Superdrive 1 speed of 2 speed DVD branden - slinkse actie Apple

Ik heb een iMac 17" met Superdrive. Afgelopen weekend kwam ik erachter dat Apple een slinkse actie heeft uitgehaald met de snelheid van het DVD branden.

Branden van DVD's op 2 speed blijkt alleen te kunnen met DVD-R's van Apple zelf. Alle andere DVD-R's branden op 1 speed! Het blijkt dat de Superdrive alleen Certified DVD-R's op 2 speed brandt. En alleen Apple zelf is momenteel Certified…

Weten jullie of dit te omzeilen is met een of andere firmware crack ofzo?

Ben benieuwd.

Stijn

Hoi Stijn, Het al dan niet op 2 speed branden van een DVD heeft niets met het merk te maken. De goedkopere DVD's worden altijd op 1x speed gebrand. Maar de echt goede DVD's kunnen ook op 2x speed branden. En Apple maakt niet de beste DVD's! Uit onafhankelijke onderzoeken is gebleken dat Apple schijven slechts 'redelijk' zijn. Ook Apple heeft in het verleden hele partijen op de markt gebracht die 1x speed waren. Daarover zijn hele forums vol geschreven. Wil je de allerbeste DVD's kies dan voor Maxwell of Mitsui. Dan heb je de beste uitwisselbaarheid qua spelers. En altijd 2x speed. Bovendien goedkoper dan Apple. zie eerdere post.

Dit is waardevolle informatie over deze merken DVD schijven en hun kwaliteit. Waar haal je die?

Paul

De info heb ik uit verschillende DVD forums die ik al tijden, beroepshalve, volg. De genoemde uitwisselbaarheid b.v. kun je nalezen in het DV magazine. Uitstekende test. Je moet wel inloggen om het artikel te lezen. [url=http://www.dv.com]http://www.dv.com[/url] Even wat info over uitwisselingspercentages Maxell 80% TDK 76% Sony 76% Apple 73% Mitsui 73% Imation 71% Panasonic 69% Verbatim 69% Ridata 69% Vivastar 63% Memorex 59% Pioneer 58% Ritek 51% CD-Recordable.com 45%

Bij professionals zijn met name Maxell en Mitsui erg populair omdat die unbranded media leveren. Dus perfect te bedrukken met een inktjet printer. Want een label op een DVD is echt taboe. Voor archivering gebruik ik zelf Mitsui vanwege de lange houdbaarheid. De DVD's zijn altijd 2x speed.

Interessant, nu komt de Apple toch niet echt slecht uit toch in deze lijst (zelfde percentage als Mitsui?)? Of begrijp ik de lijst verkeerd? Waar haal je de betere en goedkopere dvd's?

Dank!

Paul

Ik gebruik Nashua. Prima dvd's en voor 3,50 (bij chipmunk) de helft van de prijs van die van Apple! Inclusief mooi kunststof dvd-doosje. Ze zijn ook nog eens prima in mijn JVC THA-9R 'uit te lezen'. Voor data-opslag gebruik ik dvd's van 1,35 per stuk van een merk dat mij even ontschoten is (staat niet op de dvd). Deze dvd's weigeren echter alle dienst in iDVD. :p

[quote:post_uid0="Paul"]Interessant, nu komt de Apple toch niet echt slecht uit toch in deze lijst (zelfde percentage als Mitsui?)? Of begrijp ik de lijst verkeerd? Waar haal je de betere en goedkopere dvd's?

Dank!

Paul[/quote:post_uid0]
De genoemde percentages hebben ALLEEN betrekking op de uitwisselbaarheid op verschillende standalone DVD spelers. Het zegt niets over de constantheid van kwaliteit, houdbaarheid, opdruk mogelijkheden etc. En met name aan de constante kwaliteit heeft het de afgelopen tijd sterk geschort bij Apple schijven. Daarom zijn de profi gebruikers overgestapt op Maxell en Mitsui. Bedrukken is ook een must bij bedrijven. De DVD's worden trouwens altijd opgemaakt in DVD SP en niet in iDVD. Dan wordt vanuit DVD SP een project gebouwd en getest op een DVD-RW schijf. Daarna wordt er via Toast gebrand op DVD-R. Voor de grootst mogelijke uitwisselbaarheid wordt er bijna altijd op 1x speed gebrand. Dat scheelt nog iets met 2x speed. Howel de verschillen bij met name Maxell en Mitsui zeer klein zijn.

Goedkopere en betere haal ik altijd bij Opussupplies.nl

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Goedkopere en betere haal ik altijd bij Opussupplies.nl[/quote:post_uid0] hmm, ik kan op de site geen van de 2 topmerken vinden die jij bedoelt.... hebben ze een andere naam op de site? Of heb je misschien een artikel nummer? Kheb namelijk erg interesse in goede goedkope dvd's ;)

[quote:post_uid0="Reinier"][quote:post_uid0="Steve's lovechild"]Goedkopere en betere haal ik altijd bij Opussupplies.nl[/quote:post_uid0] hmm, ik kan op de site geen van de 2 topmerken vinden die jij bedoelt.... hebben ze een andere naam op de site? Of heb je misschien een artikel nummer? Kheb namelijk erg interesse in goede goedkope dvd's ;)[/quote:post_uid0] Klopt. Vreemd. Ik heb een tijdje geleden nog Mitsui zien staan en gekocht. Wellicht zijn ze tijdelijk uitverkocht. Bel ze gewoon even. Het zijn erg aardige lui. Ik koop er al tijden dus ik heb niet zo snel een alternatief. Heb vroeger ook Verbatim gebruikt. Is ook 2xspeed. En unbranded. Op recente DVD spelers geen slechte keus. Op echt oude DVD spelers wel iets minder compatibel. Maar absoluut geen coasters.