Suffe basisvraag over "lengte" dvd

Vergelijking om uit te leggen wat ik bedoel: Op een audio cd kan je 74 minuten kwijt... maak je er een audio data cd van dan kan je er veel meer minuten op kwijt.

Dat werkt ook voor een video-data-dvd, dan kan ik er veel meer minuten video op kwijt. Maar die data-dvd speelt niet in mijn spelertje.

Op een “originele” dvd… hoeveel video minuten passen daar op? of gaat het als video data?

Zelfde vraag, andere manier van stellen:
Kan ik bijv. 5 uur gecomprimeerde video op een dvd zetten (mét ts folders dus) of is het gelimiteerd aan het aantal minuten? Bijv. maar anderhalf uur.

En hoe staat dit met vcd’s? Die zijn toch gelimiteerd aan data niet aan tijdsduur?

Ik sta er zelf van te kijken, die sufheid van deze vraag :oops:

Klopt, op een DVD past bij mijn weten twee uur. Op een KSVCD bijvoorbeeld veel meer. Hoe dat kan, begrijp ik ook niet, maar misschien dat unSOUND ons dat uit wil leggen.

[quote:ac8ba1c791="wjgmspeedy"]Klopt, op een DVD past bij mijn weten twee uur. Op een KSVCD bijvoorbeeld veel meer. Hoe dat kan, begrijp ik ook niet, maar misschien dat unSOUND ons dat uit wil leggen.[/quote:ac8ba1c791]

Okay, dan gaat een dvd (met ts mappen) dus op “lengte” van materiaal.
en dan gaan vcd achtige zaken op “grootte (mb)” van materiaal.

?

Ligt het er niet gewoon aan hoe je de film codeert? welke bitrate je m zet?

volgens mij zitten de beperkingen meer in de software waarmee je het brandt. een dvd die gemaakt is met iDVD kan maar max 2 uur bevatten, terwijl bij toast je volgens mij inderdaad meer uur kwijt kan op diezelfde dvd doordat toast zijn compressie aanpast op de hoeveelheid data.

voorbeeld: Ik had van tv een aantal afleveringen van tv series opgenomen met mijn archos av. een uur video kost ongeveer 1GB aan data met dat apparaat.
Als ik dat met idvd brand kan ik 2 uur kwijt, en door het hercomprimeren loopt de kwaliteit zelfs wat terug.
Middels toast kan ik vier afleveringen kwijt en blijft de kwaliteit hetzelfde (ook niet best, maar in ieder geval niet slechter)
toast heeft natuurlijk dan wel weer andere beperkingen: je mist al die mooie menu’s…

hmmm... maar dan is het dus toch misschien gebaseerd op data...

Stel:

ik heb een aantal digitale afleveringen. Die wil ik op een dvd zetten… Geen compressie of “decompressie” (ik bedoel dan “verbeteren” terwijl je kwaliteit niet verbetert) Hooguit een gelijkwaardige conversie als dat nodig mocht zijn waarbij de grootte (data size) niet al te veel verandert.

Als het gebaseerd zou zijn op data dan zou ik de dvd (met ts mappen) ongeveer, nou wat zal het zijn, ruim 3 Gig moeten kunnen zijn. Dan zou je 1 Gig overhouden voor mappen structuur etc (wat me erg veel lijkt maar goed)

Met welke software zou ik een dvd (met ts mappen) maximaal vol kunnen bouwen, zonder een “tijdslimiet” ? (interface van dvd is niet belangrijk in mijn geval)

Ik zou dat dan proberen met toast...

3 uur op DVD met toast is geen probleem hier!

Op een muziek CD is de audio ongecomprimeerd. Dwz 44100 Khz stereo 16/bits ruwe data. Hierdoor past er 74 of 80 minuten op een CD. Bij films is er altijd compressie aanwezig (een ongecomprimeerde film zou in PAL formaat zo meer dan 100Gb zijn). De mate van compressie is variabel in te stellen (bitrate) en hiermee is ook de hoeveelheid speelduur te bepalen. FFmpegX kan bijvoorbeeld MPEG2 produceren met een bitrate waarmee je film precies op 1 DVD past. Bij 5 uur film is de uiteindelijke kwaliteit minder dan bij een normale film van een uur of 2. Bij 5 uur op 1 dvd zijn vaak duidelijk MPEG-artifacten zichtbaar, terwijl bij 2 uur een gepauseerd beeld bij goed kijken slechts niet noemenswaardige vervormingen laat zien.

[quote:d002b6780f="Martiniman"]Op een muziek CD is de audio ongecomprimeerd. Dwz 44100 Khz stereo 16/bits ruwe data. Hierdoor past er 74 of 80 minuten op een CD. Bij films is er altijd compressie aanwezig (een ongecomprimeerde film zou in PAL formaat zo meer dan 100Gb zijn). De mate van compressie is variabel in te stellen (bitrate) en hiermee is ook de hoeveelheid speelduur te bepalen. FFmpegX kan bijvoorbeeld MPEG2 produceren met een bitrate waarmee je film precies op 1 DVD past. Bij 5 uur film is de uiteindelijke kwaliteit minder dan bij een normale film van een uur of 2. Bij 5 uur op 1 dvd zijn vaak duidelijk MPEG-artifacten zichtbaar, terwijl bij 2 uur een gepauseerd beeld bij goed kijken slechts niet noemenswaardige vervormingen laat zien.[/quote:d002b6780f]

Aaah… word duidelijker… Als ik de bitrate niet zou willen wijzigen (niet slechter maken “dan het al is” en niet kunstmatig verhogen zonder dat het resultaat heeft") dan kan ik denk ik het handigst Toast gebruiken…

wat ik van het hele dvd gebeuren afweet is dat een gewone dvd in mpeg 2 is en een svcd in mpeg4 (dit weet ik niet zeker). Bij mpeg 2 kan je dan weer gaan kiezen naar bitrate (Xbits/Xseconden). Dus als je een lange film hebt met een hoge bitrate dan gaat deze ook groter worden van mb's. Als je een korte film hebt en ook een lage bitrate dan wordt je film ook kleiner. Bij mpeg 4 word deze zo klein dat deze op cd'tje van 600-700mb past.

Ik heb al een aantal dvd’s gebrand met toast (dvdstudio pro export naar video_ts) En met full dv kwalitiet kwam ik aan een 657mb en dit past dus op een cd’tje. Maar als de film langer was geweest dan had ik voor dezelfde bitrate (en de grootte van het beeld, dit heeft er ook iets mee te maken) een dvd’tje nodig gehad.

ik hoop dat ik duidelijk was

-Sam Heijens

Met het freeware programma [url=http://mac.softpedia.com/progDownload/BitrateCalc-b-Download-6400.html]BitrateCalc[/url] of online bij [url=http://www.videohelp.com/calc]videohelp.com[/url] kan je zelf zien hoeveel je op een DVD (SVCD/DivX) kwijt kan en welke maximale bitrates je dan moet gebruiken.