Swapfiles

Ik heb een iMac 266 Mhz. Er zit een 40 gig schijf in. De iMac herkent alleen de eerste 7 gig als opstartschijf. Er is dus een volume aangemaakt van 7 gig waarop het OS 10.3.6. staat. Tot voor kort werkte OSX erg goed m.n. door de 288 MB RAM.

Helaas neemt het OSX ook erg veel ruimte in. 7 gig lijkt erg weinig maar ik redde het tot nu toe om constant 1.2 gig vrij te houden. Helaas maken de laatste OSX versies steeds grotere Swapfiles aan. Nu bv. 2 van 64 MB 1 van 128 (geloof ik) en plots ook nog eens een van 512 mb. En tja, je raad het al, dan is de opstartschijf vol en stopt het iMacje met werken.

Vroeger stond de IMac weken achtereenvolgens aan zonder herstart. Nu moet ik om de anderhalve dag herstarten omdat dan weer geheugen vrijkomt.

Dat vind ik jammer. Daarom lanceer ik dit probleempje maar eens hier. Misschien zijn er mensen met oplossingen.

ps. zaken zoals taalbestanden zijn allemaal al verwijderd. Er draait een vrij uitgekleede versie OSX.

Swap-bestanden worden aangemaakt zodra het OS in geheugenproblemen denkt te komen. Dus zou die 288 MB RAM langzamerhand toch wel krap kunnen zijn. Het is ook denkbaar dat je een programma hebt draaien dat niet zo sociaal met het beschikbare geheugen omgaat.

Je kunt de manier waarop OSX met swapfiles omgaat beïnvloeden, trouwens. Google maar eens op “dynamic_pager swapfile”.

Gebruik je Acquisition of een ander p2p-app? Dat zijn vaak notoire geheugenlekkers.

Het klopt dat Mac OS X op het eerste stuk van je harde schijf moet staan, maar dat die partitie (want uit je verhaal begrijp ik dat je meer dan één partitie hebt) dus niet groter mag zijn dan 7 GB is niet juist. Die partitie mag zo groot zijn als je wilt, zolang Mac OS X maar op die eerste partitie staat. Mac OS X maakt voor zover ik weet standaard Swap-files aan en maakt ook al heb je een eindeloze hoeveelheid RAM altijd gebruik van virtueel geheugen. Hoe meer vrije (niet te gefragmenteerde) schijfruimte op de opstartschijf (of opstartpartitie) hoe beter. :D

Uh... dat klopt niet hoor. Op die oude Macs moet OSX wel degelijk binnen de eerste 7 GB (of 8 GB - afhankelijk van je definitie van GB) van de schijf staan: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106235

En op nieuwere Macs mag OSX op elke willekeurige partitie staan: op mijn Powerbook staat ie op de tweede. No problem.

Huh? :oops: Ik zie het al, ja Esquare je hebt gelijk. Ik heb nooit een Mac gehad lager dan 350 Mhz en laat die lijst nou tot die (i-)Mac lopen... Nooit problemen mee gehad dus. :? Maar goed weer wat geleerd. Dus het maakt met nieuwere Macs (vanaf 333 Mhz) dus niet uit waar je je systeem zet?

Het laatste stukje van mijn verhaal klopt volgens mij wel. :smiley:

[quote:7ea9e4389f="JeePee"]Het laatste stukje van mijn verhaal klopt volgens mij wel. :D[/quote:7ea9e4389f]

Tot op zekere hoogte wel, ja. Maar als je opstartschijf voor 100% uit vrije ruimte bestaat… :wink:

:sealed: :wink: