[Studenten] Universiteitsnetwerken

Studenten! Vertel mij, wat voor draadloos netwerk heeft jouw universiteit/HBO en hoe blij ben jij daarmee als Mac-gebruiker? Heeft jouw uni/school übërhaupt een draadloos netwerk of juist helemaal niets? Heb je problemen om er gebruik van te maken, of gaat alles vlekkeloos? Deel je ervaringen, want ik ben benieuwd! Vertel er natuurlijk wel even bij op welke universiteit/school je staat ingeschreven en eventueel om welke gebouwen het gaat (zoals bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht of de UvA die veel verschillende gebouwen hebben).

Nu moet ik natuurlijk zelf even vertellen hoe of wat. Ik studeer aan de Universiteit Utrecht (2e jaars sociologie), in het Van Unnik-gebouw op De Uithof. In dit gebouw is wel een draadloos netwerk aanwezig, maar om er gebruik van te maken, moet je software installeren die natuurlijk alleen voor windows beschikbaar is. In een ander gebouw op De Uithof (Minnaertgebouw) kan ik wel gewoon gebruik maken van het draadloze netwerk, maar daar kom ik bijna nooit meer.

Ik zit in Antwerpen op de Karel de Grote Hogeschool. Wij beschikken in het gebouw aan de Groenplaats over een draadloos netwerk (het staat nog niet overal op punt en is niet op alle verdiepen bereikbaar). Ik kan perfect met m'n PB inloggen en surfen. Ik heb een aparte locatie waarin oa de proxy servers zijn opgegeven.

Het spijtige is dat we niet aan de interne servers kunnen waarop onze bestanden stonden. Vorig jaar kon dit wel mbv een Citrix server.

Ik kom wel eens op de Hogeschool Inholland in Alkmaar. Daar heeft men in de afgelopen tijd het draadloos netwerk beschikbaar gemaakt voor Macintosh. Eerst was dat nog niet zo. Ik heb een keer een mail gestuurd of het mogelijk was om met mijn Mac op het netwerk te komen. Toen kreeg ik als reactie dat het toch de beste oplossing was om Windows XP op m'n notebook te installeren.

Maar gelukkig heeft men daar het leven gebeterd.

Ik zit ook in Antwerpen op de Karel de Grote Hogeschool, maar dan wel campus Sint Lucas. Op de meeste plaatsen op school is de ontvangst heel goed. Wij hebben een Xserve waarop iedere student zijn eigen account heeft om in te loggen. Ook alle printers zijn gedeeld, dus je kan van overal draadloos printen. Alles gaat eigenlijk probleemloos, maar onze campus is dan ook zo goed als mac-only.

Hoi,

Ik zit op de Universiteit Twente en wat betreft netwerkvoorzieningen heb ik uitgebreide ervaringen. Het is de enige campusuniversiteit in Nederland en over de hele campus is draadloos internet aangelegd, ook in de studentenhuisvesting zitten draadloze zenders. Het is 54 Mbps 802.11g hoewel het in sommige gebouwen nog a is (daar was men vroeg).

De club die hier gaat over studentenaansluitingen heeft op haar website ook een installatiehandleiding hiervoor. Werkt allemaal prima, maar dat mag je ook wel verwachten als hier in de directe omgeving alleen al 5 kastjes worden ontdekt. Het is alleen geen Airport (maar 802.11X) en dus moet ik het iedere keer expliciet aanzetten.

Dat in tegenstelling tot de Windows gebruikers die altijd een extra driver moeten installeren, maar dat is hier dus niet nodig. Overigens gebruik ik het vrijwel nooit omdat we ook een 100 Mbit vast netwerk hebben in o.a. alle studentenkamers op de campus. In het dagelijkse browsewerk merk je geen verschil, maar als je eens iets moet downloaden zeker wel. Over snelheden en gemak dus niets dan lof.

