Switch-vraagje: volledig scherm

De vraag niet via 'zoeken' gevonden ...

In Windows kan je rechtsboven in een geopend scherm door op het vierkantje te klikken het beeld schermvullend krijgen.
In OS-X moet je met je muis rechtsonder het vlak naar beneden trekken om een groter deel van het scherm te vullen. (Het groene bolletje linksboven vult niet het hele scherm …).

Is er een script dat je aan een toetscombinatie kunt koppelen dat hetzelfde doet als het vierkantje in Windows?

Groeten,

Sundance (een happy switcher sinds november 2004 …)

Ik weet niet of het mogelijk is maar ik vind het helemaal niet nodig in osx.. Het werkt veel gemakkelijker als je vensters niet gemaximaliseerd zijn..

Matthi snapt het... Tis dan ook niet mogelijk. Minimaliseren ja (plop in the dock) maar maximaliseren... aaarrgggghhh! Als ik iets irritant vind is het wel het gemaximaliseerde venster in Windows (maar da's een persoonlijke voorkeur hè).

Ja, dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik heb me de gewoonte eigen gemaakt om altijd met een beeldvullend scherm te werken (veel in Word, Excel of internet). Op mijn werk heb ik een wintel-pc maar thuis dus een iMac. En ik mis thuis het volledig gevulde beeldscherm ...

Als je toch maar één programma tegelijkertijd gebruikt (althans, waar je daadwerkelijk mee bezig bent; muziek op de achtergrand bijvoorbeeld in Windows Media Player) is het toch het handigst om een gemaximaliseerd scerm voor je te zien?

Ik snap niet zo goed hoe dat onhandig kan zijn…

Even wennen. Over een tijdje baal je van volledig scherm. Het zijn soms vaste gewoonten waar je als switcher tegenaan loopt. Sommige dingen die je in Windows als prettig hebt ervaren blijken op OSX anders of niet te werken. Als je een tijdje op OSX werkt merk je dat je op Windows dingen mist die in OSX zo prettig blijken te zijn.

[quote:f03c6b11f6="FreekMac"]Even wennen. Over een tijdje baal je van volledig scherm. Het zijn soms vaste gewoonten waar je als switcher tegenaan loopt. Sommige dingen die je in Windows als prettig hebt ervaren blijken op OSX anders of niet te werken. Als je een tijdje op OSX werkt merk je dat je op Windows dingen mist die in OSX zo prettig blijken te zijn.[/quote:f03c6b11f6]

Ik hoop over een aantal weken te kunnen zeggen: “je hebt gelijk”

Je hebt gelijk :wink: :lol:

Het klopt dat OSX mogelijkheden heeft die ik op mijn werk mis. Bijvoorbeeld een 'foto' van je scherm maken die meteen als *.png beschikbaar is. Geweldig! Maar dat neemt niet weg dat ik het rustig vind werken als ik met een beeldvullend scherm aan de slag ben. Dat komt ook omdat ik visueel snel afgeleid ben (ik kan ook niet lezen met een tv aan, ook al staat het geluid uit ...).

Het is een zeer basaal verschil tussen Win en Mac. Op de mac is het volledige venster van het draaiende programma; De menubalk wijzigt met de programmaswitch mee. Binnen het programma heb je een of meerdere vensters / documenten open. De finder is daarbij de onderliggende laag waar alles op gebeurt.

Op windows is elk venstertje een eigen programmascherm. Daar waar bij de Mac de finder inderdaad het centrale knoppunt is van het systeem is het bij Windows meer een vijver waar een en ander op drijft, met een losstaande functie.

Omdat de benadering essentieel anders is heeft het weinig zin om van het ene systeem te verwachten dat het zich gedraagt als het andere.

Ondanks het feit dat de verschillen tussen windows en OSX groot zijn, zijn er (gelukkig) veel overeenkomsten in de werkwijze. Dat maakt het switchen of werken op beide systemen redelijk eenvoudig. En veel heeft Windows van Apple geleerd, maar soms ook andersom (muis met dubbele knoppen en scrollwheel :evil: als voorbeeld :P

[quote:d8f8e3db1d="sundance"]soms ook andersom (muis met dubbele knoppen en scrollwheel :evil: als voorbeeld :P[/quote:d8f8e3db1d] Die wil ik dan ook niet: éénknopsmuis of een Wacompen - that's it!