Student met vraagjes

Een goede middag.

[b:bd9c8efb1d]Achtergrond informatie[/b:bd9c8efb1d]

Ik gebruik momenteel intensief de Adobe Creative Suite, zowel prive als voor school.
Ik wil me gaan verdiepen in 3D rendering en later ook .Raw bestanden gaan ver-/bewerken.
Verder gebruik ik internet en Msn .

Ik werk nu met een PowerPC G4 466MHz desktop met 768 MB SDRAM, Nu krijg ik een behoorlijke studiebeurs waardoor mijn netto inkomen/maand tussen de 400 en 500 euro uit zal komen. Nu zit ik met de volgende keuzes en afwegingen.

[b:bd9c8efb1d]Keuzes[/b:bd9c8efb1d]

1. Sparen voor een MacBook 2.0Ghz, 1GB RAM en Superdrive van €1220.

2. Ik spaar voor een Macbook Pro 15" 2.16Ghz, 1GB RAM en een betere videokaart van €1830.

Nu is het punt dat als ik voor de 1e ga ik mijn desktop graag wil behouden en ik wil ook graag een Nikon D50 of hoger naar wat mn budget toelaat kopen.

[b:bd9c8efb1d]Afwegingen[/b:bd9c8efb1d]

Dus ik zit met de volgende vragen.

• Waar zal ik langer plezier van hebben, het is voor een student als ik toch een investering.

• Hoe groot zijn de verschillen tussen deze en dan heb ik het over:

de snelheid, ik heb momenteel vooral illustrator problemen en in de toekomst wil ik me ook met 3D rendering en Flash bezig gaan houden. Maar daar heb ik dus nog geen ervaring mee. Ook wil ik .Raw in kunnen lezen zonder te veel gehakkel en lichtgewicht een filmpje kunnen monteren.

afschrijving, hoe enorm of juist niet zal het waardeverschil over een (aantal) jaar tussen deze 2 grof geschat zijn.

Aangezien ik met het oog op de Pro versie langer moet sparen zou ik dan net zo goed kunnen wachten tot Leopard en Adobe CS3 uit komt. Ik weet dat wachten altijd 'slecht' is maar in principe heb ik nu een aardige -ietswat trage- Mac en staan en op school hebben ze onlangs nieuwe iMac's aangeschaft. Ik kan het mobiliteitsprobleem dus tijdelijk met m'n iPod opvangen.

• Stel dat ik mijn momentele Mac verkoop, wat zal deze dan gaan opbrengen icm. een ‘nieuw’ bedraad Apple toetsenbord, een ‘nieuwe’ Mighty Mouse en een DVD-brander. Op verschillende site’s zag ik ze staan tussen de €350 en 400, nu leek mij dat wat veel maar misschien dat iemand hier er wat meer over kan vertellen.

[b:bd9c8efb1d]…[/b:bd9c8efb1d]

Verder kwam ik op de onderwijsstore en zag dat de prijzen hier aangegeven hetzelfde waren als op de gewone store, misschien heb ik verkeerd gekeken want ik heb begrepen dat je hier van 6% korting uit kon gaan.

Misschien dat verder vragen mij nog te boven schieten, dan zal ik ze nog even in deze topic en hieronder posten

Heb je al ingelogd via surfspot? Via Leveranciers kom je dan terecht bij de Applestore: volgens mij krijg je daar een hogere korting: 10 tot 12%. Het prijsverschil tussen macbook en pro is inderdaad behoorlijk veel. Ik kan je niet adviseren m.b.t. de adobe programma's: die gebruik ik niet. Het lijkt mij dat 3D rendering een behoorlijke videokaart vergt: dus dan zou je naar mijn idee op de pro versie uitkomen. Als je op www.tweedehandsmac.nl kijkt, kan je zien wat je voor je huidige setup kunt krijgen.

Ik ben ook student, heb ongeveer 2 jaar geleden gekozen voor een PowerBook G4 in plaats van een iBook G4, en ben erg blij dat ik die keuze toen gemaakt heb.

