Switchen van Applicaties, gepaard met veel 'geswap'

Op mijn G5 2x2Ghz werk ik voornamelijk met grafische programma's. Dat die nogal wat vergen van de computer is bekend. Ik heb een nogal een aantal aplicaties open (voor de volledigheid; Photoshop, illustrator, Indisign, Quark, Distiller, Acrobat, Suitcase, Mail, Safari, Quickeys)

Als ik switch van de ene applicatie naar de andere gebruik ik een optie die gelijk de andere applicaties verbergt. Het verbergen en omschakelen duurt vrij lang (pakweg 5 seconden, vaak langer) voor dat ik operationeel ben, en gaat gepaart met een enorme harddisk activiteit.

Met 1,5 Gig aan Ram dacht ik met het nieuwe geheugen management van OSX wel voldoende te hebben, maar het werkt niet zo ‘snappy’ als dat ik het zou willen.

Is 1,5 Gig tekort voor dit werk, zou het nog wat toevoegen als ik er 2,5 Gig van maak?
Of zijn er nog andere wijsheden die e.e.a. kunnen versnellen?
Permissies herstel ik zo nu en dan, ook mail heb ik opnieuw geindexeerd.
Zijn er mischien applicaties die veilig de belangrijke onderhoudstaken over kunnen nemen?

Weet t niet zeker, maar vlgs mij vergt het 'verbergen' van app's meer geheugen dan ze 'gewoon aan te laten'. Dus gewoon switchen vd 1 naar de ander. Werk zelf op G5 Dual 1.8 met 2gieg ram. Pas de problem. Mja, je hebt ook wel eea open staan hè... :wink:

En met 'Appeltje-Tap' ? Dat gaat bij mij snel. :)

Appletje Tab doet ongeveer hetzelfde...

Bij niet verbergen van de applicaties heb je soms dat de vensters van het ene programma open staan (zichtbaar) in het andere. Vooral in de Finder vind ik dat nogal lastig vandaar, maar mischien kan dat wel anders/beter…

Ik heb het zelf even geprobeerd.

Ongeveer hetzelfde rijtje opengezet en gewisseld van het ene naar het andere programma (met appel-tab).

Dit gaat flitsend snel en dat op een iMac 800.

Ik snap jouw verbergen en omschakelen functie dan ook niet helemaal.
Hoe doe je dat en vooral: waarom doe je dat?

Ik doe het met een optie vanuit Quickkeys 'Switch Aplication' daar bij aanvinken 'Hide others'

‘appeltje p’ = photoshop
‘appeltje i’ = illustrator
‘appeltje x’ = xPress
enzovoort. Da’s erg makkelijk zeker als je veel in diverse programma’s werkt en moet overschakelen.

Je zou wel een aantal (flinke) files per aplicatie moeten openen.

Het heeft overigens ook wel voor een groot deel te maken met de 'opbouw' van de programma's. Ik heb dus het gevoel dat data die je even niet gebruikt wordt geparkeerd op de HD, en bij activatie van de aplicatie weer wordt ingelezen.

Mooi dat het kan natuurlijk, maar hoe kan het beter…?

Het lijkt me dat het aan Quickeys ligt, deze voert een script uit waar wacht commando's inzitten. Ik weet niet of de standaard acties te bewerken zijn, maar daar lijkt het me aan te liggen.

Apple-Tab werkt natuurlijk sneller omdat dit direct een systeem commando geeft, terwijl Quickeys eerst een script moet opstarten en verschillende commando’s moet doorgeven.