Systeembeheer - Onderhoud OSX en schijven

In het verleden gebruikte ik Norton Utilities (DiskDoctor en SpeedDisk) voor het onderhouden van Systeem 9.x. Het voordeel van deze CD-Rom was (is) dat je van deze uit kon booten middels de C-toets omdat er een (uitgekleed) systeem werd opgestart. Hierna kon ik DiskDoctor en SpeedDisk over alle schijven laten lopen. Want vooral door intensief gebruik met grafische toepassingen en heen en weer geschuif van kleine en grotere hoeveelheden data was het raadzaam om ongeveer 2 keer per maand deze handelingen te verrichten. Al met al was (ben) ik tevreden met Norton Utilities te meer omdat je vanaf de CD-ROM een systeem kon opstarten en alles op orde kon brengen en defragmenteren.

Ik heb Norton Utilities nog niet ge-update, maar er is voor OSX inmiddels ook Drive 10; een review van beide uitvoeringen voor OSX heb ik gelezen in de MacFan.
Maar ik zou graag van dit forum willen horen wat de ervaringen zijn met deze programma's onder OSX juist omdat het een geheel ander systeem is als OS 9.x.

Alvast bedankt,
Bert

Norton Systemworks 2.0 Voor zowel je OS9 als X schijven maar let op: NIET INSTALLEREN!! ALLEEN ALS EXTRENE SCHIJF GEBRUIKEN! sorry het het harde praten :p ..maar het is essentieel..op zich werkt het goed maar bij installatie krijg je shit van Norton op je schijf en geeft tie bij controle altijd problemen. En de automatische updater is ook niet fijn voor je systemen..

DiskWarrior van [url=http://www.alsoft.com/]Alsoft[/url], vanaf de CD te gebruiken, vind ik veel betrouwbaarder dan die Norton hulpprogramma's.

Ik zelf heb 2 macosx partities: 1 werk partitie en 1 met een gestripte application folder met Norton Utilities en Drive 10.

Je kan dan opstarten van de disk doctor partitie, dit vind ik persoonlijker makkelijker dan een CD. Drive 10 gebruik ik inplaats van Norton Disc Doctor. (Deze vertrouw ik niet helemaal, zelf problemen mee gehad en op de diverse Forums zijn ze er ook niet over te spreken) Speed disk om de disk te optimaliseren en defragmenteren. Drive 10 kan dit ook maar Speed disk vind ik beter.

Daarna nog wat prebinden en het werkt weer wat soepeler.

iguana

Ik heb alleen OS X op mijn Mac staan en gebruik Norton Utilities 7. Van NU heb ik niets geinstalleerd, als ik mijn HD wil controleren of optimaliseren start ik vanaf de cd-rom.

Ik vind het perfect werken. Binnen elke minuten is je HD gecontroleerd en geoptimaliseerd. Ik heb geen problemen ondervonden van Disk Doctor. Werkt goed.

[quote:post_uid0="michelvdb"]DiskWarrior van [url=http://www.alsoft.com/]Alsoft[/url], vanaf de CD te gebruiken, vind ik veel betrouwbaarder dan die Norton hulpprogramma's.[/quote:post_uid0] Waarom veel betrouwbaarder?

[quote:post_uid0="iguana9999"]Ik zelf heb 2 macosx partities: 1 werk partitie en 1 met een gestripte application folder met Norton Utilities en Drive 10.[/quote:post_uid0] Ik heb zelf 3 partitities aangemaakt, een voor OSX, een voor OS9 en een werkpartititie.

Als je goed begrijp zou ik bijv. op de werkpartititie een uitgekleed OSX kunnen installeren + applicationfolder met Norton Utilities en/of Drive 10.

Hoeft niet noodzakelijk indien je over twee macs beschikt met firewire.Kabel op beide aansluiten ,de te onderhouden computer met T ingedrukt opstarten,en vervolgens heb je de schijven van deze computer op je buroblad.Nu kun je gewoon defragmenteren en ander onderhoud uitvoeren.Scheelt weer ruimte op de harde schijf.

Ik sluit me volledig aan bij bij michelvdb! DiskWarrior is hèt programma om te gebruiken bij problemen!! In een artikel van AppleWorld: "DiskWarrior gaat anders te werk dan de concurrentie. DiskWarrior maakt in één keer een nieuwe schijfdirectory aan en bewaart die weer op schijf. Norton repareert de schijf stapje voor stapje, waarbij het kan voorkomen dat een eerdere reparatie een latere reparatie onmogelijk maakt, doordat Norton iets heeft verandert wat beter met rust gelaten had kunnen worden. Met als gevolg een harde schijf die soms steeds zieker wordt in plaats van hersteld. Zoals gezegd maakt DiskWarrior een nieuwe directory aan en geeft het u de mogelijkheid om die directory 'te proberen'. Hij is dan nog niet naar harde schijf weggeschreven en verblijft tijdelijk in het geheugen. U kunt uw harde schijf inspecteren, en als alles er goed uitziet schrijft DiskWarrior de nieuwe structuur naar schijf. Als er bestanden en mappen zijn gered zet DiskWarrior die in nieuwe mappen ook terug op uw schijf." De conclusie van de schrijver luidt: "In de paar jaar dat ik DiskWarrior gebruik heeft dit programma regelmatig schijven gered waar Doctor Norton niets meer mee kon aanvangen. Ik vertrouw er blindelings op. DiskWarrior heeft me nog nooit in de steek gelaten."

