Suitcases van fonts ipv allemaal los!

Hallo. Ik heb zojuist alle fonts van FontFont geïmporteerd in FontXplorerX maar nu staan er in een keer 3000 fonts extra in mijn library. En van elk font staat bold, italic enz er apart in! Oftwel: vb.

hydra
hydra bold
hydra black
hydra italic
bla bla bla.

Kan ik hier geen fontsuitcases van maken zodat alle stijlen bij elkaar gepakt zitten? Dit wordt echt enorm vervelend in photoshop en illustrator!!! :frowning:

kan iemand me hiermee helpen?

Of kan ik vanuit de finder de font bestanden (.otf) selecteren en daar een suitcases van maken?

[color=red:19a50fe095]Moderator Night:
GRAPHSIC, je hoeft niet een nieuw bericht aan te maken voor elke gedachte die in je hoofd opkomt. Kom je er later achter dat je wat vergeten bent, dan kan je een eerder bericht wijzigen door op “[b:19a50fe095]bewerk[/b:19a50fe095]” te klikken bovenaan dat bericht. Zo voorkom je overvolle topics, waar door de bomen het bos niet meer te zien is.[/color:19a50fe095]

Ik dan maar weer... :D

In je menubalk bovenin bij VIEW staat GROUP FONT FAMILIES (Appeltje 3)

Et voila…

oke maar dan staan ze bij photoshop enzo nog allemaal los als ik de hele familie activeer! en dat is bij fonts die in suitcases staan niet!

EDIT: en nu nog steeds niet. zie screenshot!

Erg vreemde vraag, vooral als je je eigen vraag nog een keer leest:

[quote:3e54435312=“Graphsic”]Hallo. Ik heb zojuist alle fonts van FontFont geïmporteerd in [b:3e54435312][u:3e54435312]FontXplorerX[/u:3e54435312][/b:3e54435312] maar nu staan er in een keer 3000 fonts extra in mijn library. [/quote:3e54435312]

edit: je schreef toch in welke app het was…?

kijk maar:

[img:1df4c74256]http://img516.imageshack.us/img516/4434/afbeelding1xy8.png[/img:1df4c74256]

nog steeds los!

[quote:36315b8e33="dimelot"]Erg vreemde vraag, vooral als je je eigen vraag nog een keer leest:

[quote:36315b8e33=“Graphsic”]Hallo. Ik heb zojuist alle fonts van FontFont geïmporteerd in [b:36315b8e33][u:36315b8e33]FontXplorerX[/u:36315b8e33][/b:36315b8e33] maar nu staan er in een keer 3000 fonts extra in mijn library. [/quote:36315b8e33]

edit: je schreef toch in welke app het was…?[/quote:36315b8e33]

ja idd maar ik corrigeerde mezelf al voordat jij dat deed! :slight_smile:

maar enfin, ik wil Absara als geheel in 1 suitcase. dus niet Absara bold en Absara regular enz enz enz

Dan is het lettertype Absara gewoon 'los'.

Het font The Mix heeft dat ook bijvoorbeeld. Voor elk soort wordt een eigen suitcase gebruikt…

ja ik weet dat dat lettertype gewoon los is. Maar ik vind dat de fontmakers daarin een slechte keus hebben gemaakt! Want als ik Absara activeer dan wil ik later beslissen of ik daarvan bold, italic, bold italic, regular of wat dan ook van wil gebruiken! Dus mijn vraag is: Hoe maak ik zelf een suitcase?

EDIT: kijk maar wat t gevolg is in illustrator!

[img:b3f07bf05e]http://img135.imageshack.us/img135/9665/afbeelding3bb7.png[/img:b3f07bf05e]

'Vroeger' was daar een programma voor, maar ik weet niet meer of dat voor OSX bestaat. Het heette FontDaMover o.i.d.

Maar wat je zou kunnen doen, weet alleen niet of dat 100% werkt.

