Zoals ik al eens eerder op dit forum heb gepost, werken wij thuis nog steeds met os 10.1.5 ik wil dit graag updaten, mijn vader niet…
Mijn vader vind het een probleem dat als ik een nieuw systeem installeer hij dan alle documenten, programma’s en internet/netwek instellingen kwijt is!
Mijn vraag: Klopt dit, als je gewoon een nieuw systeem installeert dat alles dan weg is, en is het een mogelijkhied om losse UPDATES te kopen (2 denk ik dan 10.2 en 10.3) en blijven op de manier je bestanden instellingen enz. wel staan?
En niet vergeten, als je toch gaat installeren doe het dan "met behoud van archieven" of iets dergelijks. Optie staat op de installatie cd . Dan blijven al je instellingen e.d staan op het nieuwere systeem. Alleen moet je NortonAntiVirus, Stuffit en Springcleaning dan opnieuw installeren als je die had/hebt.
[quote:7344eb9ef3="sedikit"]...Alleen moet je NortonAntiVirus en Springcleaning ...[/quote:7344eb9ef3]
[b:7344eb9ef3]Niet[/b:7344eb9ef3] herinstalleren want de eerste is ondeugdelijk en de tweede doet zeer vaak meer kwaad dan goed.
wij hebben een imac G3 met een powerpc G3 processor (dat staat onder 'about this mac') en die programma's waar sedikit t over had gebruiken we geen van alle!
De antwoorden zijn een beetje wisselend. Is er iemadn die met zekerheid kan zeggen of: als wij een cd van 10.3 hebben wij die kunnen installeren zonder dat alle documenten, instellingen enz. weg zijn!???
Ja dat kan, maar is afhankelijk van de volgende vragen: hoeveel Mhz is je iMac? En hoeveel RAM geheugen (ook te vinden bij 'about this Mac' of 'Over deze Mac') heeft 'ie? Is belangrijk! :roll:
De instellingen blijven allemaal bewaard, je moet voor het installeren vanaf de 10.3 CD kiezen voor Archiveer en installeer (oftewel behoud gegevens).
Bij de installatie kun je de optie Archiveer en installeer kiezen. Op die manier behoud je alle gebruikersgegevens. Je krijgt een nieuw systeem en een map Previous system waarin alle gebruikersgevens bewaard zijn.
Loesje en Ik zijn gestopt met updaten van onze Imac G3's
Je kan aan de machines wel merken dat het aanpoten is om alles te laten draaien zoals het nu draait. En ze draaien perfect.
Nu maar sparen voor een Imac G5 op naar 64 bits!
Lekker 1 malig opwaarderen naar Panther en je leven wordt een stuk gemakkelijker.
PS wij draaien (10.3.5)
we hebben elk 768 mb werkgeheugen
en dat kan helpen.
Een van de belangrijkste redenen om over te gaan is dat 10.1.x niet zo stabiel is als de systemen die er na kwamen. Er was nog een hoop dat verder ontwikkeld moest worden, maar dat in de relatieve haast om het product op de markt te brengen is blijven liggen. Vooral op het gebied van natwerken en printen bijvoorbeeld zijn grote verschillen.
Ook als je dus behoud van instellingen doet zul je niet helemaal zonder werk op een nieuw systeem kunnen draaien. Maar echt veel werk is het nou ook weer niet. Het wachten duurt nog het langst.
Voor je internet instellingen moet je even een goed overzicht maken van je gegevens. Daarna kun je in ieder geval weer aan de slag en de documenten in je gebruikersmap zijn gewoon beschikbaar.
succes.
p.s bij Chipmunk hebben ze panther redelijk voordelig in de aanbieding.
[quote:6fa77c7ef6="michelvdb"]Bij de installatie kun je de optie Archiveer en installeer kiezen. Op die manier behoud je alle gebruikersgegevens. Je krijgt een nieuw systeem en een map Previous system waarin alle gebruikersgevens bewaard zijn.[/quote:6fa77c7ef6]
Nee niet doen! Gewone installatie doen, anders moet je alsnog in dat archief bestand gaan lopen zoeken naar je bestanden.