Systeem 'vereisten' ?

Vraagje: als ik clips van om en bij 15 minuten (langer duren ze bijna nooit) wil gaan monteren in iMovie, welke hardware heb ik dan nodig om lekker vlot te kunnen werken ? Ik zou in de loop van de volgende maand/maanden m'n WinXP pc willen vervangen (gewoon al het feit dat ik iedere keer als ik boot m'n printer terug moet installeren :evil: ) maar weet absoluut niet wat ik juist nodig heb. Dus enige suggesties qua HW zijn welkom (en kom nou niet af met een dual G5 - daarvan weet ik wel dat het vlotjes zal draaien ;-)

grtz

Jef

Denk dat je aan een imac 17 LCD al genoeg moete hebben ... Wel genoeg ram in proppen ... :) Kan je je filmpjes meteen op DVD zetten ....

Ik zou kijken naar een tweedehands g4, met videoediting zou een dualprocessor lekker zijn.

voor iMovie / iDVD is idd een iMac (G4) fantastisch - dual enz is beetje overkill - nooit gezeik gehad, ideaal. Denk wel om HD ruimte en maximaal geheugen.

Voor een filmpje van 15 minuten op iMovie zijn de eisen niet erg zwaar. eMac of iMac; het kan allebei. Zwaarder natuurlijk ook, dat is altijd goed.

Ik heb een film van 70 minuten (onder OS-9.1) gemonteerd op een 4 jaar oude iMac G3 met 400 MHz. Geheugen 765 MB geloof ik en een HD van 80 GB (5400 rpm)!
Dat ging, maar naarmate de film langer werd, werd het geheel ook trager.
Het wegschrijvebn naar de tape liep prima.
Op een externe FW HD (wel 7200 rpm) liep de film overigens weer niet lekker.
Dat lag aan de G3???

Met OS-X zal wel meer vermogen nodig zijn, maar bijna iedere nieuwere Mac (G4 2e hands??) kan iMovie aan.
Veel geheugen en een flinke grote harde schijf is vooral prettig; niet zeer noodzakelijk.
Ik werk nu op een iMac G4 Flatscreen, 1,25 MHz; 764 MB geheugen en een HD van 160 GB. Dat gaat prima met Final Cut Express.
iMovie gebruik ik niet veel meer, maar de keren dat ik het gebruik loopt het zonder mankeren.

Succes met de keuze

Dick

Ok - bedankt voor de info - blij te horen dat het me geen rib gaat kosten (in tegenstelling tot m'n huidige pc waar zelfs die stomme Movie Maker nog niet half op draait)...

grtz

Jef