Subdomein aanmaken hoe?

Subdomein aanmaken hoedoe ik dat ik heb iets gehoord van met DNS maar hoe gaat dat dan?

Meestal moet je provider daartoe de mogelijkheid geven, sommige providers blokkeren die mogelijkheid voor een of andere bizarre reden. Heb je een vorm van controle paneel gekoppeld aan je domeinnaam? Staat het daar ergens in? Als je geen controle paneel hebt, staat er op de site van je provider dat hij subdomeinen toelaat? Als hij subdomeinen toelaat dan zou ik eens een mail sturen naar je provider

Let wel op dat het een dag kan duren voor een subdomein effectief herkend wordt op je computer

Ik heb bij Dootall, waar ik mijn domeinnamen heb geregistreerd, een controlepaneel waarmee ik subdomeinen kan aanmaken. Ik neem aan dat de meeste domeinregistranten een dergelijke service hebben. Deze subdomeinen kan je vervolgens op verschillende manieren naar bepaalde locaties koppelen.

bij mij geldt ook hetzelfde, ik heb een 'admin' pagina en daar kan ik veel dingen aanpassen of aanmaken, o.a. subdomeinen en users etc.

Bij mijn provider gaat dat niet kan het dan met .htaccess?

Ik denk van niet. Je moet echt aan je DNS server kenbaaar maken dat je een subdomein nodig hebt. Ik wil 't niet al te gedetailleerd uitleggen maar 't komt er op neer dat er op DNS servers speciale records moeten bijkomen dat zegt dat je die subdomeinnaam daar vindt.

Niet zo eenvoudig als 't lijkt dus

[quote:fd7e289478="AdmiralFreezbee"]Ik wil 't niet al te gedetailleerd uitleggen[/quote:fd7e289478] Jammer. Vind dit wel een boeiend onderwerp, dus als je je verveelt en geen zin hebt om met dit lekkere weer buiten te zitten mag je wat mij betreft ook de details aangeven.

Anders ik wel. Eigen server, maar over de juiste methode van het subdomeinen aanmaken weinig info.

[quote:2126627963="macpro"][quote:2126627963="AdmiralFreezbee"]Ik wil 't niet al te gedetailleerd uitleggen[/quote:2126627963] Jammer. Vind dit wel een boeiend onderwerp, dus als je je verveelt en geen zin hebt om met dit lekkere weer buiten te zitten mag je wat mij betreft ook de details aangeven.[/quote:2126627963]

Zin om buiten te zitten heb ik wel, tijd jammer genoeg niet (examens). Maar omdat je 't zo lief vraagt:
DNS kan je zien als een telefoonboek: met elke sleutel komt er een waarde overeen. Dat kunnen ip-adressen, hostnamen en domeinnamen zijn.
Het probleem zit hem nu in het bewaren van dat telefoonboek. Dat is immens groot (hoeveel domeinnamen bestaan er niet). Je kan dat dus niet op een grote server bewaren of je hebt problemen als die server eens down is.

Oplossing is dat je vele kleine stukken op vele dns servers bewaardt. Als je op internet surft heb je sowieso ergens een DNS server staan (kijk maar in je ifconfig). Dat wordt meestal door DHCP geconfigureerd dus je moet je daar niet te veel van aantrekken. Er bestaan ook een aantal root DNS servers die dan meer informatie zullen bewaren.
Wat gebeurt er nu als je naar www.macosx.nl surft. Je computer vraagt aan je geconfigureerde DNS server of hij 't ip-adres kent van www.macosx.nl als die dat weet geeft hij dat terug en kan je er naartoe surfen, weet hij 't niet dan speelt hij de vraag door naar zijn DNS server enzovoort enzovoort.