Ik werk ook veel met de Adobe Creative Suite, de Macromedia Studio, Final Cut Pro, enzovoorts, volgend jaar ga ik ook 3D doen, en daarvoor heb je volgens mij toch wel de power van de grafische kaart nodig.

Ik ben momenteel bezig met “sparen” voor een MBP, die koop ik pas als Leopard en CS3 er zijn, anders schiet ik er niet zoveel mee op.
Nu heb ik er eigenlijk nog niet echt een nodig, in mijn PowerBook zit 1,25 GB geheugen, maar ik merk wel dat hij met videobewerken een stuk trager is dan de nieuwe Intel iMac’s op school…

Tja, een powerbook.. Ik vind die 1GB ram om te beginnen al helemaal niks. Voor RAW photoshop en 3D moet je er toch echt veel RAM in stoppen, 2 a 3GB zou ik toch zeker overwegen. Mijn keuze zou voor een Mac Pro zijn inplaats van een laptop. Zeker voor dit werk. Lijkt me een beetje onzin om op een 15inch beeldschermpje te gaan zitten klooien als je met 3D en RAW aan de slag gaat. Of overweeg een iMac, maar wat je ook kiest; bezuinig niet op RAM!

[quote:ec2c9e0734="nightf3v3r"]Tja, een powerbook.. Ik vind die 1GB ram om te beginnen al helemaal niks. Voor RAW photoshop en 3D moet je er toch echt veel RAM in stoppen, 2 a 3GB zou ik toch zeker overwegen. Mijn keuze zou voor een Mac Pro zijn inplaats van een laptop. Zeker voor dit werk. Lijkt me een beetje onzin om op een 15inch beeldschermpje te gaan zitten klooien als je met 3D en RAW aan de slag gaat. Of overweeg een iMac, maar wat je ook kiest; bezuinig niet op RAM![/quote:ec2c9e0734]

Ja ik dacht ook aan een iMac maar ik vind het belangrijk m op verschillende plekken te kunne werken met mn eigen configuratie, zo is op school alles zo beveiligd dat het niet erg fijn werkt. Verder heb ik hier een 19" staan en kom ik nog wel eens naar het ouderlijk huis. Dus al met al vind ik prive een MacBook vele malen handiger. Ook al ben ik een heel stuk duurder uit. Het 15" scherm is wel van dermate resolutie dat ik er fijn mee kan werken. Dat alles kleiner is maakt voor mij niets uit want ik werkte met windows ook nog op 1600 x 1200 met dit scherm. (dan viel het lelijke OS minder op :P)

Ik zou dan wel voor een glanzende toplaag gaan bij de macbook. Die rare matte toplagen ook, net als bij de iMac, het verkloot het hele beeld. Succes!

Ik heb zelf kort geleden optie 2 genomen, welke je als student voor 1690 euro kunt realiseren... [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=90035]> linkje[/url]. Een paar dingen bevielen mij niet aan de MacBook, dit was onder andere het glossy scherm, de scherm resolutie van 1280x800 en de 'trage' videokaart. Glossy of Mat is erg persoonlijk dus daar houd ik mijn mond over. De scherm resolutie van de MacBook vind ik niet lekker om mee te werken, als je bijvoorbeeld in illustrator een paar tools open hebt staan heb je nog maar 700x700 pixels werkruimte over. Als je met 3D aan de gang gaat is het zowiezo lekker om een wat snellere grafische kaart te hebben. Mijn advies: Spaar nog even door en ga voor de MBP, ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen. (En ik denk dat je dan ook niet meer zoveel achter je G4 zult zitten...)

Wat betreft de camera, misschien kun je met de komst van de D80 wel ergens een aantrekkelijk geprijsde D70s vinden…

[quote:0f440c35a0="F0kke"]Ik heb zelf kort geleden optie 2 genomen, welke je als student voor 1690 euro kunt realiseren... [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=90035]> linkje[/url]. Een paar dingen bevielen mij niet aan de MacBook, dit was onder andere het glossy scherm, de scherm resolutie van 1280x800 en de 'trage' videokaart. Glossy of Mat is erg persoonlijk dus daar houd ik mijn mond over. De scherm resolutie van de MacBook vind ik niet lekker om mee te werken, als je bijvoorbeeld in illustrator een paar tools open hebt staan heb je nog maar 700x700 pixels werkruimte over. Als je met 3D aan de gang gaat is het zowiezo lekker om een wat snellere grafische kaart te hebben. Mijn advies: Spaar nog even door en ga voor de MBP, ik denk niet dat je er spijt van zult krijgen. (En ik denk dat je dan ook niet meer zoveel achter je G4 zult zitten...)

