Supersize my mini

Hallo luitjes

Ik heb een Mac Mini (1.25 GHz/512MB RAM/80GB disk) En wordt een beetje gallisch van de performance. Ik heb vorige week iLife '06 geinstalleerd. Werkt allemaal prima maar een tikkie traaaag. Nu zit ik met het idee te spelen dat ding eens van wat upgrades te voorzien. Maar wat heeft naar jullie mening de beste performance boost is dat:

a) Een fatsoenlijk snelle harddisk in dat ding bouwen. (De standaard disk performd voor geen meter)

b) RAM Geheugen uitbereiding naar 1GB

Input wordt op prijs gesteld

Makz
Happy Maccer

Wel handig dat je zelf al de antwoorden geeft. Verder dan HD en geheugen kom je namelijk niet. Alleen gaat het je wat de harde schijf betreft wel flink centen kosten: Er zit namelijk een notebook-hardeschijf in en die zijn een stuk duurder dan normale schijven. Bovendien zul je echt geen prestatiewinst van 50% ofzo krijgen door die upgrades. De systeemeisen van iLife zijn namelijk niet mals. Met een mac mini kun je prima iPhoto draaien, maar iMovie en iDVD blijven achter. Als je echt een snelle harde schijf wilt, moet je een externe schijf in een firewire-aansluiting kopen. Daar kun je het systeem op installeren en ervan opstarten. succes.

Hey,

Ik verwacht ook geen imac g5 na deze upgrade :frowning: Ik hoop alleen op een wat soepeler lopende machine. Ik vraag me alleen af wat is meer de moeite waard? Geheugen of een disk?

Ik zat er aan te denken om mijn 80GB disk te vervangen door een snellere van het zelfde formaat. Van de oude kan ik een mooie usb drive maken. Voor een goeie 5400RPM disk zal ik zo’n 120 euries moeten lappen.

Maar de tip om te starten van een FW drive is misschien ook nog het onderzoeken waard. Heb je toevallig een pointer naar een goede howto?

greetz,
Makz :?

Ik ben bang dat wat je ook gaat doen, het niet het resultaat zal hebben waar jij op hoopt. iLife en een aantal onderdelen van OS X steunen enorm op de grafische kaart, en die kun je bij een mini niet upgraden...

[quote:f929666cec="makz"]Hey, Maar de tip om te starten van een FW drive is misschien ook nog het onderzoeken waard. Heb je toevallig een pointer naar een goede howto?

greetz,
Makz :?[/quote:f929666cec]

Dat zal een hele kleine HOWTO worden. Kwestie van een firewire-harddisk kopen, op je mini aansluiten en de OSX installatie cd in je mini duwen. Opstarten en de firewire schijf kiezen. simpel dus.

De ATI Radeon in de mini ondersteunt gewoon Quartz Extreme en Core Image wordt volgens mij niet gebruikt in de iApps, dus die grafische kaart is helemaal geen probleem.

De schijf is traag, dat klopt. Wat echter veel erger is is dat de computer op de schijf gaat werken als het geheugen vol raakt (‘virtual geheugen’). Ik zou dus eerder het geheugen uitbreiden.

Deze chip voor €72,- werkt prima. PC3200 DDR is ‘backwards compatible’, dus het draait ook op 333 MHz (PC2700). Ik heb overigens precies die chip in mijn oudere G4 zitten.

De nieuwe iLife programma’s kunnen aardig wat geheugen in beslag nemen.
Mac OS X Tiger pakt zo’n 230 MB geheugen (minder na een frisse start, meer als je al een tijdje werkt). Dan hou je met je 512 MB chip nog zo’n 270 MB over.

iDVD doet er ook even over om een van die nieuwe thema’s van de schijf te laten. Sowieso even wachten dus totdat je DVD menu vloeiend afspeelt. Bij oudere/simpele thema’s is dit geen issue.

Dit programma waarschuwt je wanneer je geheugen vol zit en schat in hoeveel je te kort hebt. Start de computer op, dan dit programma, kijk even waneer het begint te klagen en dan weet je genoeg.

Ik ga er vanuit dat je weet hoe je de mini moet openen. Het installeren van zo’n chip valt best mee.