Maak een Indesign document met alle fonts erin die je in één suitcase wilt hebben.
Verzamel het document, maar zorg ervoor dat Indesign de fonts ook verzamelt.
Dan krijg je een mapje met alle fonts die gebruikt zijn…

Ik ga het zelf ook ff proberen…

Edit: geprobeerd en het werkt niet :x

Laat me nog ff denken…

bedankt voor je hulp! ik ben aan het zoeken naar FontDaMover maar kan het niet vinden. Niet om te downloaden ergens althans....

Hier wat gevonden.

klikkerdeklik

Daar heeft hij het ook over FontDaMover… en ook een link om het te downloaden… :lol:

dank je. ik kan alleen het uitgepakte .sea bestand niet openen.... en nog iets: er staat daar dat font doctor nieuwe suitcases kan maken. Maar alleen maar lege, heb ik zelf ondervonden, maar je kan alleen maar fonts uit andere suitcases in die nieuwe lege zetten. je kan geen (otf) fonts in die suitcase pleuren! ik snap niet waarom niet!

Even de handleiding er snel op nagelezen:

[quote:5c54172c8f=“Handleiding”]
To move or copy fonts from one suitcase to another:
1 Choose Move Fonts from the Tools menu or press Command+E
2 On the left side of the dialog box, click Open Font Suitcase File.
3 Navigate to the suitcase file containing the fonts you want to move. Select it and click Open.
Note that you cannot open OpenType fonts, dfonts, or other types of fonts.
4 On the right side of the dialog box, click Open Font Suitcase File.
5 Navigate to the suitcase file you want to move or copy the fonts to. Select it and click Open.
6 Select the fonts you want to move or copy (Shift+click the first and last font in a range of continuous fonts or Command +click to select discontinuous fonts).
7 To move the fonts, drag them to the other suitcase. To copy the fonts, press the Option key while you drag them
to the other suitcase.
8 When you are finished moving the fonts, click Close Font Suitcase File for both open suitcases

[/quote:5c54172c8f]

haha. ik had de handleiding ook gelezen maar niet goed genoeg dus! Iig, hier zijn we dus nog nergens mee. Want we moeten nieuwe suitcases zien te creëren vanuit otf files e.d. en niet vanuit andere suitcases! Dat moet toch kunnen? Ik kan niet geloven dat dat niet mogelijk is, er moet een manier zijn...

Eerst ff Command-N doen...Daar maak je een lege suitcase mee aan...en dan de rest toevoegen aan de lege suitcase.

Maar let wel op dat je in het mapje waar je je fonts gaat zetten, ook de printerfonts erbij zet. Anders gaat het fout met printen…

nou volg ik je ff niet.

Lege suitcase maken lukt maar de rest toevoegen niet. Want hij kan geen otf fonts enzo toevoegen aan suitcase voor zo ver ik weet.

Ik heb het ff geprobeerd met een font van FF en dat lukte gewoon...volgens mij is Absara geen OpenType, dus het zou wel moeten lukken...

nou dan zal ik t nog eens proberen! laat je weten of t lukt!

nee lukt niet! ik krijg die otf fonts echt niet in zo'n suitcase met fontdocter... :(

Een paar jaar verder, maar ik loop nu tegen hetzelfde probleem aan. Weet iemand een handige manier om nu allemaal losse OTF fonts om te zetten naar 1 familie? Ik gebruik macOS Sierra 10.12.2.

ik heb dus bijvoorbeeld los:

font 1 roman
font 1 Italic
font 1 bold

en wil hiervan maken:

familie 1
font 1 roman
font 1 Italic
font 1 bold

Zodat er straks in InDesign makkelijk mee gewerkt kan worden. Nu moet ik steeds voor een cursief de font linksboven opzoeken en aanklikken. Als het 1 familie is kan ik dmv shift appeltje i een tekst cursief maken, werkt iets prettiger :slight_smile: