Beetje off-topic, maar toch...
[quote:4cde0e43d2=“van-helden”]Ik zeg altijd maar, als je geen rijbewijs hebt, ga dan niet achter het stuur zitten.[/quote:4cde0e43d2]
Op zich een goede stelling waar ik het helemaal mee eens ben. Aan de ene kant willen mensen liever niets leren, lezen of goed uitzoeken, maar wel alles hebben, zien en downloaden. Dan moet je inderdaad ook niet ‘piepen’ als het fout loopt… maar…
ik vind ook wel dat de gemiddelde consument bewust ‘dom’ wordt gehouden door fabrikanten die natuurlijk maar één ding willen, zoveel mogelijk geld binnenslepen. De consument daarbij van goede service voorzien is dan maar bijzaak. Als de consument maar DENKT dat hij een goed product koopt is het kassa, of dit werkelijk zo is maakt niet uit.
Een treurig voorbeeld vind ik draadloze routers. Deze worden bijna allemaal zo verkocht dat ze ‘out of the box’ meteen werken. Het is letterlijk uitpakken, aansluiten en Internetten maar. De gemiddelde gebruiker is blij, hoeft niet veel te doen en kan meteen draadloos Internetten. Dat deze krengen dan helemaal openstaan voor de buitenwereld weet de gemiddelde consument niet. Buren, wardrivers en kwaadwillenden kunnen zo fijn gebruik maken van je Internet-verbinding, of erger, toegang krijgen tot je interne netwerk. Eigenlijk zouden deze dingen zo verkocht moeten worden dat ze standaard helemaal dicht zijn gezet, zodat de gebruiker die niet weet waar hij mee bezig is VERPLICHT wordt de handleiding door te lezen alvorens het apparaat te kunnen gebruiken.
Helaas hebben de fabrikanten nog steeds een mentaliteit van; moeten ze de handleiding maar lezen, dat is niet onze verantwoording. Het is tenslotte zo dat als merk A zijn draadloze router helemaal ‘open’ verkoopt en merk ‘B’ houdt wel rekening met de veiligheid en zet standaard alles dicht, dat merk ‘B’ van de gemiddelde consument een matige of slecht beoordeling zal krijgen. Immers, merk ‘B’ werkt niet zo makkelijk, je moet een handleiding lezen. Als Pietje (die niets weet) dan om advies gaat vragen aan Klaasje (die denk iets te weten, maar nog minder weet), dan zal Klaasje tegen Pietje zeggen: “Ik zou merk A kopen, want die doet het meteen, op merk B moet je eerst van alles gaan zitten intellen voordat 'ie het doet.” Gevolg is weer een verkochte router voor merk A en weer een misgelopen verkoopkans voor merk B, die het juist beter voor heeft met de veiligheid van de consument.
Misschien een beetje een vreemd voorbeeld, maar ik probeer een beetje aan te geven dat de gemiddelde consument het wel een klein beetje aan zichzelf te danken heeft dat zo nu en dan mis loopt. De consument wil het nieuwste, snelste, leukste en modernste speelgoed maar wil daar liefst zo min mogelijk voor doen en zich er al helemaal niet even in hoeven te verdiepen.