Superdrive even niet zo super...

Ai,

Mijn superdrive CD-RW/DVD-RW, op mijn G4-dual 800mhz, geeft bij het branden
van een CD of DVD telkens dezelfde fout:

[img:d82c3c2064]http://www.deleo.nl/macosx/cdfout.jpg[/img:d82c3c2064]

The drive reported an error
Sense Key = ILLEGAL REQUEST
Sense Code = 0x64
ILLEGAL MODE FOR THIS TRACK

Heeft iemand enig idee of dit een hardware of software probleem is en hoe het eventueel verholpen kan worden?

ik had dit probleem ook. Maar het lag bij mij aan het merk cd. Ik had een hema cd-r gekocht en toen kreeg ik dezelfde melding. Nu gebruik ik sony cd's of dvd's en hij loopt nu als een zonnetje. Ben je toevallig gewisseld van merk dvd's of cd's.

Ja ik heb het ook wel een gehad met een combo-drive.

Als ik opnieuw inlog en verder geen andere programmas opende gaf ie geen foutmelding meer.
Persoonlijk had ik het idee dat het iets met iTunes te maken had, maar of dat echt zo is…

Tja, ik gebruik juist Sony CD-R 700MB d's omdat ik ook slechte ervaringen had qua houdbaarheid van andere merken, maar het branden ging eigenlijk altijd prima. Een dergelijke foutmelding heb ik nooit gekregen. De DVD-R was trouwens nog van Apple. Zat bij de computer toen ik 'm kocht...

Dus of 't aan de schijven ligt, betwijfel ik…
Ik ga wel even wat nieuwe halen, denk ik…

Het hoeft natuurlijk niet hier aan te liggen maar het kan. Maar als je nooit eerder problemen hebt gehad betwijfel ik of het hier aan ligt.

Nou, zowiezo hardstikke bedankt voor het meedenken! :)

Ik ga even wat nieuwe schijfjes kopen en meld nog wel of het geholpen heeft…

probeer gewoon eens een ander merk, maar heb het gevoel dat het daar niet aan ligt. :(

Ik heb met de originele brander van mijn iMac G4 17" 800Mhz nooit een goede dvd kunnen branden. Toast gaf dezelfde error.

Mijn vermoeden is dat ik heb geprobeerd een DVD-RW te schrijven, terwijl die dit niet ondersteunt (volgens mij). Gevolg, een kapotte drive.

Ik heb hem vervangen met een Pioneer 107D, en hij brandt weer geweldig. Nog geen 1 mislukte DVD gehad en 4 merken DVD-r’s en DVD+r’s geprobeerd.

Tja,

Mijn Superdrive heeft nu dus toch het loodje gelegd. Na een mislukte poging tot het branden van een Apple DVD-r schijf heeft ie nog een keer een naar het lijkt goede CD-R gebrand en daarna kon ie geen enkel schijfje meer lezen…

Heb toen maar besloten de Pioneer DVR-107 D te kopen en die zit nu dus in mijn Quicksilver dual 800mhz G4.
Het branden en lezen van CD’s werkt weer.
Ik zag alleen dat mijn firmware nog op 1.05 staat en dat 1.18 al beschikbaar is. Alleen ik kan het niet bij pioneer als een OSX updater vinden.

Wel deze site geprobeerd:
http://www.macetvideo.com/flashpioneerosx/flashpioneerosx.html

Maar bij mij wil het updaten niet lukken.

Terminal zegt:

Sorry, you don’t seem to have a suitable PIONEER drive
Quitting…
logout
[Process completed]

En nou weet ik het niet meer
:cry:

jij hebt ook een dual 800 g4 maakt die van jouw ook zo'n herrie de koelers vooral!

ik wil graag weten of dit normaal is

:?

Ja, hij maakt echt een tering herrie....ik heb 'm al in een kast gezet onder mijn bureau, maar echt veel helpt het niet om dat er toch nog openingen in de kast moeten zitten voor de koeling.

Ik heb een tijdje terug wat gezocht op internet en vond veel meer mensen die hier over klaagden. De oplossing zou het vervangen van de ventilatoren zijn. Er schijnen op de markt betere en stillere versies te koop te zijn dan de standaard van Apple . Er was zelfs iemand die een stap-voor-stap-handleiding op het web had gezet, maar ik vond het (als leek) toch nog allemaal iets te ingewikkeld en hen het niet aangedurfd.

En om het helemaal uit de wereld te helpen dat jij de enige met een geluidsruchtige G4 zou zijn:
er is zelfs een complete website gewijd aan het probleem:

http://www.g4noise.com/