Vergeef het me, maar ik ben wat dat betreft niet zo geweldig op de hoogte, wat idevices betreft.
In iTunes heb je de mogelijkheid om je iPad (of andere) te synchroniseren.
Dat spreekt misschien wel voor zich. Ik neem aan dat alles wordt overgezet van de iPad naar de iTunes bib. Verander je iets of koop je iets bij op de iPad, dan gaat dat bij een volgende sync. weer mee met het synchroniseren.
Maar je kan ook klikken op ‘reservekopie maken’.
Dat heb ik nu gedaan, gewoon om te proberen. Maar wat is het verschil ?
Ik merk dat het maken van een reservekopie héééél traag gaat, terwijl het synchroniseren veel sneller gaat.
Bij syncen worden alleen de op het iDevice aanwezige apps, muziek, foto’s en video’s gekopieerd. Bij een reservekopie maken wordt het héle iDevice als het ware gekopieerd zodat je die backup – want dat is het in feite – in geval van problemen terug kan zetten. Hierin staat het complete iOS, alle instellingen en alles wat je verder nog op het iDevice hebt staan. Aangezien dat veel meer data omvat, is het niet meer dan logisch dat dit een stuk langzamer gaat dan alleen syncen.
Syncen doe je vooral om dingen tussen apparaten gelijk te houden. Bijvoorbeeld om je muziek, video’s, boeken e.d. op allebei te kunnen gebruiken.
Een backup (of reservekopie) maak je op voor het geval dat je een apparaat kwijt raakt of beschadigd raakt (of de data kwijt raakt), je alles terug kan zetten met die reservekopie. Dus ook met een nieuw/vervangend apparaat.
Stel dat je bijvoorbeeld een nieuw apparaat hebt maar nooit een reserve kopie hebt gemaakt, dan kan je op z’n best je media en apps uit iTunes op je apparaat overzetten, en de rest zal je dan zelf moeten doen, of ben je gewoon kwijt.
Tegenwoordig is een sync een stuk minder uitgebreid dan vroeger, om dat de meeste dingen via cloud services overal beschikbaar zijn.
Vroeger moest je bijvoorbeeld altijd alles syncen om het onderweg ook te hebben:
Email
Agenda
Contacten
Instellingen
Apps
Muziek
Films
Boeken
Bookmarks
Foto’s
Ringtones
Maar nu staat het meeste ergens online, en gaat het syncen voornamelijk over offline dingen, of dingen te te groot zijn om zonder directe verbinding te doen. Dan blijft er een stuk minder over:
Muziek
Films
Foto’s
Boeken
Apps
Ringtones
iCloud kan bijvoorbeeld de volgende dingen faciliteren:
Agenda
Contacten
Email
Instellingen
Bookmarks
en optioneel dus ook:
Muziek
Foto’s
en via je Apple ID:
Boeken
Apps
en dan heb je ook nog eens dat je in iCloud je reservekopieen zou kunnen opslaan!
Dat zou allemaal kunnen, maar de Cloud is niks anders dan een server die ergens staat, en kapot kan, of last heeft van een stroomstoring. In het eerste geval ben je het dan kwijt, in het tweede geval kan je er niet bij.
Nu heb ik toch het volgende ervaren :
Ik deed een ‘sync’ van de iPad op 1 juni 2013 rond 13h40, en dat ging heel vlot.
Na afloop zag ik het volgende bij ‘reservekopie’ staan : ‘reservekopie gemaakt op 1 juni 2013, 13h40’.
Vreemd …?
Dat tijdstip was dus eigenlijk het tijdstip dat hij een ‘sync’ had gedaan.
Heeft hij nu een reservekopie of een sync gedaan?
Het ging in elk geval héél snel, dus véél sneller dan een reservekopie.
Is jullie dat ook al opgevallen?
Dus als ik het goed begrijp, is dat een ‘incrementale’ reservekopie, als je synchroniseert?
En als je dus op ‘reservekopie maken’ klikt, maakt hij dan een volledig nieuwe backup?
Want na de sync had ik om te testen op ‘reservekopie’ geklikt, en dat heeft 4 uren geduurd.