Systeemfolder deactiveren?

Hi, ik heb mijn systeemfolder (Mojave) op een SSD-PCI kaart in mijn Mac Pro 5,1 omdat dat het snelst is. Deze heb ik standaard geselecteerd in ‘opstartschijf’ in de voorkeuren.
Op een andere interne harddrive staat een oudere systeemfolder (High Sierra) waar ik heel soms van moet opstarten. Maar soms als ik herstart kom ik in dat systeem terecht, waarschijnlijk omdat de Mac een exterene PCI kaart niet als interene harddrive beschouwt.

Is er een manier om het oudere sysrteemfolder ‘uit te zetten’?
Bijvoorbeeld door 1 bestandje in die folder te comprimeren?

Heel vroeger (in systeem 7, 8 en 9) kon ik gewoon het finder bestand comprimeren en dan was die systeem folder gedeactiveerd.

Zou ik niet doen. Als je om wat voor reden ook er wel van MOET opstarten, gaat dat niet meer lukken.

Als je opstart met de ⌥ toets ingedrukt, kun je kiezen van welke partitie (lees: macOS versie) je wil opstarten (ook in jouw ‘soms’ geval).
In de Systeemvoorkeuren kun je bovendien de ‘standaard’ aangeven.
Waarom zou je dan kunstgrepen uit willen halen, die alleen maar (nu of in de toekomst) gedoemd zijn om te mislukken?

dank voor het meedenken guys :slight_smile:

@nnsa dat is geen probleem want ik heb nog een 2e Mac Pro in dat geval waar ik even die disk in kan doen om het systeem te ‘unlocken’.

@Night opstarten met ⌥ toets werkt helaas niet met mijn gpu (beeld blijft zwart). Zou wel fijn zijn als dat opgelost kan worden. Misschien met OpenCore?

In systeemvoorkeuren staat ook mijn standaard systeem geselecteerd maar zoals ik in de openingspost al aangaf wordt er toch soms van het andere OS opgestart waardoor ik die dus wil deactiveren.

Zou echt een fijne oplossing zijn voor mij