Switchers let op: vanavond in Nova: Autodialers...

Dit kennen we dus niet in MacOS:

[quote:e50779c6ae]Autodialers
Internetgebruikers zijn niet goed beschermd tegen ‘autodialers’: malafide programma’s die uit zichzelf betaalnummers bellen en de gebruiker op torenhoge kosten jagen. De KPN is bekend met het probleem: er komen honderden klachten per week binnen. De consument moet alleen wel de rekening betalen, want geen instantie kan er op dit moment iets aan doen.
[/quote:e50779c6ae]

http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=31348970&cftoken=42824620&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3240

Ondersteund OSX geen modems dan? :wink: :lol:

[quote:3d41410895="Burp"]Ondersteund OSX geen modems dan? :wink: :lol:[/quote:3d41410895]

Jawel, maar geen virus-achtige tooltjes die zonder dat de gebruiker het weet of merkt je systeem verneukt zoals alleen Windows zich kan laten verneuken.

Hoe laat komt het eigenlijk? En op welke zender?

[Edit]

Shit, het is al bezig… weet niet eens welke zender, want UPC heeft de hele zooi weer eens door elkaar zitten gooien!

[Edit 2]

En het is alweer afgelopen ook. :frowning: Wordt zoiets nog herhaalt?

22:20 NL3

ik installeer zelf internet bij particulieren en je wilt niet weten hoeveel procent leek zijn op pc/internet gebied.
Hoevaak ik niet pc’s ben tegengekomen met zoveel troep aan boord.
de meesten leken blijven maar klikken op alles ze wordt voorgeschoteld. En maar klagen
Ik zeg altijd maar, als je geen rijbewijs hebt, ga dan niet achter het stuur zitten.

Uitzending gemist? Herhalingen van TV programma's on-line: www.uitzendinggemist.nl

Ik gebruik mijn videorecorder bijna nooit meer sinds ik breedband heb…

Ook handig voor radio! (Leuk: ouwe uitzendingen van Boràt en Radio Bergeijk of Het bureau van Voskuil)

Beetje off-topic, maar toch...

[quote:4cde0e43d2=“van-helden”]Ik zeg altijd maar, als je geen rijbewijs hebt, ga dan niet achter het stuur zitten.[/quote:4cde0e43d2]

Op zich een goede stelling waar ik het helemaal mee eens ben. Aan de ene kant willen mensen liever niets leren, lezen of goed uitzoeken, maar wel alles hebben, zien en downloaden. Dan moet je inderdaad ook niet ‘piepen’ als het fout loopt… maar…

ik vind ook wel dat de gemiddelde consument bewust ‘dom’ wordt gehouden door fabrikanten die natuurlijk maar één ding willen, zoveel mogelijk geld binnenslepen. De consument daarbij van goede service voorzien is dan maar bijzaak. Als de consument maar DENKT dat hij een goed product koopt is het kassa, of dit werkelijk zo is maakt niet uit.

Een treurig voorbeeld vind ik draadloze routers. Deze worden bijna allemaal zo verkocht dat ze ‘out of the box’ meteen werken. Het is letterlijk uitpakken, aansluiten en Internetten maar. De gemiddelde gebruiker is blij, hoeft niet veel te doen en kan meteen draadloos Internetten. Dat deze krengen dan helemaal openstaan voor de buitenwereld weet de gemiddelde consument niet. Buren, wardrivers en kwaadwillenden kunnen zo fijn gebruik maken van je Internet-verbinding, of erger, toegang krijgen tot je interne netwerk. Eigenlijk zouden deze dingen zo verkocht moeten worden dat ze standaard helemaal dicht zijn gezet, zodat de gebruiker die niet weet waar hij mee bezig is VERPLICHT wordt de handleiding door te lezen alvorens het apparaat te kunnen gebruiken.

Helaas hebben de fabrikanten nog steeds een mentaliteit van; moeten ze de handleiding maar lezen, dat is niet onze verantwoording. Het is tenslotte zo dat als merk A zijn draadloze router helemaal ‘open’ verkoopt en merk ‘B’ houdt wel rekening met de veiligheid en zet standaard alles dicht, dat merk ‘B’ van de gemiddelde consument een matige of slecht beoordeling zal krijgen. Immers, merk ‘B’ werkt niet zo makkelijk, je moet een handleiding lezen. Als Pietje (die niets weet) dan om advies gaat vragen aan Klaasje (die denk iets te weten, maar nog minder weet), dan zal Klaasje tegen Pietje zeggen: “Ik zou merk A kopen, want die doet het meteen, op merk B moet je eerst van alles gaan zitten intellen voordat 'ie het doet.” Gevolg is weer een verkochte router voor merk A en weer een misgelopen verkoopkans voor merk B, die het juist beter voor heeft met de veiligheid van de consument.

Misschien een beetje een vreemd voorbeeld, maar ik probeer een beetje aan te geven dat de gemiddelde consument het wel een klein beetje aan zichzelf te danken heeft dat zo nu en dan mis loopt. De consument wil het nieuwste, snelste, leukste en modernste speelgoed maar wil daar liefst zo min mogelijk voor doen en zich er al helemaal niet even in hoeven te verdiepen.

Maar met die open draadloze routers kun je wel steeds vaker ergens effe lekker je mail cheke!

Wellicht dat in deze wereld van slimme en domme mensen, de slimmen in dienst van een fabrikant een goede 'wizard' of mac-equivalent kunnen schrijven, waarin onderwijs en gebruiksgemak samen gaan.... of ben ik nou naief?

[quote:ec3ef84831="emjay"]...of ben ik nou naief?[/quote:ec3ef84831]

Nee hoor, maar ik spreek liever niet over “domme mensen”, ik zie het liever als “gemakszuchtige mensen”. Bijna iedereen moet in staat zijn met een goede handleiding in de hand het een en ander in te stellen op computergebied, maar de meesten hebben er simpelweg geen zin in omdat (meest gehoorde opmerking in mijn werk-ervaring) “ze geen zin hebben een heel boekwerk te lezen voor iets dat ze maar een keer hoeven in te stellen”. :slight_smile:

Als ik een blad als de [i:7171a98686]c't[/i:7171a98686] mag geloven is in Duitsland zowel de onderkenning van het gevaar van dialers alsook de kennis van de te nemen tegenmaatregelen bij het grote publiek een stuk beter dan in NL. Voorts heeft daar de wetgever op een goede manier ingegrepen: Je kunt niet meer zomaar een dialer opdringen en de te bellen nummers worden ook gecontroleerd, zo nodig zelfs afgesloten. De malafide dialer-aanbieders wijken nu massaal uit naar Nederland, dat op het gebied van nieuwe media helaas een traditie heeft om niet alleen te laat maar ook nèt een verkeerde wet aan te nemen. Dat die dialers zich niet meteen op Nederland hebben gericht, is een kwestie van schaal: 80 miljoen Duitsers zijn interessanter.

[quote:f3c294d716="Eehhm..."]Dit kennen we dus niet in MacOS:

[quote:f3c294d716]De consument moet alleen wel de rekening betalen, want geen instantie kan er op dit moment iets aan doen.
[/quote:f3c294d716]

http://www.novatv.nl/index.cfm?cfid=31348970&cftoken=42824620&ln=nl&fuseaction=videoaudio.details&reportage_id=3240[/quote:f3c294d716]

Dat is niet waar, je kunt bij de dialerboer wel degelijk je geld terughalen, mits je kunt aantonen dat je via een autodialer ingebeld hebt zijn ze verplicht aan je terug te betalen, omdat ze anders hun dialer kwijt kunnen raken.

[quote:5b9efd0011="van-helden"]22:20 NL3

ik installeer zelf internet bij particulieren en je wilt niet weten hoeveel procent leek zijn op pc/internet gebied.
Hoevaak ik niet pc’s ben tegengekomen met zoveel troep aan boord.
de meesten leken blijven maar klikken op alles ze wordt voorgeschoteld. En maar klagen
Ik zeg altijd maar, als je geen rijbewijs hebt, ga dan niet achter het stuur zitten.[/quote:5b9efd0011]
Nou, dat weet ik nog zo niet.
Ik heb een computer om lekker te prutsen, schrijven, rekenen, foto’s te verknoeien en om op internet te frutten.
Ik heb geen computer om nog een keer te moeten nadenken. Dan had ik net zo goed geen computer kunnen aanschaffen.
Die computer moet mij behoeden voor fouten als ik geen fouten wil maken.
Waarom moet ik deskundig zijn als ik een PC, of om het even welke computer, heb?
Waarom mag ik geen leek zijn als ik ga internetten?
Hoeveel mensen zijn automonteur als ze in een auto stappen?
Een computer moet z’n dingetje doen en doen wat ik wil. Ik moet niet hoeven te bedenken dat het doen van dingetjes wel eens verkeerd kan gaan.
Als ik al wil nadenken, moet dat zijn om het dingetje wat ik in gedachten had, te doen.
En als dat allemaal niet mogelijk is, deugt die computer niet (of welk apparaat je hebt aangeschaft).
Een gebruiksaanwijzing is leuk om de ins en ouds te begrijpen. Niet om dat ding goed te laten werken. (het is misschien leuk om te weten hoe een auto werkt, maar dat hoeft niet als ik van A naar B wil).
Dat ding moet uit zichzelf al goed werken.
En daar hoort ook eventuele aanvallen van buitenaf bij.
Klagen helpt dus niet. Doe er wat aan!
:innocent:

Met mijn vader (een vervent Windows gebruiker) heb ik altijd nep-ruzies over MacOS vs. PC/Windows. "Tja, Windows he" zeg ik altijd als hij dan weer een halfuur klaagt over dat hij zijn schijf heeft moeten formateren om de spyware eraf te krijgen. Maar goed, "Dat heb je met Apple, he" zegt hij dan weer als ik er niet in slaag om op zijn netwerk in te loggen of wanneer hij de prijs van mijn hardware hoort. Evengoed is hij ca. de helft van zijn tijd bezig om zijn systeem op gang te houden, of zoals hij het zelf zegt: "ik gebruik mijn computer om proibleme op te lossen die ik nooit gehad had als ik geen computer had."

[Off-topic] Ik verdien mijn geld met mijn computer, daarom gebruik ik MacOS. Duurder in aanschaf maar dat verdien je met het gebrek aan down-tijd gemakkelijk terug. (Alhoewel Apple hardware de laatste tijd zeer concurrerend geprijsd is, zelfs als ik de PC bladen mag geloven, ik zeg MacMini en iMac G5) [/Off Topic]

Dialers zijn 99,9% gemaakt in ActiveX. Dus gebruik Firefox ipv IE want die ondersteund geen activex of nog beter neem een Mac, maakt niet uit welk model Mac.

[quote:5d4bf7abb5]Hoeveel mensen zijn automonteur als ze in een auto stappen?[/quote:5d4bf7abb5]

De metafoor van de auto is een machtig mooie voor deze discussie. Ook in de auto zitten veiligheidsmaatregel ingebouwd. Vraag is wat wil je wel kunnen en wat niet:

Niet:
Hoe zet ik de airbags aan?
Hoe verdeel ik de remkracht over de vier wielen?

Wel:
Gordel om doen
Ruitenwisservloeistof/olie bijvullen

Beste voor de veiligheid blijft echter het gedrag van de bestuurder.[/list]

[quote:cb3d1eadce="van-helden"]22:20 NL3

ik installeer zelf internet bij particulieren en je wilt niet weten hoeveel procent leek zijn op pc/internet gebied.[/quote:cb3d1eadce]

Heel erg hoog percentage. :roll:
ik heb zelf wat foto’s gezien van de meest idiote dingen, was iemand die reparaties deed ban een best groot merk., hij had er maar foto’s van gemaakt omdat hij zoveel dingen mee makte. hij vond wel eens een creditcard of 2 in een floppy drive. Zou wel makkelijk zijn betalen vanaf thuis, kan je ook pinnen? :stuck_out_tongue:

Neem een kijkje zou ik zeggen.
http://unix.rulez.org/~calver/pictures/stupid_users/index.html