Wat betreft de camera, misschien kun je met de komst van de D80 wel ergens een aantrekkelijk geprijsde D70s vinden…[/quote:0f440c35a0]

Ja die glossy schermen leken mij ook al een heikel punt, zo zie ik vaak bij platte tv’s en mn iPod dat de kleuren niet erg mooi uitkomen op zo’n scherm omdat het veel omgevingslicht weerspiegeld. verder denk ik inderdaad dat een Macbook Pro een betere optie is. Kan ik er ook nog The Sims en Rollercoaster 3 op spelen :stuck_out_tongue: Verder zie ik dat met name de wat zwaarder beladen Apple’s zeer langzaam in waarde dalen dus dat is ook mooi meegenomen

Die resolutie is ook niet erg om over naar huis te schrijven maar nu werk ik op 1280 X 960 dus dat is wel te overzien, ook omdat ik met ‘tab’ vaak de toolbars uitzet en met sneltoetsen op full screen werk. Al het verlies komt dan van de rulers. Dan na te gaan dat een jaar of 2-3 geleden 1024 x 768 de norm was :stuck_out_tongue:

De D50 had ik nu gezien als goedkoop omdat deze al vervangen is, ik heb 'm in ieder geval al met 2 lenzen voor €650 gezien. die Nikon’s bevallen me sowieso erg goed en ik ken een aantal mensen die de D50 hebben. Ik zal eens kijken voor een wat nieuwere Nikon met 8MP+ zodat ik een A4 op 300 DPI kan printen :mrgreen:

Even nog over die link van je, het lijkt me vanzelfsprekend dat een MBO geen hoge school en zeker geen universitaiire opleiding is. Valt hier iets mee te moffelen of zou ik eventueel een slachtoffer kunnen zoeken die wel aan de eisen voldoet en dit voor mij kan aanvragen. iig bedankt voor de tip

[quote:87a0250cd2="i,N8N"]Ja die glossy schermen leken mij ook al een heikel punt, zo zie ik vaak bij platte tv's en mn iPod dat de kleuren niet erg mooi uitkomen op zo'n scherm omdat het veel omgevingslicht weerspiegeld. verder denk ik inderdaad dat een Macbook Pro een betere optie is. Kan ik er ook nog The Sims en Rollercoaster 3 op spelen :P Verder zie ik dat met name de wat zwaarder beladen Apple's zeer langzaam in waarde dalen dus dat is ook mooi meegenomen[/quote:87a0250cd2]

Dit woog voor mij dus ook mee, aangezien ik het af en toe wel leuk vind om een spelletje als CS:S of WoW te spelen. :wink:

[quote:87a0250cd2=“i,N8N”]Die resolutie is ook niet erg om over naar huis te schrijven maar nu werk ik op 1280 X 960 dus dat is wel te overzien, ook omdat ik met ‘tab’ vaak de toolbars uitzet en met sneltoetsen op full screen werk. Al het verlies komt dan van de rulers. Dan na te gaan dat een jaar of 2-3 geleden 1024 x 768 de norm was :P[/quote:87a0250cd2]

Dan ga je iig erg genieten van een beetje ruimte. Ik had hiervoor een laptop met windows met een resolutie van 1400x1050. Als je eenmaal aan iets groots gewend bent lijkt het me akelig om terug te moeten stappen. De MacBook lijkt me een geweldige portable computer maar om al mijn werk op te doen is het voor mij te klein. En je moet er toch ook een beetje op vooruit gaan toch? :wink:

[quote:87a0250cd2=“i,N8N”]De D50 had ik nu gezien als goedkoop omdat deze al vervangen is, ik heb 'm in ieder geval al met 2 lenzen voor €650 gezien. die Nikon’s bevallen me sowieso erg goed en ik ken een aantal mensen die de D50 hebben. Ik zal eens kijken voor een wat nieuwere Nikon met 8MP+ zodat ik een A4 op 300 DPI kan printen :mrgreen:[/quote:87a0250cd2]

Dan kom je zoals je weet toch bij een D80 of D200 uit, en dat kost je meteen wel weer een hoop duiten. Maar wat je over het printen zegt klopt wel, dat heeft in jouw geval toch te maken met hoeveel je wilt uitgeven aan onderstaande specs.

D80/200: 3872 x 2592 (10.0 MP) / 300 x 2.5 = 32.2x21.6cm
D50/70: 3008 x 2000 (6.0 MP) / 300 x 2.5 = 25x16.5cm

Mocht je toch voor de D50 gaan moet je eens in Kleve gaan kijken, mijn vriendin heeft de D50 kit daar afgelopen zomer gekocht voor €505,-.

[quote:87a0250cd2=“i,N8N”]Even nog over die link van je, het lijkt me vanzelfsprekend dat een MBO geen hoge school en zeker geen universitaiire opleiding is. Valt hier iets mee te moffelen of zou ik eventueel een slachtoffer kunnen zoeken die wel aan de eisen voldoet en dit voor mij kan aanvragen. iig bedankt voor de tip[/quote:87a0250cd2]

Lees hier wat Apple schrijft wat betreft het ADC Student membership. Mocht je zelf niet in aanmerking komen kun je natuurlijk altijd je creativiteit gebruiken… :sealed:

Ik heb zelf ook een Nikon D50 en ben er heel blij mee. Hij ligt nu wel al een tijdje onaangeroerd maar dat komt omdat ik het nu wat drukker heb.

Desondanks zou ik toch misschien gaan voor een model met meer megapixels, want ik denk dat 6MP wel eens te kort kan gaan schieten voor jou, als je een A4 wilt afdrukken op 300 dpi.

Maar als je die foto’s niet wil gaan afdrukken op A4’tjes, ga dan zeker voor de D50!

Ik had tot voor een paar dagen geleden een D50, die is nu verkocht, omdat ik een D80 ga kopen.

Ik mis bij de D50 een aantal opties, onder andere die om draadloos te flitsen met mijn SB-600 flitser, verder heb ik mijn D50 zo goed kunnen verkopen dat ik er bijna niks op verlies.

Verder beviel hij prima, maar als je budget het toelaat zou ik voor de D80 gaan, niet eens voor het aantal megapixels (6 is ruim voldoende), maar de D80 kan bijvoorbeeld fotograferen op 100 ASA, is net even wat uitgebreider qua instellingen, enzovoorts.

Edit: en ik heb foto’s van mijn D50 vaak genoeg geprint op 300 DPI A4, je moet ze dan een stukje boven de 100% schalen, maar eigenlijk zag ik geen verschil in scherpte, in ieder geval niet op mijn huis-tuin-en-keuken inkjet.

Om maar even helemaal van de hak naar de tak te gaan, ik zat even te spieken op kieskeurig en pricewatch voor een prijsvergelijk en heb daar een Canon 400D kit gezien voor €699. Nu heb ik geen ervaring met Canon maar deze heeft oa wel 10MP, nu weet ik niet dat de Megapixels veelzeggend zijn maar dit kan geen hele slechte camera zijn. Omdat de goedkoopste D80 kit op (ik geloof) 899 uitkwam leek me dit wel het overwegen waard. Is er iemand met praktijkervaring met beide die hier iets zinnigs over kan zeggen. Gevoelsmatig ga ik eerder voor een Nikon omdat ik hier betere verhalen over gehoord heb.

Bedankt voor de reacties dusver

Volgens mij is het verschil tussen Canon en Nikon niet zo groot, ik heb voor Nikon gekozen omdat ik de bediening heel fijn vind, en omdat familieleden oude lenzen hebben die ik kan gebruiken.