De applicaties op de servers is echter een heel ander verhaal…

Ik vrees dat hogescholen en technische universiteiten voor lopen als het gaat om draadloze internettoegang en support voor OS X. Een [url=http://www.rug.nl/rc/helpdesk/hulp/draadloos/osxonflex_howto]uitzondering[/url] is de RuG. De UU, waar ik 'aan' studeer, is helaas geen uitzondering. Het zal technisch gezien net zo goed mogelijk zijn als bij de RuG, maar support ontbreekt. Cap Gemini verzorgt de ICT voorzieningen en vullen daarmee hun zakken, maar verwijzen me voor vragen naar de diverse helpdesks van de universiteit. De overblijfmoeders aldaar verwijzen me weer (en ik denk toch terecht in hun geval) naar Cap Gemini. Heerlijk 'Ook dat nog..' verhaal is het aan het worden onderhand. Maar ik geef niet op! 802.1x is native in OS X, en zo'n Windows progje dat je volgens de UU moet hebben om in te loggen kiest volgens mij enkel automatisch de juiste instellingen. Die moeten ook ergens op papier staan lijkt me. Maar waar?! Ik hou jullie op de hoogte van mijn zoektocht naar de Heilige Graal.....

Draadloos werkt vrijwel [i:df4bffa2ca]altijd[/i:df4bffa2ca] op je mac. Het is namelijk vrijwel [i:df4bffa2ca]altijd[/i:df4bffa2ca] een 802.1x netwerkauthenticatie systeem waar WindowsXP gebruikers een speciaal programmaatje voor nodig hebben.

OSX gebruikers kunnen er gewoon op zonder extra programmaatje, want je hebt namelijk Internet Connect dat dat gewoon kan.

Als je systeembeheerder dit niet weet is het een onnozele windows-cursus gast wiens kennis niet opzienbarend groot is op het gebied van ICT, want dit hoort elke serieuze systeembeheerder wel te weten (een echte beheerder kent meer dat het dure speelgoed-windows).

Volg deze handleiding en pas het aan voor het netwerk van je school en grote kans dat het werkt. Anders [i:df4bffa2ca]moet[/i:df4bffa2ca] je systeembeheerder op z’n minst weten wat de specifieke instellingen zijn. Het [i:df4bffa2ca]moet[/i:df4bffa2ca] sowieso werken, want er bestaan [i:df4bffa2ca]geen[/i:df4bffa2ca] specifieke windows-only-draadloze-netwerken.

http://www.ic.uva.nl/draadloos/object.cfm/object.cfm?objectid=017132C7-F1DC-493F-B3FED680BBCB1953

Ik wordt zo moe van die know-nothing systeembeheerders :x

</rant>

[quote:0321aa7ed5="markclausing"]Volg deze handleiding en pas het aan voor het netwerk van je school en grote kans dat het werkt. Anders [i:0321aa7ed5]moet[/i:0321aa7ed5] je systeembeheerder op z'n minst weten wat de specifieke instellingen zijn. Het [i:0321aa7ed5]moet[/i:0321aa7ed5] sowieso werken, want er bestaan [i:0321aa7ed5]geen[/i:0321aa7ed5] specifieke windows-only-draadloze-netwerken.

http://www.ic.uva.nl/draadloos/object.cfm/object.cfm?objectid=017132C7-F1DC-493F-B3FED680BBCB1953

Ik wordt zo moe van die know-nothing systeembeheerders :x

</rant>[/quote:0321aa7ed5]

En het probleem bij de UU is, dat de specifieke instellingen voor het netwerk, bij niemand bekend zijn. Erg vervelend.

Ik heb het idee dat het op de UU allemaal niet heel centraal geregeld is. Het (vervelende) netwerk in het Van Unnik gebouw zal wel door Cap Gemini geregeld zijn, maar het (geweldige) netwerk in het Minnaertgebouw is opgehangen door de systeembeheerder van Natuurkunde. Dat hele netwerk is dik voor mekaar (met een hele vette [url=http://www1.phys.uu.nl/helpdesk/linux/venus/default.htm]server[/url]). Hier in het wiskundegebouw komt wellicht binnenkort draadloos internet, maar tot die tijd kan ik zelfs m'n laptop niet inpluggen en moet ik behelpen met een SunBlade 150. Dat hoor je goed, geen OSX, geen Windows, zelfs geen Linux, maar Solaris, en dan ook nog Solaris 8. Met de geweldige window manager CDE uit 1996 o.i.d. Maar goed, ik zeur weer...