Ik kan dat beamen ik gebruik het ook al een hele tijd en het werkt geweldig! Verschillende keren kon Norton niets meer met mijn harde schijf en ook Drive 10 (deze heeft zelfs een keer een hele partitie doen verdwijnen…), maar DiskWarrior kreeg het dan toch weer voor mekaar. Een voorbeeldje: Een keer kon ik niet meer op internet (via de kabel) komen, dus ik zoeken en alle instellingen doorlopen, alles klopte. Norton DiskDoctor gebruikt, maar die gaf niets aan (alleen datums die volgens Norton niet klopten, nou lekker belangrijk…) maar dat veranderde niets… Toen ik langzaam maar zeker dacht dat ik misschien alles opnieuw zou moeten installeren, dacht ik: laat ik DiskWarrior ook maar even proberen (ik had het programma toen nog maar net) en jawel hoor de hele computer draaide weer als een zonnetje en internetten ging weer als een speer!!

Nee, voor mij geen ander programma meer dan DiskWarrior. En ergens anders op dit Forum had Mijn Appeltje het erover dat Apple Care had aangegeven dat Norton slecht was ofzo, dus zie het onderwerp: inbraakbeveiliging en…

Trouwens in MacFan 41 staat ook een heel klein stukje over DiskWarrior op bladzijde 49.

Het gaat daar over Norton SystemWorks 2.0, waarbij ook een afgeslankte versie van DiskWarrior zit: Diskwarrior Recovery Edition. Een citaat: "DiskWarrior dat voor een vastgelopen schijf een nieuwe directorystructuur aanmaakt en die als een tijdelijk volume op het bureaublad plaatst, maar in tegenstelling tot zijn grote broer (dat is dus DiskWarrior) niet terugschrijft naar de schijf." "In het verleden hebben we daar goede resultaten mee geboekt op momenten dat de toenmalige versies van Norton Utilities het lieten afweten."

Op dit moment is DiskWarrior er nog niet in een native X-versie, maar het kan uitstekend overweg met X-schijven. Waarschijnlijk komt het deze maand of volgende maand uit. Op de MacWorld Expo in New York laatst werd DiskWarrior 3 (native X) gedemonstreerd, dus lang zal het niet meer duren…

Ik koop het in ieder geval zodra het er is. Waarschijnlijk zit DiskShield er ook op (zat ook bij de 9-versie), dat houdt je schijf in de gaten en waarschuwt als het verstandig is DiskWarrior te draaien, voordat er problemen komen. :smiley:

Tjonge JeePee,

Wat een ijzersterkverhaal. Ik geloof dat ik Dr Norton maar us met pensioen ga sturen!!
Thanx voor de tip!

Heb jij aandelen DiskWarrior?? :stuck_out_tongue:  :p

Is het zo overduidelijk :0 .... ;) Nee, maar ik vind het gewoon een geweldig programma en kan het iedereen aanraden!!! Nu maar hopen dat DiskWarrior 3 snel komt :)

[quote:post_uid0="Bert"][quote:post_uid0="michelvdb"]DiskWarrior van [url=http://www.alsoft.com/]Alsoft[/url], vanaf de CD te gebruiken, vind ik veel betrouwbaarder dan die Norton hulpprogramma's.[/quote:post_uid0] Waarom veel betrouwbaarder?[/quote:post_uid0] Na het heldere exposé van JeePee heb ik echt niks meer te vertellen. Waarom zet ik dit bericht dan op het bord? ??? ;)

Ach michelvdb, het is altijd fijn om positieve reacties te krijgen, toch? :p  :)  ;)

Bovendien scheelt mijn 'exposé' jou weer tikken… :wink:

Hee luitjes,

Had in het verleden nooit problemen met Norton of misschien wel onderkend maar DiskWarrior krijgt nu met recht mijn (onze) aandacht.

Ik weet dat eenieder op (door) dit forum hierdoor weer meer of minder wijzer is geworden, maar wil hierbij toch alle meedenkers even bedanken voor hun inbreng. :slight_smile:

Groet,
Bert

Graag gedaan hoor, Bert! Ik vind het fijn een zeer kleine bescheiden bijdrage te kunnen leveren aan dit forum. :D

hahaha...kleine bijdrage...man je moet je iegen sufscrollen om die post van jou nog bij te kunnen houden!! :p  :p ff serieus..ik vind dit nou een perfect voorbeeld over hoe een thread moet lopen!! Heren, bedankt! Goeie opmerkingen, bedankjes en zo nu en dan wat humor!!! Word er bijna emotioneel van.... :p Kunnen jullie ook zoiets in het spelletjesforum doen?? :p (beetje reclame maken mag toch...)

Ik vraag me af waarom er geen defragmentatie optie zit in macosx?! dit is toch essentieel!

windows heeft het al jaren!

BoeSBoeS

Tja...hoe kan je nu je schijf volledig en goed defragmenteren alstie in gebruik is??? :p

Denk dat dat een van de windhoos problemen is…

Bij alle positieve berichten over DiskWarrior wil ik me graag aansluiten. Hij doet gewoon goed zijn werk. Dan maar zonder wat grafische toeters en bellen. Gewoon een bootable cd'tje maken met DW erop en eens in de zoveel tijd ff opstarten en laten lopen.