Het grootste nadeel van de 400D vind ik, dat er geen schermpje bovenop de camera zit waar je o.a. je diafragma/sluitertijd etc. heel snel kunt aflezen, dit is enorm handig.
Verder vind ik de 400D veel te klein voor mijn handen, ik kan hem niet lekker vasthouden, bij de Nikon heb je echt het idee dat je iets vasthebt.

[quote:4631197662="niekvangalen"]Volgens mij is het verschil tussen Canon en Nikon niet zo groot, ik heb voor Nikon gekozen omdat ik de bediening heel fijn vind, en omdat familieleden oude lenzen hebben die ik kan gebruiken.

Het grootste nadeel van de 400D vind ik, dat er geen schermpje bovenop de camera zit waar je o.a. je diafragma/sluitertijd etc. heel snel kunt aflezen, dit is enorm handig.
Verder vind ik de 400D veel te klein voor mijn handen, ik kan hem niet lekker vasthouden, bij de Nikon heb je echt het idee dat je iets vasthebt.[/quote:4631197662]
Ja een kennis van me vergeleek ze al als een Zen en een iPod, de Zen kan dingen die je niet nodig hebt, heeft wat betere papieren maar als het om degelijkheid, bediening ed gaat wint de iPod die hij in vergelijking trok met de Nikon. Het is appels met peren vergeijken maar het maakt wel een statement :stuck_out_tongue:

Ikzelf heb een 20D Canon, ik vind Canon geweldig goed, maar Nikon is ook goed. Het zijn allebij topmerken. Op http://www.dpreview.com/ vindt je een heel goed forum waar je door gebruikers tot in detail ingelicht kunt worden.

Destijds heb ik ook een keuze moeten maken tussen een Canon 350D en een Nikon D70, ik heb de laatste genomen. Neem de 400D en de D80 allebei maar eens in de hand, dan zul je al snel zien en voelen waarom er toch een aanzienlijk verschil in prijs zit tussen de 2 modellen.

Ja ik ga denk ik ook voor de Nikon, welke hangt even af van de aanbieding die op dat moment het fijnst is. Ik moet toch nog even sparen en heb dus genoeg tijd om eens rustig rond te kijken.

de eos toestellen zijn in de low-price range steeds gemaakt op lichtheid. Daardoor voelen ze wat plastiekerig aan. Maar dit maakt ze technisch niet slechter.

Daarbij heb ik heel wat kennissen die allemaal naar canon gaan omdat de service van nikon gewoon de stug en traag is geworden.

Canon is en blijft beter. :evil: Nee het is een kwestie van smaak, kwalitatief zijn beide merken natuurlijk bijzonder goed. Maar ik vind dat Canon net wat kleine dingetjes heeft die beter zijn en soms als je van die testfoto's ziet... Zie ik bij Nikon sneller ruis bijvoorbeeld. Maar dat kan ook een kwestie van instellingen zijn. Je ziet vaak mensen die een digitale spiegelreflex kopen en vervolgens de 'standaard-modus' gebruiken en dan maar gewoon wat klikken, dan kun je beter een simpele camera kopen, dan lukken procentueel gezien meer foto's. :P

Trouwens, ik zou gaan voor een MacBook Pro. Ik heb sinds kort de 2,33GHz MBP, maar zo denderend vind ik het nog niet eens. Hoewel de beta-test-versie van Adobe Photoshop CS3 wel hot was qua snelheid. Daarnaast vind ik Photoshoppen op een 15,4 inch echt het minimale, hoe kun je in vredesnaam op 13 inch Photoshoppen? Als ik voor school werk ben ik vaak heel precies bezig in Photoshop, dan zou ik steeds aan het scrollen zijn met zo’n 13 inch ding. :o

Voor hetgene wat je wilt doen voldoet een macbook of een macbook pro niet vanwege de ruimte die deze apparatuur bied kwa scherm grootte en de hoeveelheid geheugen die in de setups is verwerkt is ook veel te weinig om de software te draaien.

Maargoed… als student kan je niet zomaar een een macpro met 4GB intern geheugen halen dus zul je het moeten doen met iets minder(Dat moet ik ook dusjah :P)

Misschien is een 24" iMac wel iets voor jou ?