Systeem optimalisatie

Dagdag allemaal,

Zelf ben ik een poosje terug flink bezig geweest met het optimaliseren van mijn powerbookje,
een aantal dingen om hem weer net zo snel te maken als toen ik hem kocht.

Ik heb Tiger Cache Cleaner, en Yasu laten draaien, in diverse programma’s heb ik voorkeuren aangepast, naar de energystand gekeken.

VB, in mail, niet naar mail laten zoeken als het programma opstart, en oude mail UIT de inbox halen en dit naar een map verplaatsen.

Maar nu is mijn vraag, zijn er nog tips voor mij? ik vind iTunes met 90 Gigabite aan muziek, films en podcast ontzettend langzaam opstarten, het opstarten van mijn powerbook duurt sowieso best lang, ( hoewel mijn inlogitems echt alleen het hoogstnoodzakelijke bevat.)

Kortom: Iemand nog tips om mijn systeem te optimaliseren en zo snel mogelijk te laten lopen???

Bij voorbaat dank,

Gerben.

Hoe lang duurt iTunes er over om op te starten? Wat voor systeem heb je?

Wat muziek weggooien :sealed:...

Backup maken, OS X opnieuw installeren en daarbij overbodige delen weglaten. Een betere methode is er niet. Daarnaast geeft een fris systeem veel voldoening :)

Hoeveel daarvan is muziek?

Het is ongeveer 80% muziek, ongeveer 10% video's en ongeveer 10% pod/vodcasts.

Het kan helpen om al je data ergens te backuppen en OSX opnieuw te installeren. Tijdens de installatie verwijder je de oude partitie(s) en maak je (een) nieuwe aan. Hierdoor zal het bestandsysteem helemaal opnieuw geformateerd worden. Als je daarna de backup terugplaatst zullen je bestanden veel minder gefragmenteerd staan. Vooral bij grote bestanden kan dit winst opleveren.

[quote:9e747dad11="Fl@bber"] Ik heb Tiger Cache Cleaner [/quote:9e747dad11] Caches legen is GEEN systeemonderhoud. Voor het goed functioneren van het systeem is het van belang om de cache met rust te laten. Alleen in geval van problemen kan het nodig zijn bepaalde delen van de cache weg te gooien.

Heb je Onyx al eens geprobeerd? Gewoon zoeken bi Versiontracker, goed programma dat veel troep kan opruimen en daarnaast ook de standaard UNIX-opruimprocedures on-demand kan uitvoeren.

@ wjgmspeedy: Tiger Cache Cleaner is een prima progje hoor en kan veel meer dan alleen wat caches legen. @ svan: Onyx is ook erg goed, maart Tiger Cache Cleaner heeft meer mogelijkheden, dus als hij dat progje heeft, lekker zo laten. @ Kyokushinkai en masuran: Backup maken en OS X opnieuw installeren zal de boel inderdaad opfrissen en al dat werk geeft veel voldoening (gelukkig maar :wink: ), maar kost ook wat werk. Opnieuw installeren wordt vaak wel snel geroepen, terwijl het onzin is om dat bij een wat trager systeem meteen te gaan doen. :roll:

Draai Activiteitenweergave eens en kijk wat je CPU in beslag neemt. Hoeveel RAM geheugen heb je? Is er iets dat je geïnstalleerd hebt, waarna je problemen kreeg? Hoeveel vrije ruimte heb je nog op je HD of partitie? Heb je van alle software de laatste versies? Wat heb je aan je Mac hangen? Is er iets wat via internet e.d. met je Mac verbonden is, of waar je Mac naar zoekt?
Heb je DiskWarrior 3.0.3 of TechTool Pro 4.1.1 om je directory eens onder handen te nemen?
Heb je iTunes 6.0.2? Daar zijn wat probleempjes mee, zoals bijv. langzaam contact maken met de iTunes Music Store.

[quote:71a7da7f19="Fl@bber"]ik vind iTunes met 90 Gigabite aan muziek, films en podcast ontzettend langzaam opstarten, het opstarten van mijn powerbook duurt sowieso best lang, ( hoewel mijn inlogitems echt alleen het hoogstnoodzakelijke bevat.) [/quote:71a7da7f19] Kun je eens aangeven wat je 'ontzettend langzaam' en 'best lang' vindt? En ook hoeveel RAM geheugen die Powerbook bevat?

Er is trouwens een simpele manier om te testen hoe snel je Powerbook met een ‘fris systeem’ loopt. Verreweg de meeste programma’s laten namelijk de systeemmap ongemoeid. Als je een nieuw gebruikersaccount aanmaakt (kan toch al geen kwaad voor testdoeleinden), en alleen onder dat account inlogt, krijg je een aardig idee van de vertraging die al dat moois in je eigenlijke gebruikersmappen oplevert. :slight_smile: