een goeiemiddag aan allen!
Ik ben Matthias en ben redelijk nieuw hier op het forum. Al jaren werk ik met een windowspc en daar heb ik nu meer dan genoeg van. Mensen in mijn omgeving hebben me eens een mac getoond en nu ben ik heel erg onder de indruk van de mogelijkheden en vooral van de simpliciteit van een macbook. Ik ben dus helemaal overtuigd geraakt van mijn volgende laptop. Ik heb al aardig wat gelezen hier en ben al veel wijzer geworden, dus dank jullie voor het mooie forum!
Er zijn echter nog een paar dingen die ik niet zeker ben, ik heb het maar even op een rijtje gezet:
Het scherm: ben naar de applestore geweest en ben overtuigd geraakt dat het niet te klein is om op te werken. Ik werk al meer dan vijf jaar op een 17" met een max reso van 1024*768. Dus ik denk dat 13" kleiner zal zijn maar dat ik niet zo zal ervaren door de grotere resolutie. Eventueel kan ik de 17" er nog aan hangen, voor extra ruimte…
Toepassingen: kan me niet voorstellen dat er iets is dat niet op een mac kan en wel op een pc… voor alles is wel een aternatief te vinden (behalve voor PKR, het pokerprogramma…?)
Ik wil nu ook meer met mijn digitale foto’s gaan doen, omdat ik heel erg beginner ben is iPhoto vast meer dan voldoende
Ik weet alleen nog niet honderd procent zeker welke ik nu precies wil: heb lang getwijfeld tussen een iMac en een Macbook, maar een laptop heeft me van zijn gemakken overtuigd omdat ik vaak rondreis en dan begin ik mijn pc wel te missen (ben student en moet nogal vaak thesissen schrijven)
Waar ga ik hem voor gebruiken:
Voornamelijk internetten en schrijven, uiteraard heb ik in al die jaren een mooie iTunesbibliotheek verzameld dus een grote HD is wel fijn. Vind het ook fijn om af en toe een serie te kijken als ik lang moet treinen… Occasioneel een spelletje, maar ik denk niet dat ik nog vaak zal gamen, ben het ondertussen aan het ontgroeien…
Ik dacht zelf aan het "tweede"model macbook, deze heeft een grotere HD maar wat vooral interessant is is de snellere processor omdat ik lang wil doen met mijn macbook (zeker vijf jaar)
Ook een cd writer is interessant, vooral als je HD beperkt is vind ik een cd branden een stuk fijner
standaart zit er 1 gig in, nu is dat denk ik wel voldoende maar ik lees vaak dat 2 gig lekkerder werkt. Zit er echter 1 latje van 1 gig in, of 2 van 512? (want in dat laaste geval kan ik beter beiden verkopen en er 1 latje van 2 gig indoen, kan ik later makkelijker nog eens 2 gig bijplaatsen)
Er zijn echter stukjes software die ik nog niet ben tegengekomen: Zo skype ik af en toe met familie (wonen in het buitenland), werkt skype met OSX? zijn er mogelijkheden om te praten met een OSX tegen XP en Vista?
En wat is santa Rosa (ofzo) precies?
Ik ben heel erg benieuwd naar jullie bedenkingen!