Ik was afgelopen week in Amsterdam op de Uni enne wilde ff op hun netwerk maar dat kon niet want je moest eerst een bepaalt stukje software downloaden(alleen wintel) dat vervolgens activeren en dan nog eens een account aanvragen aan de beheerder. Wanneer dat allemaal was gebeurt dan pas kon je op het Netwerk komen. Je begrijpt dat ze niks konden doen voor iemand zoals ik die daar met een 12 inch PB aan kwam zetten :( :x "EIKELS"

Niets van waar anton.m Check die handleiding van de uva zelf voor panther. Met tiger kom ik in het PC Hoofthuis ook gewoon op het UvaNet (in de kantine met die chille banken)

De meeste computerhandleidingen voor de uva zijn er ook in een mac variant. Het enige wat niet erg opschiet is dat ze de nieuwe vpn client van cisco niet op hun site zetten.

edit. ik zie dat ie er nu wel op staat :slight_smile:

Ik zit op de HKU in Hilversum, en daar draait heel de server en heel het netwerk via Mac's; geen probleem dus om via mijn Powerbook me op het draadloze netwerk aan te sluiten.... al geef ik de voorkeur om een netwerkkabeltje in mijn Powerbook te klikken. Als ik dat doe kan ik downloaden met 2,5 megabyte per seconde.

[quote:d737157cc4="remcodb2"]De meeste computerhandleidingen voor de uva zijn er ook in een mac variant. Het enige wat niet erg opschiet is dat ze de nieuwe vpn client van cisco niet op hun site zetten.

edit. ik zie dat ie er nu wel op staat :)[/quote:d737157cc4]

erg relekst dat de UvA die client neerzet. Een aantal van de beheerders daar zijn mac-fan, dus dat is altijd goed geregeld daar.

[quote:6cf257b08b="Jorasho"]Hoi,

Ik zit op de Universiteit Twente en wat betreft netwerkvoorzieningen heb ik uitgebreide ervaringen. Het is de enige campusuniversiteit in Nederland en over de hele campus is draadloos internet aangelegd, ook in de studentenhuisvesting zitten draadloze zenders. Het is 54 Mbps 802.11g hoewel het in sommige gebouwen nog a is (daar was men vroeg).

De club die hier gaat over studentenaansluitingen heeft op haar website ook een installatiehandleiding hiervoor. Werkt allemaal prima, maar dat mag je ook wel verwachten als hier in de directe omgeving alleen al 5 kastjes worden ontdekt. Het is alleen geen Airport (maar 802.11X) en dus moet ik het iedere keer expliciet aanzetten.

Dat in tegenstelling tot de Windows gebruikers die altijd een extra driver moeten installeren, maar dat is hier dus niet nodig. Overigens gebruik ik het vrijwel nooit omdat we ook een 100 Mbit vast netwerk hebben in o.a. alle studentenkamers op de campus. In het dagelijkse browsewerk merk je geen verschil, maar als je eens iets moet downloaden zeker wel. Over snelheden en gemak dus niets dan lof.

De applicaties op de servers is echter een heel ander verhaal…[/quote:6cf257b08b]

volgens mij hebben ze op de VU Amsterdam ook een draadloos netwerk liggen met 802.11X. ik heb geen pbook of ibook, dus ik kan het niet testen, maar ik zie weleens ibookjes en pbooks bij mensen, dus ik neem eigenlijk aan dat het werkt. maar goed… dat weet ik dus niet zeker. ik zal 's vragen.

[quote:a7ef4a9229="markclausing"]Ik wordt zo moe van die know-nothing systeembeheerders[/quote:a7ef4a9229]

Wat nog erger is zijn (waarschijnlijk te lichte) systeembeheerders die zich bewust van de domme houden! Al vanaf eind vorig jaar zijn ze bezig met het ‘uitrollen’ van het draadloze netwerk in de de UBU (UU bieb op de Uithof, Utrecht), maar de datum waarop het allemaal zou moeten werken wordt elke keer maar opgeschoven. Alsof het om de lancering van de Space Shuttle gaat! Het is g*dverdomme maar een draadloos netwerk! Iets wat overal ter wereld al tig keer gedaan is. De UvA en RuG geven het goede voorbeeld, alsmede de faculteit Natuurkunde. En alle andere hogere onderwijsinstellingen in de wereld…

[quote:a7ef4a9229=“markclausing”]Volg deze handleiding en pas het aan voor het netwerk van je school en grote kans dat het werkt. Anders moet je systeembeheerder op z’n minst weten wat de specifieke instellingen zijn. Het moet sowieso werken, want er bestaan geen specifieke windows-only-draadloze-netwerken.[/quote:a7ef4a9229]

