Superdrive ook CD+R(W)

[quote:73872dcc6f="www.macfreak.org"]Het Matshita UJ-825 loopwerk, waarmee de nieuwste iBook (optioneel) en PowerBook zijn uitgerust, ondersteunt het branden van DVD-R(W) én DVD+R(W) schijfjes, zo constateerde MacFreak forum ganger Henri. Na een korte test gedaan te hebben op een iBook 1,2GHz met SuperDrive bleek inderdaad onder MacOS X 10.3.4 het loopwerkje probleemloos de +R(W) standaard te kunnen schrijven met behulp van Roxio's Toast. Om te testen of het loopwerk geschikt is voor +R(W) kan eenvoudig in de terminal het commando ''drutil info' opgegeven worden. Deze geeft keurig weer welke formaten er ondersteund worden.

Bezitters van de nieuwe PowerMac G5 met SuperDrive beschikten al langer over loopwerkjes die de +R(W) standaard ondersteunen. [/quote:73872dcc6f]

Zolang ik een Superdrive heb (vanaf de 1e iMac 800) kan ik al DVD ± RW schijfjes branden, dus waarom zo'n ophef?

[quote:11065b53ac="Triumph"]Zolang ik een Superdrive heb (vanaf de 1e iMac 800) kan ik al DVD ± RW schijfjes branden, dus waarom zo'n ophef?[/quote:11065b53ac]

CD+R(W) kan dus blijkbaar ook nu

∴ NA-NIL-IN ∴

[quote:c0fbb3147c="Triumph"]Zolang ik een Superdrive heb (vanaf de 1e iMac 800) kan ik al DVD ± RW schijfjes branden, dus waarom zo'n ophef?[/quote:c0fbb3147c]

Die ‘ophef’ is er wanwege het feit dat er in de portables van Apple andere loopwerken zitten dan in de desktops. Panasonic (ook bekend als Matsushita) levert de loopwerken voor de PowerBooks en iBooks. Bij de desktops zijn dat Sony en Pioneer. Die twee laatste zijn gewone drives die ook in een PC zouden kunnen zitten waardoor die al langere tijd in multiformaat te krijgen zijn. Overal kun je die drives krijgen. Voor die van Panasonic geldt dat echter niet. Misschien dat iemand weet of die laptopdrives van hen in Nederland los te krijgen zijn maar voor zover ik weet is die nergens te bekennen hiero. Sinds naast Apple ook andere computer-fabrikanten drives van Matsushita zijn gaan gebruiken heeft die fabrikant besloten om ook multidrives te gaan maken. Sinds de UJ 825 is dat zo maar helaas geldt dat niet voor de oudere UJ 815 enzo. Dus alleen de sinds 19 April 2004 geintroduceerde PowerBooks en iBooks met de 4 keer-SuperDrive kunnen beide formaten lezen en schrijven. Vandaar de ‘ophef’ dus. :wink:

[quote:664781fcd3="johnny_cash"]Hey das goed nieuws.. dus die Imac die ik hier nu heb 800 mhz 15" flatpanel suprdrive kan ook DVd+R branden???? of ga ik nu een beetje te snel van stapel???[/quote:664781fcd3]

Van welke fabrikant is de drive in jouw iMac?

∴ NA-NIL-IN ∴

[quote:e960e26a75="johnny_cash"]Pioneer Dvr- 104 ofzoiets[/quote:e960e26a75]

Dan heb je vette pech want die drive kan alleen op min-R branden. En hij is nog traag ook…Pas sinds de DVR 106 kun je beide lezen en schrijven. Die nieuwste Pioneerdrive, de DVR 107D kost 100 euro bij MyCom en kan op 8 keer beide branden. Als je handig bent en het geld ervoor(over) hebt kun je die aanschaffen want hij werkt met alle iApps. Is in te bouwen in die iMac maar kost wat moeite. En geld… :stuck_out_tongue:

∴ NA-NIL-IN ∴

[url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=249438#249438]Hier[/url] is nog iemand met ervaring...

Yep, en de inbouw is zelfs voor een a-technisch iemand als ik een fluitje van een cent :lol:

[quote:a8011dbcf4="Mac-ofiel"]Yep, en de inbouw is zelfs voor een a-technisch iemand als ik een fluitje van een cent :lol:[/quote:a8011dbcf4] Heb je wel aan de koelpasta gedacht?!

∴ NA-NIL-IN ∴

Yep, was een duur tubetje, €9,- Ik had me van te voren goed voorbereid en diverse dingen gelezen en geprint. @Johnny cd-r leest hij goed.

[quote:691f5a96ff="Mac-ofiel"]Yep, was een duur tubetje, €9,- Ik had me van te voren goed voorbereid en diverse dingen gelezen en geprint. @Johnny cd-r leest hij goed.[/quote:691f5a96ff] Ach, wie weet waar je het nog meer voor kunt gebruiken? :wink: :innocent: