Studio display 17inch knispert en knettert bij het opstarten

Vandaag heb ik mijn power G3 mac met studio display 17inch van zolder gehaald, (hij gaat naar mijn moeder, om te internetten en te mailen, maar er is iets met de monitor aan de hand; hij knettert en knispert als je hem opstart (als de beeldbuis aan gaat, het lijkt een soort statisch gebeuren, alsof je een statisch geladen wollen trui uit de droogtrommel haalt :-)...., het beeld is daarna ok. Hij is veel gebruikt voor beeldbewerking e.d. dit heeft misschien veel gevergd van het inmiddels 6 jaar oude beestje... Is iemand bekend met dit verschijnsel? is het wel veilig..... Wie kan mij op weg helpen?

Alvast bedankt! Groetjes Nicole

nouja er is niks aan de hand ik denk dat het van de "ouderdom" komt... maar als het alleen bij het opstarten is dan hopen we maar dat het daar bij blijft :)

Misschien ergens een losgeraakt soldeercontact wat af en toe wat los is waardoor een vonk overspringt, die knettert.

Je zou 'm uit elkaar kunnen halen en op de printplaat kunnen speuren naar een los contact of brandplekken, dan evt vast solderen. PAS OP met restspanning van oa de condensatoren.
Let ook op of er geen condensatoren bol staan, die zouden vervangen moeten worden.

Dit kan ook het resultaat zijn van overdadig stof in het hoog-frequent gedeelte. Je ziet dit ook wel eens bij oudere TV's. Schroef eerst het ding eens uit elkaar en laat er eens (voorzichtig) een stofzuiger overheen gaan. Mocht het dan nóg niet over zijn, dan kan je altijd nog verder kijken (zie bovenstaand bericht).

Wacht alsjeblieft een aantal uur voordat je met de tip van Night verder gaat na het uitzetten! Het hoogfrequent gedeelte van een monitor bevat een voltage van zo'n 10.000 volt, [b:f94013fa31]nog enkele uren nadat je een monitor uitschakelt![/b:f94013fa31] Oftewel, trek de stekker er 's avonds uit, en ga er pas de volgende morgen mee aan de slag. Of, nog beter, de volgende avond...

Thanks voor de tips! Deze week ga ik hem openmaken en eens bekijken (uiteraard na een halve dag, van de stroom af, te hebben gehaald...;-))

Ik was al bang dat het misschien een groter probleem zou kunnen zijn…

Groetjes Nicole