Die DNS servers zijn ook hierarchisch gestructureerd, je hebt de root servers, je lokale nameservers (je eigen geconfigureerde nameserver), verifiërende nameservers, authoritative nameservers

Waarom is DNS nu eigenlijk nodig?
Een computer rekent met getallen (ip-adressen) wij zien liever een mooie domeinnaam. Geef toe, surfen naar http://217.22.65.99 of http://17.254.3.161 is wat onhandig voor ons. Voor de computer is dat echter veel makkelijker omdat die getallen echt wel veel betekenis hebben (ze zijn hierarchisch gestructureerd, zo zal alles met ip-adres 17...* behoren tot Apple)
Ten tweede levert DNS ook nog enkele diensten die anders niet zouden mogelijk zijn: zo zal de site van CNN om maar iets te zeggen verschillende ip-adressen hebben (en dus verschillende fysieke servers) waardoor het verkeer makkelijker kan gaan.

Hoe komt het nu dat je niet meteen wijzigingen kan zien in domeinnamen (bv bij een verhuis van server/provider ziet de ene al de nieuwe site, de andere nog de oude).
Om het DNS verkeer een beetje te beperken (want dat wordt ongelooflijk veel gebruikt, in alles wat je doet), wordt er gebruik gemaakt van caching. Als persoon A op zijn lokale server B een record opvraagt en die weet het niet maar bekomt het antwoord via server C, dan zal B die record tijdelijk opslaan in zijn ‘woordenboek’. Als dan ondertussen die record verandert dan zal B dat niet onmiddellijk weten en verkeerde gegevens doorgeven. Na 24 uur zijn de meeste servers wel ververst.

Om het plaatje nu nog compleet te maken
Er zijn vier types van records

• A records: laat met elke hostnaam een ip-adres overeenkomen
  • NS record laat met elke domeinnaam een hostnaam van de nameserver die het antwoord zal weten overeenkomen (wordt vooral gebruikt bij servers onderling)
  • CNAME geeft met elke hostnaam een canonieke naam terug
  • MX geeft met elke hostnaam van een mailserver een alias van die hostnaam terug

edit: schandalige spelfouten :sealed:

Kijk, dat is nog eens een mooie uitleg! Thanx.

Mooie uitleg, maar waar maak je nou een subdomein aan?

domein.nl is je domeinnaam, www.domein.nl is je webadres (met http als protocol…?) Maar waar moet nou geregistreerd worden dat je bedrijf.domein.nl en prive.domein.nl wil gebruiken? Die vallen onder hetzelfde IP-adres en zullen dus pas door apache (httpd.conf) worden verdeeld naar de juiste map.

Of braak ik onzin?

Hoe heb je je domeinnaam bekomen? Toch wel bij een of andere agent? Dan moet je dat ergens op die manier instellen

Het is niet door gewoonweg iets aan te passen in een configuratiebestand (denk ik, in domeinnamen met eigen server heb ik geen ervaring)

Je moet in de dns verwijzen naar het ip-nummer van je webserver waar het subdomein op draait. In Apache kun je dan met een VirtueleHost directive je subdomein aanmaken met een apparte document root.

<VirtualHost 111.222.333.444>
ServerName subdomein.bedrijf.nl
DocumentRoot /map waar de documenten van je subdomein staan
</VirtualHost>

Komt er een aanvraag op www.bedrijf.nl dan zal deze de html pagina’s laden uit een default Document Root. Voor een Virtual Host is het aan te raden een appare directorie te maken om het zo overzichtelijk te houden.

Via de dns wordt een aanvraag gedaan naar subdomein.bedrijf.nl. Deze vind het ip adres en stuurt het dopor naar je webserver. Deze ziet als er een request komt voor subdomein.bedrijf.nl dat deze de inhoud moet halen van een bepaalde directorie.

Op deze mannier kun je dus met 1 ip nummer meerdere subdomeinen en gewone domeinen hosten.

Michiel

ik ben er achter ik kan geen subdomeinnaam aanmaken mijn provider ondersteund dat niet ik heb ook een forwarding