Superdrive en dvd+r

Ik kocht een doos DVD+r maar nu vraag ik me af of die [met toast] te branden is met een superdrive.

Of kan ik alleen -r branden?!?

Ward

Sorry, ik kan momenteel je gedachten even niet lezen....

welk merk en type brander heb je ?
welke Mac ?
welk OS ?

Ik kan gewoon DVD+R branden met mijn G5 Superdrive (Pioneer) Ik heb net een spindel gekocht van 25 "Platinum" DVD+R van 4.7 GB.

Maar nu geeft Toast aan dat ik gewoon 7.8 GB erop kan zetten.
Ben dat nu aan het proberen… Iemand enig idee of het echt kan???

Ik laat weten of het is gelukt…

gaf een buffer underrun error aan...

Wel wat summiere systeeminfo, maar goed.

[quote:3acb395e43=“Ward”]Ik kocht een doos DVD+r maar nu vraag ik me af of die [met toast] te branden is met een superdrive.[/quote:3acb395e43]

Dat kan bij mij gewoon met Toast, voorwaarde is wel dat jouw superdrive het ook ondersteund! zo’n Sony DVD RW DW-U10A kan zowel + als - R/RW branden, hoe het met die oudere Pioneers/Sony’s zit weet ik niet. OS X kan ook beter met +R/RW overweg na een van die recente updates. Proberen dus!

De powermac G5 heeft een Pioneer superdrive. En Pioneer ondersteunt alleen -R. Maar ik heb bij een apple speciaalzaak wel een doosje -R kunnen halen. Kortom Powermac G5 kan geen +R bakken. :( Maar hopelijk doet Apple later daar wel wat aan.

Kijk in je systeemprofiel welke Pioneersuperdrive in jou Mac zit. Maakt niet uit of het een G5, iMac of gelijk welke andere Mac met een superdrive. Vanaf Pioneer 106 kan je zowel - als + Dvd's gebruiken. Voor ander merken kijk op de site van de fabrikant.

Denk aan je lijn??? Maar een dikke lijn is toch ook een lijn!!! :slight_smile:

[quote:3e90419ee5="H@roldBeer"]De powermac G5 heeft een Pioneer superdrive. En Pioneer ondersteunt alleen -R. Maar ik heb bij een apple speciaalzaak wel een doosje -R kunnen halen. Kortom Powermac G5 kan geen +R bakken. :( Maar hopelijk doet Apple later daar wel wat aan.[/quote:3e90419ee5] Sorry hoor, maar dat is gelul.

Ik heb een PowerMac G5 met een Pioneer A06
brander, en ik kan probleemloos +R branden.

Je zegt heleaam niets over de specs van je G5.
Pioneer ondersteunt vanaf de A06 ook +R
OSX ondersteunt vanaf 10.3.2 of 10.3.3 ook +R

Even iets duidelijker zijn over je configuratie dus.

[quote:4a6f835593="H@roldBeer"]Kortom Powermac G5 kan geen +R bakken. :( Maar hopelijk doet Apple later daar wel wat aan.[/quote:4a6f835593]

Niet waar. Het hangt van de drive af. Je kunt gemakkelijk zien wat je Mac wel/niet kan branden door in Terminal het volgende commando te geven:

drutil info

EE

[quote:06bef81046="Esquare"] [code:1:06bef81046]drutil info[/code:1:06bef81046] EE[/quote:06bef81046] Da's even handig!

Ik heb een PIONEER DVD-RW DVR-107D die alles brandt (dvd +r en -r op 8-speed).

het schijnt dat de nieuwe powerbooks ook alles kunnen branden behalve dvd-ram. Maar die standaard wordt in NL niet veel verkocht denk ik:

http://forums.macnn.com/showthread.php?s=&threadid=211051

[quote:79830bf22c="Esquare"] Je kunt gemakkelijk zien wat je Mac wel/niet kan branden door in Terminal het volgende commando te geven:

drutil info

EE[/quote:79830bf22c]

das niet alleen handig, het is helemaal geweldig :stuck_out_tongue:
blijkt dat ik ook DVD+RW kan branden, iets wat ik nooit geprobeerd heb omdat ik dacht dat het niet kon.Kan ik mooi back-ups maken met Retrospect zonder te klooien met stapels CD-RW’s

geniaal !!

[b:79830bf22c]Vendor Product Rev
SONY DVD RW DW-U10A A43i
Interconnect: ATAPI
SupportLevel: Apple Shipping
Cache: 8192k
CD-Write: -R, -RW, BUFE, CDText, Test, IndexPts, ISRC
DVD-Write: -R, -RW, +R, +RW, BUFE, Test
Strategies: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO [/b:79830bf22c]

[quote:28ec7f6fdb="EagerB0bNerd"][quote:28ec7f6fdb="Esquare"] Je kunt gemakkelijk zien wat je Mac wel/niet kan branden door in Terminal het volgende commando te geven:

drutil info

EE[/quote:28ec7f6fdb]

das niet alleen handig, het is helemaal geweldig :stuck_out_tongue: [/quote:28ec7f6fdb]

Doe ook eens het commando

man drutil

dan zie je wat je nog meer met drutil kunt doen. Heel handig is ook de mogelijkheid van “batch erase”. Kun je een stapeltje cd-rw’s achter elkaar (quick) erasen.

Overigens: drutil zit er pas sinds Panther (10.3) in.

EE

[quote:5044bf7cc1="Esquare"]

man drutil

dan zie je wat je nog meer met drutil kunt doen. [/quote:5044bf7cc1]

ehh ?

Last login: Wed May 12 00:07:37 on ttyp1
-bash-2.05b$ man drutil
No manual entry for drutil
-bash-2.05b$

Hoe kun je nu met toast sessies op dvd branden? De optie 'close disc' is aangevinkt en grijs. Dat kan ik dus niet uitzetten.

Ward

[quote:6af7a54dad="thomdebom"]Maar nu geeft Toast aan dat ik gewoon 7.8 GB erop kan zetten. Ben dat nu aan het proberen... Iemand enig idee of het echt kan??? [/quote:6af7a54dad]

Als er meer dan 4.7 GB moet worden gebrand krijg je gewoon een buffer underrun error. Dus het kan niet…

[quote:cc0d7dc4a2="EagerB0bNerd"][quote:cc0d7dc4a2="Esquare"]

man drutil

dan zie je wat je nog meer met drutil kunt doen. [/quote:cc0d7dc4a2]

ehh ?

Last login: Wed May 12 00:07:37 on ttyp1
-bash-2.05b$ man drutil
No manual entry for drutil
-bash-2.05b$[/quote:cc0d7dc4a2]

Vreemd, het lijkt of je dat manual bestand niet hebt. Dan moet je hem hier maar even bekijken:
http://www.hmug.org/man/1/drutil.html

EE

Ben je 1 van de gelukkigen ik heb helaas de A13d versie en die ondersteund helaas de + niet heeft apple dus uitgezet.

[quote:19de18cac9="Esquare"] Vreemd, het lijkt of je dat manual bestand niet hebt. Dan moet je hem hier maar even bekijken: http://www.hmug.org/man/1/drutil.html

EE[/quote:19de18cac9]

Ok, bedoel je de lijst met commando’s
die krijg ik in beeld als ik “drutil” intyp :smiley: