Studio Display 17" CRT: reparatie nog rendabel?

Het betreft een Studio Display (17" CRT, 16" viewable image size) Family Number M6496, die met een gewone D15 VGA-stekker aan een ATI RAge 128 in een G3-400 B&W (rev2) hangt. [img:3a01adc475]http://www.everymac.com/images/monitor_pictures/apple_studio_display17_blue.jpg[/img:3a01adc475] Het mankement heb ik ook gevonden in een :apple: Service Source document (service strategy change): [quote:3a01adc475] A small number of Apple Studio Displays (17" CRT -Blue & White and Graphite colors) with a VGA connector have been shown to exhibit a particular component malfunction. [b:3a01adc475]Symptoms of the malfunction have included an occasional popping or cracking sound and may be accompanied by a visible electrical discharge[/b:3a01adc475]. This malfunction does not pose a safety threat to the user when operating the monitor under normal conditions, but could lead to electric shock if appropriate precautions are not taken while servicing the unit.[/quote:3a01adc475] Het ploppend geluid èn het ontladen worden steeds erger. Iets vergelijkbaars heb ik jáááren terug gehad met een budget CRT van een i386: toen moest er een condensator worden vervangen. [b:3a01adc475]De Vraag: Loont het eigenlijk nog wel om deze monitor met dit bekende euvel bij een Apple Service Provider voor reparatie binnen te brengen?[/b:3a01adc475]

Op zich sta ik niet onwelwillend ertegenover om deze CRT te vervangen door een tweedehands 15" of 17" LCD maar mijn huidige grafkaart heeft daar geen passende aansluiting voor.
Ondanks zijn volume vind ik het een mooie monitor, zo’n trabantkleurige klots wil ik niet in de woonkamer hebben. Daarbij is het ding voor zijn leeftijd enorm helder en kan het verrassend hoge resoluties aan.

Je zou eens rond moeten bellen naar service providers die zelf dit soort monitoren kunnen repareren. (Card?). Wanneer je een richtprijs weet, weet je het of het de moeite waard is om je monitor te laten repareren of naar iets anders te kijken.

Omdat je nu de reparatieprijs niet weet, is het nu moeilijk gissen: 50 euro? 75 euro? 150 euro?

Bij bijna elk bedrijf is de laatste week van het jaar een gekkenhuis, dat is hier niet anders. In die zin komt een dergelijke servicevraag wat ongelegen en raakt al snel ondergesneeuwd. Een ASP voor reparatie benaderen (in mijn geval Sittard of Maastricht) doe ik dus pas ná de vakantie, vooral omdat ik anders qua muziek geheel blind ben (betreffende computer bevat mijn complete muziekcollectie en een beetje zien wat je doet is wel zo handig: een vervangende monitor heb ik niet meer.). Maar er zijn aardig wat enthousiaste en erkende Apple hardware technici die de fora afstruinen en een dergelijke (redelijk genormeerde) vraag kunnen beantwoorden. Ik gok erop dat die hier even kijken, of iemand die onlangs een dergelijke reparatie heeft laten doen.

kick

die moet je gewoon voor een tientje aan een knutselaar verkopen... die dingen zijn dan haast niet meer te maken helaas :( ik ben ook nogsteeds opzoek naar zo'n ding voor mijn blue and white G3. en als je zelf alweer een hebt en er nog een weet hoor ik het graag

Ik heb een ASP gemaild en wacht op antwoord. De monitor staat gewoon uit en als ik wat wil doen, meestal in iTunes een radiostream herstarten, gaat hij weer even aan, zolang het duurt. Bij een definitief einde sloop ik de inhoud eruit en maak ik de katten blij met een ligplek.

Bij Apple gelden voor dit soort reparaties volgens mij vaste tarieven. Dus of je aan-uitknopje nou stuk is of de hele beeldbuis moet vervangen het is allemaal even duur. Gewoon even informeren dus. Ik snap je opmerking over die aansluiting trouwens niet; als je een tweedehands 15 of 17" LCD koopt zit daar toch eigenlijk altijd wel een standaard VGA aansluiting op?

Een huis- tuin en keuken LCD-tje wel, maar de 15" , 17" Studio en 23" Cinema Displays van Apple (driepoot) hebben die gekke ADC-stekker.

Tsja, als het perse een Apple monitor moet zijn... Ik denk alleen dat de reparatie duurder wordt dan een nieuwe huis-tuin-en-keuken flatscreen. Voor minder dan €200 heb je een 19" TFT. Maar als je een driepoot Apple op die G3 wilt aansluiten kan dat ook met een [url=http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1301]kastje van Gefen[/url]. Slechts $299 :D