[quote:b34d756e4e="Len"]De ATI Radeon in de mini ondersteunt gewoon Quartz Extreme en Core Image wordt volgens mij niet gebruikt in de iApps, dus die grafische kaart is helemaal geen probleem.[/quote:b34d756e4e] Juist de nieuwere iLife versies kunnen meer uitbesteden aan je grafische kaart, waardoor de CPU en Ram minder belast worden. Als je grafische kaart dat niet of slechts in kleine mate kan, wordt het systeem zwaarder belast... iets wat zeker bij een mini merkbaar is.

Waarom een Mini gekocht? Je kon evengoed al je toebehoren naar buiten smijten en nog geld voor vragen en dan een iMac kopen. Want je moet rekenen bij een mini : + scherm, +muis, +toetsenbord,+mindere prestaties door de enorm lagen grafische kaart. Tjah ik kan alleen maar de anderen achterna gaan , de systeemeisen voor iLife zijn idd nie mals! Vooral op het gebied van videokaart

[quote:35e537db9a="Flavio"]Waarom een Mini gekocht?[/quote:35e537db9a] Iedereen heeft toch zo zn redenen waarom hij toestel A of B koopt... :?

Bij mij loopt iLife '06 zonder problemen!

ik heb wel een mac mini 1,42 GHz en 1 gig intern

ik zou het dus eerst met geheugen proberen, dit is ook makkelijk te doen. kun je daarna altijd nog voor een andere HD gaan.

[quote:08cfb79037="pietjepuk6546"][quote:08cfb79037="Flavio"]Waarom een Mini gekocht?[/quote:08cfb79037] Iedereen heeft toch zo zn redenen waarom hij toestel A of B koopt... :?[/quote:08cfb79037] Yep, maar vaak de verkeerde.... $$$

Men denkt nog steeds voor een dubbeltje op de eerste rang te kunnen zitten, en koopt dus vaak de aller goedkoopste Mac, en klaagt vervolgens dat de rekenprestaties tegenvallen… tja…

Stond een stukje in de computer totaal. En daarbij kwam uit de bus dat je een enorme snelheidswinst haalt met een externe firewire schijf.. Daarbij werd de iomega en lacie getest, en de lacie won.

deze bv
Misschien een optie…

[quote:8bc6bfca71="unSOUND"][quote:8bc6bfca71="Len"]De ATI Radeon in de mini ondersteunt gewoon Quartz Extreme en Core Image wordt volgens mij niet gebruikt in de iApps, dus die grafische kaart is helemaal geen probleem.[/quote:8bc6bfca71] Juist de nieuwere iLife versies kunnen meer uitbesteden aan je grafische kaart, waardoor de CPU en Ram minder belast worden. Als je grafische kaart dat niet of slechts in kleine mate kan, wordt het systeem zwaarder belast... iets wat zeker bij een mini merkbaar is.[/quote:8bc6bfca71]

Wel, het enige waar een nieuwe grafische kaart mee kan helpen is Core Image. Ik kan me niet voorstellen dat iLife hier gebruik van maakt, hooguit met fotofilters en filmfilters die toch voorgerekend worden.
Heb je een info link?

[quote:6e0cf8ca63="Rini"]Stond een stukje in de computer totaal. En daarbij kwam uit de bus dat je een enorme snelheidswinst haalt met een externe firewire schijf.. Daarbij werd de iomega en lacie getest, en de lacie won.

deze bv
Misschien een optie…[/quote:6e0cf8ca63]
nee topppie! een schijf van € 469,- dan kan je wel een imac kopen :stuck_out_tongue:
maar een 100gb / 200gb normale schijf zijn nog redelijk betaalbaar…

Kijk eerst hoeveel geheugen je nu gebruikt. Dat kan met het standaard programma 'activiteit weergave' dat te vinden is in je progamma map (hulp programma's). Zit je RAM geheugen nagenoeg vol? Dan is een Ram upgrade zeker waard. Zelf heb ik mijn mini ook verwend: van 512 naar 1024: ik merk zeker verschil. Een externe firewire schijf is ook erg aan te raden: maar hoe snel je schijf ook is, als je RAM geheugen nu vol zit, zit het dan ook vol (dus wordt er nog steeds beroep gedaan op je lege harddisk ruimte. Dit zal altijd zo blijven: hoeveel RAM je ook hebt. Maar hoe meer ram, hoe kleiner je virtueel geheugen)