swap file partition

Na wat research mbt de verschillende mogelijkheden van het maken van partities voor OS9, X en linux, kwam ik het volgende tegen. De Swapfile Partition. Heeft iemand ervaring met het gebruik hiervan? En, indien je RAM ongeveer 1gb is (in mijn geval) is dit dan nog steeds nodig?

Zie:
http://www.resexcellence.com/hack_html_01/09-14.01.html

.._

Sara

Mhhh, ik heb een partitie voor OSX en een voor OS9. Ik heb dit gewoon gedaan met het installatieprogramma van OSX (drive assistant?)

ik heb in het verleden (in OS X.0 en X.1) swapfile-partities gebruikt om OS X te versnellen, maar het is alleen zinvol als je weinig RAM in je Mac hebt zitten, en wanneer de swapfile partitie op een andere HD staat dan waar je OS op staat, anders is de winst ongeveer nul. Beter is meer RAM zodat je niet hoeft te "swappen". 1GB aan RAM is ruim voldoende om je niet druk te hoeven maken over swapfiles.

wel ... volgens de testen op resexcellence is er wel een snelheidswinst met een aparte swap partitie op dezelfde HD als het OS.

Linux doet het standaard ook dus zal het zijn nut wel hebben.

Ik zou toch een aparte partitie van 1GB vrijhouden … tenzij mijn HD kleiner dan 10GB :lol:

het kan in elk geval geen kwaad :?

Hoe stel je eigenlijk in welke partitie voor de "swapfile" gebruikt wordt? Ik heb 640 MB in mijn iBook, maar heb nu al regelmatig een foutmelding voor mijn kiezen gekregen dat OS X in de problemen kwam omdat mijn harddisk bijna vol was, bijvoorbeeld bij een poging een leuk Ken Burns (ofzo) effektje te maken met iMovie op een TIFF bestandje van 7200 x 10.000 pixels. Ik heb Jaguar en Panther op aparte partities gezet, welke ik wellicht wat aan de krappe kant heb gehouden maar ik heb nog een data partitie met ruim 10 GB vrij. Hoe stel ik Panther (en Jaguar) zo in dat ze mijn data partitie gebruiken voor de swapfile? Ik weet dat het qua snelheid geen fluit zal schelen (blijft immers dezelfde harddisk), maar ik hoop dat wel van die foutmeldingen af te komen.

in de link in het bericht van sara staat precies beschreven hoe je een andere partitie kan aanwijzen als swapdisk. ik ben geen terminal-geek, maar heb het met die handleiding indertijd voor elkaar gekregen.