[Studenten] Universiteitsnetwerken

Studenten! Vertel mij, wat voor draadloos netwerk heeft jouw universiteit/HBO en hoe blij ben jij daarmee als Mac-gebruiker? Heeft jouw uni/school übërhaupt een draadloos netwerk of juist helemaal niets? Heb je problemen om er gebruik van te maken, of gaat alles vlekkeloos? Deel je ervaringen, want ik ben benieuwd! Vertel er natuurlijk wel even bij op welke universiteit/school je staat ingeschreven en eventueel om welke gebouwen het gaat (zoals bijvoorbeeld de Universiteit Utrecht of de UvA die veel verschillende gebouwen hebben).

Nu moet ik natuurlijk zelf even vertellen hoe of wat. Ik studeer aan de Universiteit Utrecht (2e jaars sociologie), in het Van Unnik-gebouw op De Uithof. In dit gebouw is wel een draadloos netwerk aanwezig, maar om er gebruik van te maken, moet je software installeren die natuurlijk alleen voor windows beschikbaar is. In een ander gebouw op De Uithof (Minnaertgebouw) kan ik wel gewoon gebruik maken van het draadloze netwerk, maar daar kom ik bijna nooit meer.

Ik zit in Antwerpen op de Karel de Grote Hogeschool. Wij beschikken in het gebouw aan de Groenplaats over een draadloos netwerk (het staat nog niet overal op punt en is niet op alle verdiepen bereikbaar). Ik kan perfect met m'n PB inloggen en surfen. Ik heb een aparte locatie waarin oa de proxy servers zijn opgegeven.

Het spijtige is dat we niet aan de interne servers kunnen waarop onze bestanden stonden. Vorig jaar kon dit wel mbv een Citrix server.

Ik kom wel eens op de Hogeschool Inholland in Alkmaar. Daar heeft men in de afgelopen tijd het draadloos netwerk beschikbaar gemaakt voor Macintosh. Eerst was dat nog niet zo. Ik heb een keer een mail gestuurd of het mogelijk was om met mijn Mac op het netwerk te komen. Toen kreeg ik als reactie dat het toch de beste oplossing was om Windows XP op m'n notebook te installeren.

Maar gelukkig heeft men daar het leven gebeterd.