Superdrive (Mac Mini) in de soep> buffer underrun

Hallo mensen,

ik heb een fijn werkende mini met een superdrive. Gebruik 'm nu een paar maanden en nooit problemen mee gehad.
‘Ineens’ is het brandplezier echter over… bij cd-r en dvd-r geeft hij naar verloop van tijd ‘buffer underrun’ en is het schijfje een onderzetter geworden… Ik heb diverse merken geprobeerd, maar heb nu steeds hetzelfde probleem…

2 rare dingen:

• dvd-rw brandt hij wel goed!
  • de underrun protection kan ik niet aanvinken, die staat ‘op grijs’…

iemand een oplossing??
bvd!

[quote:e72f00d347="Zeikhoff"] 2 rare dingen: - dvd-rw brandt hij wel goed! - de underrun protection kan ik niet aanvinken, die staat 'op grijs'...

iemand een oplossing??
bvd![/quote:e72f00d347]

Welk pakket gebruikje?

Ik heb er ook weleens last van als ik aan het branden ben en ondertussen ga surfen.
Als ik alleen brand gaat het als een zonnetje!
Cyberwolf

Als je toast gebruikt: upgraden naar de laatste versie/patch. Bij mij was de optie ook grijs totdat ik upgrade.

Ik gebruik inderdaad Toast.

Ik zal even zoeken naar een update…

Ik heb trouwens ook andere brandprogs geprobeerd (bv. burnxfree, yuburn), maar die geven voor het branden al een error, dat de drive niet aanspreekbaar is.

Bij het branden van dvd’s krijg ik de error trouwens steevast bij het branden van de lead-out…

Waarom niet gewoon de diskutility gebruiken?? Nooit problemen mee....

Hé ik heb net hetzelfde probleem Buiten dan dat ik buffer underrun protection wel kan aanvinken maar kan eveneens wel dvd-RW's branden, maar alle andere falen gewoon ..

[quote:096f8f2017="Boskabouter"]Waarom niet gewoon de diskutility gebruiken?? Nooit problemen mee....[/quote:096f8f2017]

Is dat hetzelfde als via Finder?
Want in dat geval: zie mijn opmerking over de andere brandprogramma’s. Dezelfde fout krijg ik bij branden via Finder.

Ik heb nooit problemen met toast gehad, tot dat ik TIGER hed geinstalleerd. Disc's wilden niet starten met branden, buffer underrun error, disc's waren niet afgesloten kort om DRAMA. Ik heb Toast Titanium 6.0.5 geupgrade naar 6.1 en het probleem was direct verholpen. Nu mis ik wel mijn functie ....rechtermuis knop "toast it" die krijg ik onder geen bedwang meer terug :-( Toast is een ideaal progamma, wel heb ik onder vonden dat het branden van dvd's op hogere snelheden dan 4X niet lekker verloopt. (Ik brand met een pioneer 107D en een nec 3500 DL.) Maak ook niet uit wat voor disc's ik gebruik, zodra ik hoger dan 4x gaat branden heb ik het idee dat het niets sneller gaat...ook telt de counter van je resterende brand tijd niet lekker mee, elke seconde duurt minimaal 3 seconden. vaaaaaag!!! Brand je dvd's lekker oldskool op 4x helemaal top!

Greetz Macian

Ja heb ik ook. WAARDELOOS is dat. Heb je een 16x speed brander, 8x speed certified media, laatste firmware (Pioneer DVR 108) en nog steeds vertikt hij het om 8x speed te branden. Hij geeft de tijd wel aan (3,5 minuten ofzo) maar hij doer er gewoon 2x zo lang over. :(

Fetcher, Macian, bedankt voor de Toast-upgrade tip.

Ik heb nu Toast 6.1 draaien en de buffer underrun is nu wel actief. Net een dvd’tje gebrand (zelfde merk schijf en zelfde bestanden die al 6x fout gingen) en het is meteen gelukt.
Ik draai geen Tiger, maar volgens mij ging het wel fout na de laatse Panther update, misschien dat de fout daarin zat ofzo.

In elk geval bedankt voor de reacties!