switch voor 2 imacs op de kabel

Ik ben op zoek naar een leuk simpel goedkope ethernet switch om mijn 2 imacs op de kabel te kunnen aansluiten..

Graag hoor ik van jullie wat merken en of tips waar ik een leuke kan vinden, misschien heb jij er nog wel eentje liggen, wie weet

alvast bedankt… ???

[quote:post_uid0="hage"]Ik ben op zoek naar een leuk simpel goedkope ethernet switch om mijn 2 imacs op de kabel te kunnen aansluiten..

Graag hoor ik van jullie wat merken en of tips waar ik een leuke kan vinden, misschien heb jij er nog wel eentje liggen, wie weet

alvast bedankt… ???[/quote:post_uid0]
Zelf heb ik laatst deze topic over routers opgezet.

Daar vind je waarschijnlijk alle informatie en op deze site vind je alles over de routers van Draytek waarbij de meeste voorzien zijn van een switch.

Succes,
Bert

bedankt voor je reaktie... :)

misschien ook handig om te weten dat een switch pas sneller is in een netwerk met 4 computers of meer!! (dat is ook de reden dat de kleinste switch die je kan vinden 5 poorts is!! 4downlink en 1uplink) en een hubje is veel goedkoper!!

groeten Harold

mwah kweet niet.

ik vind een switch toch prestatie gericht een stuk fatsoenlijker werken,VOORAL op kleine netwerken.

Zal heus wel feitelijk bewijzen dat het niet zo is,maar dan zijn mijn oude netwerkjes een slecht voorbeeld voor ze dan :slight_smile:

Aan een hub heb ik niet zoveel, die heb ik al genoeg, het moet een switch zijn omdat ik internet via de kabel en ik heb maar 1 ethernetport, het is de bedoeling dat beide machines internet via de kabel krijgen en met mekaar kunnen communiceren... volgens mij kan dit alleen via een switch....

maar als het anders kan hoor ik het graag…

[quote:post_uid0="hage"]Aan een hub heb ik niet zoveel, die heb ik al genoeg, het moet een switch zijn omdat ik internet via de kabel en ik heb maar 1 ethernetport, het is de bedoeling dat beide machines internet via de kabel krijgen en met mekaar kunnen communiceren... volgens mij kan dit alleen via een switch....[/quote:post_uid0] hey, wat jij wilt kan helemaal niet met een switch of een hub, je moet namelijk een router hebben om dit te kunnen, dan gaat je Kabelinternet in de router en van de router naar de hub of switch, maar een switch is veel duurder en heeft voor 2 computers helemaal geen voordeel. en nog een nadeel daarvan is dat een router ook behoorlijk prijzig is!!

er is ook nog een oplossing, zag ik laatst, maar ik weet niet of en hoe dat werkt, maar als je 10.2 draait kan je via een hub je internet sharen tussen 2 computers, alleen dan moet de "hoofd" computer altijd aanstaan als je op de ander wil internetten.  maar dan gaat je kabel-internet in de uplink poort van je hub en dan gaat de hoofd computer in de 1e poort van de hub, en de andere computer in een andere poort op de hub, wat instellinkjes invoeren en klaar is kees, als je hier in geinteresseerd bent dan zal ik een handleiding voor de laatste mogelijkheid even opzoeken (die had ik laatst ergens gezien)

krijg je kabel internet of ADSL??
want met adsl kan je van de standaard ethernet-modem die je erbij krijgt een router maken door hem te hacken en er een pro versie van te maken!!  Ik heb dat gedaan en dat werkt echt prima.

groeten HS-L

ja routers zijn zeker duur, ik dacht eigenlijk dat een router en een switch een beetje hetzelfde waren, maar veel weet ik er nog niet van, ben nog aan het bijleren... zo leer je elke dag weer wat bij....

is het eigenlijk mogenlijk om die modem van de kabel te hacken of kan dit alleen bij adsl…

:smiley:  :)

[quote:post_uid0="HS-L"]krijg je kabel internet of ADSL?? want met adsl kan je van de standaard ethernet-modem die je erbij krijgt een router maken door hem te hacken en er een pro versie van te maken!! Ik heb dat gedaan en dat werkt echt prima.[/quote:post_uid0] Niet over twijfelen,dit werkt echt het beste en kost alleen een goedkope hub! :)

[quote:post_uid0="hage"]• ja routers zijn zeker duur, ik dacht eigenlijk dat een router en een switch een beetje hetzelfde waren.

•is het eigenlijk mogelijk om die modem van de kabel te hacken of kan dit alleen bij adsl…[/quote:post_uid0]
een switch is eigenlijk gewoon een hub die nadenkt naar welke poort een pakketje moet!! hij weet welk ip-adres er achter welke poort zit, en een hub weet dat niet en die biedt het bij iedere poort aan totdat hij het goede ipadres te pakken heeft, klink langzamer, maar met een netwerk met minder dan 4 computers werkt een gewone hub zelfs sneller!

nee, dat kan alleen bij ADSL en sommige providers van kabel internet hebben een Klote-systeem dat je het maar op 1 computer aan kunt sluiten(en geen netwerk), want als je hem de eerste keer aansluit onthoudt hij het hardware nummer van je computer(of van je router).
en als je je internet dan op een andere computer aansluit dan moet je ff naar de kabelprovider bellen om te zeggen dat je een nieuwe computer hebt en dat je het nummer wilt laten resetten (en klasgenoot van mij heeft dit probleem met CHELLO in Haarlem.)

groeten HS-L

Is het mogenlijk om 1 computer als router te laten fungeren en dan via een usbdatalink dit te koppelen zodat beide machines kunnen internetten of spreek in nu onzin...

Ik heb dus ook chello, en wil een eigen netwerkje gaan opzetten thuis, zodat ik 2 imacjes kan laten genieten van het internet…

wie kan mij vertellen wat de goedkoopste en simpelste oplossing is…

Het vervelende is dat de imac maar 1 ethernetpoort heeft en natuurlijk neemt de kabelinternet die inbeslag…

voorheen heb ik het wel eens voormekaar gekregen met de 56kmodem en dan linken via de ethernetpoort…

maar dat gaat nu natuurlijk niet meer op…

ik hoor het wel van jullie

alvast bedank voor de uitleg, het is me een stuk duidelijker geworden wat een switch en een hub doet.

:slight_smile:  :)  :)  :)

[quote:post_uid0="hage"]Ik heb dus ook chello, en wil een eigen netwerkje gaan opzetten thuis, zodat ik 2 imacjes kan laten genieten van het internet...[/quote:post_uid0] Het volgende staat inmiddels in diverse forums vermeld: Juist omdat je, net zoals ik en vele anderen Chello gebruiken, is de beste oplossing een router te nemen incl. switch waarbij het mogelijk is om zelf het MAC-address aan te passen, want de service van UPC is ver tezoeken.

De Vigor 2200E (149 Euro incl. BTW), of wireless 2200WE, hebben beide een switch en kan bij beide het Mac-address aanpassen of instellen met het adres van de Mac waarbij je NU het Internet op gaat.

Zoals reeds vermeld lees de volgende topic maar eens goed door.

Groet…

wat jij wilt met een USB kabel kan gewoon via ether net (zoals je hieronder leest had ik dat al in een vorige post uitgelegd..)

het schijnt gewoon goed te werken. en kan gewoon met een hub.,en gewoon met je iMac (ook al heeft deze maar een ethernet poort)
alleen moet je dan 1 iMac altijd aan laten staan!!

[quote:post_uid0=“HS-L”]er is ook nog een oplossing, zag ik laatst, maar ik weet niet of en hoe dat werkt, maar als je 10.2 draait kan je via een hub je internet sharen tussen 2 computers, alleen dan moet de “hoofd” computer altijd aanstaan als je op de ander wil internetten. maar dan gaat je kabel-internet in de uplink poort van je hub en dan gaat de hoofd computer in de 1e poort van de hub, en de andere computer in een andere poort op de hub, wat instellinkjes invoeren en klaar is kees, als je hier in geinteresseerd bent dan zal ik een handleiding voor de laatste mogelijkheid even opzoeken (die had ik laatst ergens gezien)[/quote:post_uid0]
ik zal ff kijken waar ik de beschrijving (ergens op site van apple) kan vinden en dan post ik wel een link, maar dat is het makkelijkst, want dan hoef je helemaal geen router of router/switch te kopen.
en zoals ik al had gezegd zou een switch in jouw geval niet echt het slimst zijn.

groeten HS-L

ik kan de link zo vlug niet vinden, (niet bij apple support) er schoten me weer een paar dingen te binnen: als je internet in een hub (in de uplink) steekt gaat die automatisch naar de computer in poort 1, en als je dan in OSX (10.2) een tweede netwerkport configuratie aanmaken (in system preferences/network/active networkports) en dan zet je je internet instellingen in de eerste en je gewone netwerk instelling in de tweede, en dan zet je bij sharing, in het meest rechtse tab internet sharing aan. en dat is het, makkelijk en goedkoop!!

groeten HS-L

goedkoopste manier ? :D

haal  een 486 van een dump ergens voor een 10'tje,zet 2 ethernetkaarten erin.

stel 1 in voor adsl en check je internetverbinding erop
werkt het?
stel de 2e kaart in de 486 in als 192.168.0.1/255.255.255.0 etc

koop een 3 poort switch (kost ook bijna net zoveel als 8 blikjes bier ofzo)

sluit de imac's aan
en bij tcp/ip stel je in

192.168.0.2(3 voor de 2e imac)
255.255.255.0
gateway:192.168.0.1

kunnen ze allemaal elkaar pingen? mooi!

haal dan bijvoorbeeld winroute(download.com),sygate (www.sybergen.com) of 602 Pro Lan Suite (download.com),
en installeer het op de pc als server.

als het goed is kunnen ze dan allemaal op het internet
plus,die bak kan je altijd als temp HD ruimte gebruiken als netwerkschijf…
of je stelt in vooral bij chello is het easy dat ie gewoon verbonden is als ie aan staat…

totale kosten?
ik schat 50/60 euro.

[quote:post_uid0="danny dikker"]totale kosten? ik schat 50/60 euro.[/quote:post_uid0] Ik denk dat je een paar kleine dingetjes vergeet Danny.

Voor die PC bak heb je ook een monitor nodig.
2 ethernet kaartjes met een 486 kosten meer dan 60 euro.
De tijd die je erin moet steken kost ook geld. Voor mij in ieder geval.
De extra schijfruimte van zo'n oude DOS doos is verwaarloosbaar. Schijfruimte kost bovendien bijna niets meer.
En wie wil er nou nog een lelijke, rumoerige DOS doos bij hebben, die altijd aan moet staan!
Ik schat dat je, als je behalve de tijd alles doorberekent op zeker 100 euro uitkomt.
Terwijl je voor 145 euro een perfecte router met 4 poorts switch hebt. Binnen 10 minuten te configureren. En met een ingebouwde firewall en DHCP server. :wink:

[quote:post_uid0="Steve's lovechild"]En wie wil er nou nog een lelijke, rumoerige DOS doos bij hebben, die altijd aan moet staan! Ik schat dat je, als je behalve de tijd alles doorberekent op zeker 100 euro uitkomt. Terwijl je voor 145 euro een perfecte router met 4 poorts switch hebt. Binnen 10 minuten te configureren. En met een ingebouwde firewall en DHCP server. ;)[/quote:post_uid0] Dat is ook de reden waarom ik dus geen softrouter (meer) wil, want je hebt dus altijd 'n extra computer aanstaan. Heb overwogen om een oude Mac te nemen met Linux om in te richten als printserver en softrouter, maar om nou een printserver te gaan configureren voor enkele prints per week, daar heb ik dus hélemáál geen zin in. Buiten al die tijd die je nodig hebt, en nog niet is meegerekend, moet je ook de stroomkosten meetellen, niet veel, maar het zijn kosten, terwijl die van een klein apparaat als een router minimaal zijn.

Door alle kosten van configuratie en onderhoud (tijd) is het (voor mij) dus stukken goedkoper om een normale router te plaatsten want op al dat gedoe zoals reeds omschreven sta ik écht niet te wachten.

Enkele jaren geleden waren dit nog opties, maar toen waren de routers ook 3 tot 4 keer zo duur dan de prijs hierboven genoemd en hadden nog niet eens de extra functies die ze nu wel hebben.

Groet…

[quote:post_uid0="danny dikker"]koop een 3 poort switch (kost ook bijna net zoveel als 8 blikjes bier ofzo)[/quote:post_uid0] kan je vertellen waar je een 3poorts switch kan kopen?? want naar mijn weten zijn er geen switches kleiner dan 5 poorts, (omdat die pas sneller zijn op een netwerk vanaf 4 computers)

groeten HS-L

[quote:post_uid0="HS-L"][quote:post_uid0="danny dikker"]koop een 3 poort switch (kost ook bijna net zoveel als 8 blikjes bier ofzo)[/quote:post_uid0] kan je vertellen waar je een 3poorts switch kan kopen??[/quote:post_uid0] Voor 8 blikjes bier. 3 euro of zo wil ik ook wel weten waar je dat kunt kopen. :D Nog even een update: Mailamac rekent nu 126 euro incl BTW voor de 2200E router/switch.

Steve,er is een verschil tussen fictie en realiteit.

als ik zeg 8 blikjes bier doel ik niet op een exacte waarde van 3 euro.

Overigens zijn routers niet binnen 10 minuten te configgen.
Geen belediging,maar degene om wie het gaat kent het verschil tussen een hub en een switch niet,laat staan het verschil tussen PPTP en PPOE.
Plus,een hardware router is een router .<–punt
Geen extra functies whatsoever,ik zeg niet dat hij doet nodig heeft,maar persoonlijk vind ik het een stuk makkelijker om gewoon ergens een bak neer te zetten en te configgen.
en over die monitor,die hoeft er niet meer aan te zitten nadat je hem (goed) hebt geconfigureerd.
en overigens,ik weet niet hoeveel kennis je hebt over netwerk-kaartjes en bakken,maar in die bakken kunnen ISA's in.
ISA=kost geen drol meer.

Edited By danny dikker on okt. 19 2002 at 21:20