Ze gebruiken op de UU ook gewoon 802.1x denk ik, dus als je de netwerk-specifieke instellingen kent is het zo gepiept… Maar zie maar eens aan die instellingen te komen! Ik krijg constant nul op het rekest. Vanmorgen maar eens in de bieb gevraagd of ik de systeembeheerder te spreken kon krijgen (op aanraden van de laatste ‘overblijfjuf’ die ik vorige week sprak). ‘Waarom?!’ was de alleraardigste wedervraag van de baliemiep. Na een korte uitleg kreeg ik het antwoord dat ik hem niet te spreken kon krijgen, want pas vanaf 1 september (weer wat maanden verder) zou het netwerk pas officieel in gebruik genomen worden, inclusief support aan studenten (wedden dat daar geen support voor OS X bij zit!). ‘Maar het hangt er nu al, en alles wat ik nodig heb zijn wat instellingen!?’ zei ik. ‘Ja, je kan het wel gebruiken als je het zelf uitvogelt’ antwoordde ze. Voordat ik nog iets kon zeggen voegde ze er aan toe dat ze ‘iedereen met een vraag over het draadloze netwerk moest heensturen’. Letterlijk! Toen ben ik hem maar gesmeerd, want ik ben nogal licht ontvlambaar… Echt, ik heb dan al helemaal geen zin meer om met die onnozele halzen van gedachten te gaan wisselen! Ze vangen rustig €30-40K op jaarbasis, maar zijn te dom om voor de duvel te dansen!

Mijn plan nu is om contact proberen te krijgen met een student met een Wintel laptop om zodoende de instellingen proberen te verkrijgen. Ik ga me daarom maar even begeven op een Wintel forum… Een ander plan is om het voor toegang benodige appje (naast 802.1x) hier te downloaden, en thuis op de PC (g*dzijdank hebben we er nog een…) te ontleden om zodoende aan de instellingen te komen. Ik hou jullie van deze sage op de hoogte!

Wat een research! Het is echt te belachelijk voor woorden wat de UU doet. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat ze geen support gaan geven voor laptops met een een OS dan windows. Grr.. Je had waarschijnlijk trouwens een chaggo biebmiep te pakken, want meestal werken ze wel redelijk mee bij info enzo.

[quote:68bcbeda24="ifeelfine"]Je had waarschijnlijk trouwens een chaggo biebmiep te pakken, want meestal werken ze wel redelijk mee bij info enzo.[/quote:68bcbeda24]

Ze was duidelijk geconditioneerd me niets te vertellen op straffe van ontslag waarschijnlijk. :roll:

Heb ondertussen die SecureW2 client op de Winhoo$ bak gezet, en geprobeerd de instellingen uit te vogelen. Schoot niet echt op. De werking van zo’n client ontgaat me ook enigzins. Toen ik wat beter keek op de site waar ik naar verwees in mijn eerdere post, zag ik ook deze PDF. Hier staat weer op uitgelegd welke instellingen die client moet krijgen. Bij screenshot 13 staat dat het EAP-type MD5-Challenge moet zijn. In onderstaande screenshot zie je dat dit ook in Internet Connect > 802.1X te vinden is.

[img:68bcbeda24]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=7684[/img:68bcbeda24]

Maar juist bij dit protocol kan je de ‘outer identity’ (screenshot 11 van de PDF) niet instellen? Dat kan alleen bij TTLS en PEAP. Maar PEAP kan het niet zijn, want het moet EAP zijn volgens screenshot 11. Ook het ‘domain’ (screenshot 14) kan je binnen Internet Connect niet invullen.

Om heel eerlijk te zijn weet ik het even niet meer! Wellicht heb ik morgen even tijd om in de bieb te pielen en te kijken of het me lukt, maar dat heb ik al eerder gedaan zonder resultaat. Dat is het enige wat ik nu nog kan bedenken. En de druk op de UU opvoeren (kijken of ik wat mensen per email kan gaan lastig vallen).

And the saga continues… :roll:

Je bent er wel druk mee zeg! Misschien leveren de documenten van de andere uni's nog wat op, maar die hebben het beide via SURFnet geregeld geloof ik, dus of die dezelfde instellingen hebben.. Ik ben er niet zo zeker van. Succes ermee!

Heb ondertussen wat emailadressen (SSC en ICT-dienst) van de UU de link naar dit draadje gemaild. Je weet nooit. Misschien dat er een verstandig persoon rondloopt die de moeite neemt om zich er mee te bemoeien. Ik heb de hoop op een betere wereld nog niet opgegeven.... :wink: