Switchen goed idee?

Ik zal even de situatie voorleggen:

Ik gebruik sinds 1998 al het windows besturingssysteem, destijds was de mac nog niets iets wat fijn werkte en je zag het ook nergens. Tegenwoordig kom ik het meer en meer tegen en zou er zo op willen overstappen.

Op het moment is mijn pc maar half werkend, en niet erg betrouwbaar meer.
En is hij al voor een deel verkocht.

Nu ben ik echter aan het kijken voor iets nieuws, weer zelf een pc-tje bouwen of iets van apple aanschaffen.

Ik gebruik mijn pc nu voor het volgende:

• Opslaan van foto’s, muziek, dvdtjes
  • Downloaden van muziek, dvdtjes e.d. (via de binaries van mijn provider)
  • Soms een spelletje spelen (rollercoaster tycoon 3, simcity 4, need for speed)
    en voor internetten, msn, wat school werk…

Nu vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om te switchen, ik ben er zelf nog niet helemaal uit, en zou dan een mac mini aanschaffen (core solo of een g4).
Maar ik vraag me af of zo’n mini wel krachtig genoeg is.

heeft iemand een advies voor me, ik weet het niet meer…

Hmm. Ga in ieder geval voor de Core Duo als je voor de mini gaat. Of beter, de iMac. Heerlijke machine. Wat is je budget ongerveer?

Het hangt inderdaad van je budget af... op dit moment is een iMac G5 ( dus niet de nieuwe Intel, maar zijn voorganger ) in prijs verlaagd, maar een hele mooie keuze voor wat jij wilt gaan doen...

Ik weet het niet.

Als je een beetje geld hebt zou ik voor de mini gaan zoals je al zij.
Spelletjes kosten meestal wel veel geld op de mac.
En msn is nu pas bij versie 5.0 (kan je beter Adium downloaden)
Want zo’n beetje alles van mac is wel duur, maar het is echt een Wonder ding.
vooral (zoals je al zij) voor muziek en foto’s en podcast is ook zoiets geniaals van itunes (ook voor p.c)

Het is maar wat je wil… :?

(kijk is naar 2e hans emac’s)

mischien wat om is een kijkje te nemen op een apple beurs??

(mac expo 26 tot 28 april rai Amsterdam)

Voor wat jij wilt doen, zijn de kleintjes prima. [quote:81b920ebfd="unSOUND"]maar een hele mooie keuze voor wat jij wilt gaan doen...[/quote:81b920ebfd] zeker met die spellen. Want volgens mij werken die nog niet op de intel iMac of intel Mac Mini.

Dus een mac mini is dan ideaal? Een intel solo of een g4 variant?

Met de opbrengst van mijn huidige pc zou ik dus eventueel een mac mini kunnen kopen, en ergens eind april een nieuwe macbook, die heb ik namelijk nodig voor school.

Ik doe zelf een ict opleiding en zie daar dus al genoeg windows…

doei

Aanbiedingen:

Machouse: iMac G5 20" 2.1GHz met 512 MB Ram, 250 GB HD, SuperDrive (cd’s en dvd branden) met een ATIX600 128 MB grafische kaart plus Bluetooth en AirPort Extreme. Prijs: €1499,- tot 18 maart, daarna €1589.

Hetzelfde model is ook bij MacSupport te koop voor €1499.

Op tweedehandsmac.nl staan ook een aantal 20" en 17" iMacs uit de laatste serie.

[quote:0a4fe227f4="Appletaart"]Aangezien je pc uit 98 stamt, zal er wel een oude crt monitor staan ?

Als je die wilt vervangen door een TFT, ga dan zeker voor de aanbieding van de Imac G5.
Hij is al te vinden vanaf 1.368. Een goed uitgeruste mini met TFT scherm komt ook al snel zwaar over de 1.000 euro, en bij de imacg5 zit je lekker achter een 20inch scherm ![/quote:0a4fe227f4]

Begrijp het niet verkeerd, ik gebruik windows sinds 1998, mijn pc van nu stamt uit 2003 en heeft al de nodige upgrades gehad.
Nu echter de tijd breekt dat upgraden niet/nauwelijks meer mogelijk is…

Zeker overstappen! alleen gamen kan je het beste op een Win PC doen :evil:

[quote:777f3fbe00="Nick89"]Ik gebruik mijn pc nu voor het volgende: - Opslaan van foto's, muziek, dvdtjes[/quote:777f3fbe00]

Hiervoor is de Mac mini prima geschikt. Let wel op voor een grote HD, standaard zit er 60 GB in, uitbreidbaar tot 120 GB (in zo’n kleine kast past natuurlijk geen gigantische HD).

