stroomonderbreking

Hi, Ik woon in Aalsmeer. Wij hebben hier bijna dagelijks minuskuule stroomonderbrekingen. Heel vaak, Heel kort. Zo kort dat je computer nèt niet uitslaat, maar dat je net het licht even ziet knipperen. Gister heeft de UPS op mijn werk het begeven; en maar Goed ook, want daar is tie voor... maar thuis heb ik natuurlijk niet zo'n ding.

vraag: hoe slecht is dit voor mijn computer

vraag: als mijn mac ontploft, of CV Ketel, of wasmachine welke verzekeraar dekt dan zoiets?
(geeneen natuurlijk)

vraag: kan ik mijn rekening naar de stroomleverancier sturen; en heeft dat zin?

wie heeft hier ervaring mee… graag jullie reactie!

tnx :wink:

Ik heb daar ervaring mee!

Het is niet goed voor het moederbord. Je kan speciale stekkerdozen kopen die beveiligd zijn tegen dit soort pieken in het stroomnet. Schaf er meteen een aan!
Ik heb en tijd geleden een defect moederbord gehad door óf bliksemschade óf een piek in het stroomnet. Ik denk zelf dat de bliksem een kleine piek in het net heeft veroorzaakt. Enfin, de Mac deed niets meer.
Schade was 600 euro voor een moederbord voor een Quicksilver G4 mac. De verzekering dekte dit volledig omdat de reperateur vermoedde dat het bliksemschade was. Deze reperateur moet dat wel vermelden op de bon.

Er zijn stekkerblokken met over-benede-piek spannings beveiliging te koop. Soms liggen ze bij de Lidl of Aldi voor een paar euro. Ik heb er ook zo eentje, en je apparatuur is met die dingen tot 35.000 euro(zal vas verschillen per ding soort etc.) verzekerd. Zit een of ander bewijs bij, gelukkig nog nooit nodig gehad, maar.... in jouw geval.

Maar het is toch eigenlijk meer een DALspanning?

wat zou een piekspanning adapter voor mij kunnen doen?

je hebt een UPS nodig, een kast die bij stroomuitval, te lage spanning en te hoge spanning je computer even dmv een batterij van de juiste spanning voorziet. Zelf heb ik een APC Smart 1500 en ben daar erg tevreden over, de UPS heeft bij mij al een keer zijn werk gedaan na een blikseminslag in de buurt. De stoppen door en ineens zit je in het donker en alleen je beeldschermen en je mac en je PC draaien door. Erg cool.... en veilig

Ok, goeie tip. Maar UPS kost geld (veel geld) en zou niet nodig moeten zijn voor een simpele huis tuin en keuken gebruiker. Kijk Bliksem.. ok. Dat kan gebeuren. En daar kun je je tegen wapenen. Maar van een stroom leverancier mag je toch verwachten dat zij niet jouw apparaten slopen?

Of moet iedereen in mijn omgeving zich nu ook wapenen tegen deze onderbrekingen?
beetje raar toch?

nou ja, tot op heden is er niets kapot gegaan…

graag nog meer verhalen hoor… kom maar op!

Is het niet verstandig om ook eens bij de gemeente te gaan klagen en eisen? Wat jij beschrijft is niet normaal meer.

goeie tip, ga ik doen!

vandaag 2 korte onderbrekingen, en een groot gedeelte van Aalsmeer hele ochtend stroomloos.

Wij hadden hier in leeuwarden ook een stroomstoring vanacht.. ik werd om 4.30 wakker en ik wist niet hoelaat het was :o,(alle wekkers op stroom) ik dacht dat het mss kwart voor 8 was, ik moest er dus uit om helemaal naar beneden te lopen om een klok te zoeken op batterijen.. bleek het dus half 5 te zijn :( voor niks mn bed uitgegaan :roll:

(beetje offtopic maarjah :stuck_out_tongue: )

Als in de veiling ergens een koeling aanslaat heb je al een dal, en als ze het licht uitdoen een piek. Zorg dus maar voor een stekkerdoos met een goede overspanningsbeveiliging. Ook al is de schade gedekt. Overigens staat in de voorwaarden nergens dat de stroom piek- en dalloos geleverd moet worden.

Eb terzijde: van bliksem in de buurt kun je de vreselijkste dingen verwachten. Zelfs als er geen stekker in het stopcontact zit kun je de boel opblazen door de enorme elektromagnetische velden die opgewekt worden. Het gebeurt in NL gelukkig niet zo vaak. Het stroomnet is tegen dergelijke belastingen gezekerd, maar elektronica kan erg gevoelig zijn,