Switch of router?

Ergens had ik nog een sitecom switch liggen. Nou is mijn vraag: als ik een mac met een pc via een netwerkkabel wil verbinden, met de bedoeling om op beide computers internet te gebruiken, kan ik dat met een switch doen of moet ik toch een router kopen? En als ik de switch wel kan gebruiken wordt dan de internetverbinding op beide computers trager of blijft de snelheid gelijk? Help aub!!

hey,

Je kan de switch gebruiken.
Je snelheid zal uiteraard in 2en gedeeld worden, (dat kan in jouw opzet niet anders) maar de switch past een bepaalde loadbalancing toe zodat het lijkt dat allebei de compu’s dezelfde internetsnelheid hebben.

greetzz

Een switch lijkt op een hub, eeen knooppunt voor het verkeer tussen verschillende computers aangesloten op een netwerk. Het verschil tussen een switch en een hub is dat bij de eerste het verkeer tussen welke twee computers in het netwerkdan ook, direct gaat en dus een stuk sneller dan bij een hub waarbij het verkeer tussen twee computers afhankelijjk is van wat er verder nog op het netwerk gebeurd.

Voor internet verkeer heb je echt een router nodig omdat die zorgt dat de internet pakketjes door de ene computer aangevraagd ook weer bij die computer aankomen en niet bij een andere in het netwerk. Een switch kan dat niet.

Bij een switch zal de computer waar internet toekomt moeten aanstaan, indien de andere computer die via de switch verbonden is, wil surfen.

Als je uw modem rechtstreeks aan uw router hangt, dan kan je beide afzonderlijk opstarten en afleggen en toch internet gebruiken.

Het ligt dus een beetje aan wat je zelf wenst.

je kan natuurlijk ook een van beide computers als router laten fungeren, met de switch als knooppunt tussen de computer en de router-computer de pakkettjes laten verdelen

Je moet dan wel NAT (netwerk adress translation) draaien op je router... anders kan je niet tegelijkertijd op het internet!

[quote:c1ecf43a34="Steve Brooklyn"]Je moet dan wel NAT (netwerk adress translation) draaien op je router... anders kan je niet tegelijkertijd op het internet![/quote:c1ecf43a34]

Huh, dat lijkt me kul. NAT is alleen van WAN naar LAN van toepassing. Omdat ik geen enkele behoefte heb aan pottekijkers op mijn netwerk staat NAT lekker uit.

Hoe wil je dan 2 pc tegelijker tijd op het internet krijgen? met 1 ip adres? pc's koppelen... Dan moet er eentje altijd aanstaan!

of hoe doe je dat dan?

Ik neem aan dat je een adsl verbinding hebt met een ethernetmodem (welke NAT gebruikt en een DHCP server draait om het mogelijk te maken meerdere machines op je netwerk aan te sluiten en te laten internetten).... In dat geval: ethernetport adsl modem -> switch -> hang al je ethernet devices er aan en klaar.....

Succes ermee!

[quote:070ef76dbe="cajun"]Ik neem aan dat je een adsl verbinding hebt met een ethernetmodem (welke NAT gebruikt en een DHCP server draait om het mogelijk te maken meerdere machines op je netwerk aan te sluiten en te laten internetten).... In dat geval: ethernetport adsl modem -> switch -> hang al je ethernet devices er aan en klaar.....

Succes ermee![/quote:070ef76dbe]

(Deskman: dit bedoelde ik ook) :slight_smile:
Misschien dat jij niet meer dan 1 mac of pc hebt… dan heb je i.d.d. geen NAT nodig…

[quote:c8b9c3b0e4="Deskman"][quote:c8b9c3b0e4="Steve Brooklyn"]Je moet dan wel NAT (netwerk adress translation) draaien op je router... anders kan je niet tegelijkertijd op het internet![/quote:c8b9c3b0e4]

Huh, dat lijkt me kul. NAT is alleen van WAN naar LAN van toepassing. Omdat ik geen enkele behoefte heb aan pottekijkers op mijn netwerk staat NAT lekker uit.[/quote:c8b9c3b0e4]

Deskman Als je geen pottekijkers wilt, kan je beter wel NAT gebruiken.
Wat er bij NAT eigenlijk gebeurd is dat ze een private space IP address (bijv. 10.0.0.1) aan de inside van je netwerk (zeg maar jou mac / pc) geven en de adsl modem heeft aan zijn adsl port je geldige IP wat je van je provider hebt gekregen gekoppeld.
(Als je alles over private space IP wil weten moet bij google maar eens zoeken op RFC1918 hier staat precies alles in beschreven).

Wat je modem dus eigenlijk doet is routeren tussen je geldige IP en je private space IP. Hierdoor heb je eigenlijk al een Firewall (De grote Firewall producenten werken of kunnen volgens dit pricipe werken bijv. Cisco PIX Firewall / Checkpoint Firewall 1) omdat je geldige IP niet aan je mac gekoppeld is en alle attacks van buiten bij je adsl port aankomen en daar niet verder komen. De attacks kunnen zo niet bij je mac aankomen! Je moet alleen wel oppassen met wat je doet als je zelf porten in je adsl modem open gaat zetten omdat je ze vanaf het internet wel bereikbaar wil hebben. Omdat je dan ‘gaten’ in je firewall prikt en je machine op die porten (bijv. port 80 is http verkeer 22 is SSH verkeer) wel direct vanaf het internet te benaderen is!

Als je je IP van je provider op je mac hebt draaien ben je dus heel makkelijk door het hele internet te benaderen…

Ik hoop dat het verhaal nog een beetje duidelijk is…