[quote:777f3fbe00=“Nick89”]- Downloaden van muziek, dvdtjes e.d.[/quote:777f3fbe00]

Kuch, kuch

Als je legaal bedoelt, dat gaat prima op de Mac. Over illegale diefstalpraktijken kan ik geen antwoord geven.

[quote:777f3fbe00=“Nick89”]- Soms een spelletje spelen (rollercoaster tycoon 3, simcity 4, need for speed)
en voor internetten, msn, wat school werk… [/quote:777f3fbe00]

Ook dat gaat prima. Heel veel games hebben een Mac-versie, alleen komt die wat later dan de PC-variant.

[quote:777f3fbe00=“Nick89”]Nu vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om te switchen, ik ben er zelf nog niet helemaal uit, en zou dan een mac mini aanschaffen (core solo of een g4).
Maar ik vraag me af of zo’n mini wel krachtig genoeg is.[/quote:777f3fbe00]

Een Core Solo is prima, maar als je genoeg geld hebt, kies dan voor de Core Duo (dan heb je ineens een grotere HD en een DVD-brander). De G4 is verouderd te noemen, investeren in PowerPC is sowieso niet slim denkend aan de toekomst (tenzij je veel werkt met codecs, Photoshop of screensavers).

De iMac is natuurlijk beter, maar is het prijsverschil niet waard als je gewoon wat internet en wat zit te tekstverwerken.

moest ik jou zijn kocht ik me een mini en als het budget het nog wat toelaat nog een playstation ofzo. Dan moet je er niet echt mee inzitten met performance

Ik heb hetzelfde gedaan voor 5 jaar geleden en heb er nog geen moment spijt van gehad om over te stappen naar mac. Zelf heb ik alles al gedaan op de mini mac en voor wat jij ermee wilt gaan doen is het ideaal. Alleen weet ik het niet met spellen. Er is zoveel meer uit te vinden op de mac dat ik voor spellen nog geen tijd voor heb gehad.

Een grote harde schijf is je wel aan te bevelen. Helemaal met foto’s en muziek.

Als je gaat voor een mini mac kan je voor het gemak ook wel een externe HD aanschaffen. Kan je nl ook makkelijk meenemen.

[quote:30e0a56a69="D-Smiley"]

Als je gaat voor een mini mac kan je voor het gemak ook wel een externe HD aanschaffen. Kan je nl ook makkelijk meenemen.[/quote:30e0a56a69]

Heb net een mac mini aangeschaft en zit er ook aan te denken om een externe harddisk erbij te kopen. Zou ik dan voor een usb2 of een firewire gaan?

Als ik jouw was zou ik wel voor usb 2 gaan. usb 2 haalt een top van 480 MB/ps en firewire maar 400 MB/ps. Voor video editen maakt dat niks uit.

De prijs zal denk ik voor een firewire HD iets hoger liggen, maar weet niet zeker.

Dus voor een usb 2 HD ben je voordeliger en beter uit.

:wink:

in de praktijk is FireWire sneller, soms zelfs VEEL sneller. en OS X kan opstarten van FireWire schijven, niet van USB schijven.

@A la Mac, Uche-uche, p2p gaat ook prima op een Mac. Kuch-kuch...

[quote:3558cbb0ac="à la Mac"][quote:3558cbb0ac="Nick89"]- Downloaden van muziek, dvdtjes e.d.[/quote:3558cbb0ac] Als je legaal bedoelt, dat gaat prima op de Mac. Over illegale diefstalpraktijken kan ik geen antwoord geven.[/quote:3558cbb0ac] a la mac, de topicstarter woont in Nederland. In Nederland is het downloaden van films en muziek legaal.

Wat betreft het antwoord op de vraag van de topicstarter: Het gaat prima met de Mac, er zijn zat programma’s voor downloaden vanaf p2p-, Bittorent- en usenet-netwerken.

http://www.xvsxp.com/

Hier worden heel uitgebreid beide systemen, OSX Tiger en Windows XP, besproken en gewaardeerd, wat mij betreft op een eerlijke wijze (al heeft de recensent a priori meer affiniteit met Mac’s besturingssyteem)
Zie zelf maar wie je als winnaar aanwijst.

[quote:e5b2be0e75="Nick89"]Ik zal even de situatie voorleggen:

Ik gebruik sinds 1998 al het windows besturingssysteem, destijds was de mac nog niets iets wat fijn werkte en je zag het ook nergens. Tegenwoordig kom ik het meer en meer tegen en zou er zo op willen overstappen. [/quote:e5b2be0e75]

haha, toen was je 8 :stuck_out_tongue: