Synchronisatie foto's

Tot voor kort liep alles goed.
Foto’s die ik met mijn iPhone (iOS 14.6 / 512 GB) maakte kwamen automatisch op mijn iMac (mac OS 11.4) terecht in de Foto’s-app.
Foto’s die ik op mijn iPhone binnen kreeg via What’s App kwamen in de Foto’s-app van de iPhone terecht, en net als de zelfgemaakte foto’s kwamen die uiteindelijk ook op op mijn iMac terecht in de Foto’s-app.

Op mijn iPhone stond bij Instellingen/Foto’s “iCloud-foto’s” en “Mijn fotostream” aan.
Op mijn iMac stond bij instellingen/iCloud alleen “Mijn fotostream” aan. Dit omdat er op mijn iMac gigantisch veel oude foto’s staan die ik niet naar de iCloud wil sturen.

Een tijdje geleden kreeg ik meldingen die aangaven dat mijn iCloud vol zat. Ik heb toen een upgrade gemaakt naar 50G, in de hoop dat alles normaal zou verder lopen. Dat was een ijdele hoop.

Na de upgrade zag ik dat de instelling iCloud-foto’s op mijn iPhone uit stond.Toen ik deze terug wou aanzetten, kreeg ik devolgende boodschap:

Ik begrijp daaruit dat de iPhone nog eens al zijn foto’s naar de iCloud zou willen sturen.

Wat moet ik nu doen?
Al de foto’s in de iCloud wissen zodat er voldoende ruimte is om de iPhone terug al zijn foto’s te laten uploaden naar de iCloud, … zodat ik de instelling iCloud op mijn iPhone terug kan aanzetten

Wat wil je?
Je hebt genoeg ruimte op je iPhone. Dus waarom niet iCloud-foto’s af, en Fotostream aan, zodat de foto’s die je met de iPhone maakt, ook vanzelf op je Mac komen. Daarmee heb je iig ook een vorm van foto’s-backup; zeker als je Mac ook nog eens door een backup wordt gedekt.

WhatsApp foto’s? Die rommel wil je toch helemaal niet standaard tussen je foto’s hebben?!

Ja, goeiedag, er zijn daadwerkelijk mensen die die foto’s wél willen hebben.

@mdw, nog gelukt?

Dag,

ja het werkt weer, … maar ik snap nog altijd niet waarom het eerder stilviel omdat ik niet genoeg opslagruimte had in de icloud.

Ik begrijp ook niet waarom de foto’s in de Cloud daar blijven staan als ik het origineel op mijn iPhone gewist had. Ik dacht dat de foto’s in de iCloud een letterlijke kopie waren van mijn foto’s op mijn iPhone. Als ik dus rommel wis op mijn iPhone blijft die wel staan op de iCloud. Rare werkwijze.

Wat ik ook niet begrijp is waarom de werkwijze om met foto’s te handelen niet overeenkomt met deze voor video’s. Een video die ik zelf met mijn iPhone maak alsook deze die ik via what’s App binnenkrijg, moet ik steeds manueel overzetten naar mijn iMac (en dit is de plaats waar ik alle foto/video bewaar en waar ik via de Time Machine een backup maak). Het zou toch leuk zijn indien video’s ook automatisch op mijn iMac zouden terecht komen, … of doe ik iets verkeerd?

PS: foto’s die bij mij binnenkomen zijn heelmaal geen rommel :wink:

1 like

Hier staan wel antwoorden, denk ik:
Apple support - iCloud-foto’s configureren en gebruiken

Over WA: ik zie bij de meeste mensen in WA toch vooral veel ‘ongein’ aan foto’s/video’s voorbij komen. Bovendien kleedt WA een foto behoorlijk uit, dus voor foto’s die je echt wilt bewaren, zou ik zeker een ander (ver-)zend-medium uitzoeken.