, maar ook de draadloze telefoon thuis, produceert straling. In principe is dat nooit goed voor je, maar zoals anderen al opmerkten: we lopen continue door straling en magnetische velden heen. Buiten en thuis. En ook de natuur produceert straling, die waarschijnlijk wel minder schadelijk is dan de straling uit apparaten. Van een mobiele telefoon komen veel verschillende soorten straling: magnetisch veld (electrische straling), GSM (radiogolven) en wellicht zwakke radio-actieve straling. (Ik ben geen technicus!) De reden waarom je 's nachts je iPhone/mobiele telefoon niet naast je hoofd moet leggen, is omdat uit onderzoek bleek dat dan je hersengolven door radiosignaal van GSM beïnvloed worden en je onrustiger slaapt, omdat je telefoon steeds contact zoekt met zendmast en dan radiogolven uitzendt. Vliegtuigstand is niet nodig. Je iPhone op zo'n 75 cm afstand leggen is voldoende.