Systeem start langzaam op na opruiming met onyx

M'n macbook pro doet er ongeveer 2 minuten over om op te starten. Ik heb vervolgens geprobeerd om alles een beetje op te ruimen met onyx. wat ik heb gedaan is:

controleer en herstel volumebevoegdheden
onderhouds-scripts uitvoeren
cache bestanden van alles gewist
mail downloads, logs, recent geopende bestanden en temporary items verwijderd
de launchservices databas geinitialiseerd

(dus gewoon wat allemaal is aangevinkt als je bij onyx op de tab ‘automatisch’ klikt)

weet iemand wat ik hieraan kan doen? of is er een goede manier om mijn hele systeem weer eens op te frissen zonder m’n documenten, muziek, films, fotos, apps, voorkeuren eninstellingen te verliezen? heb een externe harde schijf om backups op te maken eventueel…

:)

En als je hierna nóg een keer opstart? Is het nu weer normaal?

nee, het gaat iets sneller maar het scheelt niet veel.

toen ik m’n macbook pro net had stond ik versteld hoe snel hij opstartte, ik zou het erg fijn vinden als het die snelheid weer zou kunnen benaderen… :frowning:

op zich is het normaal dat je na onderhoud een lange opstarttjd hebt. de eerste keer dan. weet je zeker dat hij er langer over doet?

ja, 2e en 3e keer ruim anderhalve minuut.

Het lijkt thans wel voorjaarsschoonmaak. Niet teveel 'fröbelen' !

pardon? :?

ik vind het gewoon hinderlijk dat ik lang moet wachten voordat ie is op gestart, zeker omdat ik weet dat ie sneller kan (tenminste… hij heeft het sneller gedaan).

Al dat opruimen breng vaak meer slechts dan goeds met zich mee... vooral met tools als Onyx. Niks opruimen: de belangrijkste dingen doet OSX zelf.

hmm... ja maar das een beetje te laat nu.

De enige apps die ik ooit gebruik zijn 'Applejack' (lees en print wel de Readme files) en Preferential Treatment.

[quote:bd3f2d8358="McHenk"]hmm... ja maar das een beetje te laat nu.[/quote:bd3f2d8358] Dat snap ik. Vrees dat je met je gespeel met Onyx het OS zo verfucked hebt dat het tijd is voor de aloude Windows-oplossing: formatteren en herinstalleren. :roll:

Formatteren lijkt me wat al te drastisch. Gewoon de 'Archive & Install'-optie gebruiken bij het herinstalleren van het systeem. Blijft alles behouden. Onyx jammer genoeg ook, dus die moet je naderhand nog even weggooien. :)

Ik zou toch eerst even 'Applejack' proberen

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19596

is Universal

ik heb onyx maar weggedaan nadat ik dit heb gelezen XD.

ik zal applejack even proberen… ik kan hiermee niks fout doen? ik heb m’n mac nog niet zo lang dus ik weet van een hoop dingen nog niet wat ze doen of waar ze voor zijn…

Applejack installeren is niet per se noodzakelijk. Wat je ook kunt doen is opstarten van de installatie-dvd die je bij je Mac gekregen hebt, en daarmee het Schijfhulpprogramma opstarten. Je kunt dan enkele eenvoudige 'EHBO'-tests draaien (in feite dezelfde tests die Applejack onder andere ook doet).

[quote:62d4356d6e="McHenk"]ik heb onyx maar weggedaan nadat ik dit heb gelezen XD.

ik zal applejack even proberen… ik kan hiermee niks fout doen? ik heb m’n mac nog niet zo lang dus ik weet van een hoop dingen nog niet wat ze doen of waar ze voor zijn…[/quote:62d4356d6e]

Met ‘Applejack’ kan je niks fout doen en werkt heel gemakkelijk. Is ook prettig voor de toekomst. Je kunt altijd in ‘single user mode’ opstarten. Print even de Readme files uit en lees ze even door. Zelf heb ik een bepaald ‘geval’ een beter resultaat geboekt dan met ‘Diskwarrior’.
http://www.coolosxapps.net/2007/01/22/applejack-troubleshooting-assistant-for-your-mac-2/

Succes !

hij doet er nogsteeds 2:30 over voordat ie helemaal klaar en 'rustig' is en ik em kan gaan gebruiken. ik ga die andere mogelijkheid nu proberen (opstarten van de dvd) zolang het maar zeker is dat ik m'n bestanden behoud....

ik kreeg trouwens bij applejack steeds de volgende melding:

IOUSB is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (port 1 of hub @ location 0xfd11000)

en

The IOUSBFamily was not able to enumerate a device.

weet iemand of ik hier iets aan moet doen? (ik heb aan m’n macbook een hub hangen met daaraan m’n printer en een powermate, en een cinema display met m’n externe hd aan dat display (stond niet aan overigens… de externe hd))

waarom installeer je het systeem niet gewoon opnieuw? iedereen noemt dat altijd een paardenmiddel, maar het is vaak wel effectief. we zijn nu een dag verder en het probleem is er nog altijd.

Even voor het opstarten van 'Applejack' alle pluggen ontkoppelen.

[quote:6955e9fd18="Mendoza"]waarom installeer je het systeem niet gewoon opnieuw? iedereen noemt dat altijd een paardenmiddel, maar het is vaak wel effectief. we zijn nu een dag verder en het probleem is er nog altijd.[/quote:6955e9fd18]

behoud ik daarbij al mn documenten dan?