Systeemgeheugen

Ik heb (bijna) al mijn progs uitstaan, toch heb ik een "Actief Systeemgeheugen" van 7,27Gb.
Er zit 12Gb in mijn Mac.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik e.e.a. moet beoordelen?

[img]/uploads/community/ea6ce87f0da4257dc48de2d3075c7a882e621505_0.png[/img]

Hans, doe eens 'Alle processen' in het uitrolmenu...

Hoe meer je hebt, hoe meer OS X zal pakken om te gebruiken. Je hebt het immers toch paraat. Op de volgende link staat er een duidelijke uitleg en dat zal dus hopelijk alles duidelijk maken: http://www.appletips.nl/hoe-wordt-het-geheugen-door-mac-os-x-gebruikt/

Strifer, die link geeft een behoorlijke toelichting, bedankt.

Wat is nou weer een "kernel_task" en een "mds"?

[img]/uploads/community/4987d0c8934ae1f5b8f1e504d57a21e3ecf309cb_0.png[/img]

Kernel task, mds en kav zijn de grootste verbruikers. De eerste 2 suggereren dat Spotlight ergens mee bezig is, de 3e is vermoedelijk van Kaspersky. Verder klopt het wat Strifer hierboven al schreef, het is normaal gedrag als je veel geheugen hebt, dat OS X ook gewoon meer uitdeelt. Anders zou het plaatsen ook geen nut hebben.

Je was sneller dan ik unSOUND (lol).
Er draait nu even een Timemachine-update, vandaar die 2 eerste?

Zou goed kunnen. kernel_task is een onderdeel van OS X wat allerlei taken uitvoert, ( is ook goed te zien aan het aantal threads ) dus het is niet 1-2-3 te zeggen wat hij precies aan het doen is wat zoveel geheugen kost.

OK, weer wat bijgeleerd op 2e Paasdag, bedankt allen.

mds is SpotLight, kav is Kaspersky antivirus.

Daar ben ik het niet mee eens unSOUND. Enkele weken geleden ontdekte ik iets soortgelijks op mijn iMac met SL en 8GB.
Alle user applicaties stonden op een gegeven moment uit terwijl ik 4 a 5 GB aan actief geheugen had. Het systeem (de kernel_task dus e.d.) vroeg toen ongeveer het zelfde als altijd: ±800MB.
Als ik dan vervolgens het fysieke geheugen van alle processen op ging tellen (incl. dus mds etc.) kwam ik bij lange na niet aan 4 of 5 GB (Hooguit 2 GB).
Dit trad op binnen enkele uren na de laatste herstart (normaal start ik nooit op) en hoe langer de Mac aan bleef, hoe groter dat actieve geheugen werd terwijl er geen enkel proces was dat je daarvoor kon aanwijzen.

Op een gegeven moment ontdekte ik dat dit pas optrad na Firefox (9) te hebben gestart. Omdat ik tevens andere problemen had met Firefox is nu Safari mijn primaire browser (dat was dus eerst FF) en nu gebruik ik dus al 3 weken geen Firefox meer en het probleem is weg. (Oudere versies van FF hadden dit probleem ook niet en zodra ik Firefox weer ga gebruiken komt het probleem gelijk weer terug, dat heb ik uit zitten testen)

Het klopt dat hoe meer geheugen je hebt hoe meer het systeem daarvan pakt, maar wat [b]niet[/b] klopt is dat als je al je programma's afsluit je [b]actieve[/b] geheugen hoog blijft, want dat zou dan moeten veranderen in [b]inactief[/b]!
In mijn geval ligt de oorzaak bij Firefox versie 9.
Of het er mee te maken heeft weet ik niet, maar soms duurt het wel 2 minuten voordat FF na een quit commando ook daadwerkelijk uit het dock verdwijnt, dus ik vermoed dat er dan toch echt iets mis gaat met afsluiten en vrij geven van het geheugen.

Mee eens; die 7,3 GB (!!) Actief geheugen is onverklaarbaar. Hans, doe eens een herstart.

OK, ik zal een herstart doen, zodra timemachine klaar is. Ook ik gebruik vaak FF (versie 11).
Ik heb de TM-schijf helemaal opnieuw aangezet, moet dus "even" indexeren.

Ik had versie 10 van FF ook geprobeerd met het zelfde resultaat, dus of dat in 11 anders is betwijfel ik...

WWWooooow

Nadat TM klaar was en een herstart (alle progs uit) een volgende score!!!
Kan dat echt door FF zijn gekomen?
Nog niet eens 1 Gb!!!

[img]/uploads/community/ee37830752c53d5525bbad863594e31c8b619b02_0.png[/img]

Mooi, maar kijk morgen nog maar eens. En niet schrikken :crazy:

Wat ik in de openings-post eigenlijk mis, is de vermelding WAAROM je uberhaupt dat overzicht ging opzoeken... Liep de machine niet goed, of was het gewoon een gevalletje nieuwsgierigheid gevolgd door ongerustheid* ?
[b] [/b]
[b] [/b]
[b] [/b]
[b] [/b]
[b] [/b]
*[size=2] Veel mensen gaan wel allerlei getallen opzoeken, maar kunnen ze vervolgens door onvoldoende kennis/ervaring niet interpreteren, en gaan dan van het ergste uit... Vervolgens zitten ze in de stress terwijl hun machine prima functioneert...[/size]

[quote=Hans Flick url=http://www.onemorething.nl/community/topic/systeemgeheugen#post-2389961 time=1333998646]WWWooooow
Nadat TM klaar was en een herstart (alle progs uit) een volgende score!!!
Kan dat echt door FF zijn gekomen?
Nog niet eens 1 Gb!!!
[/quote]
Na een herstart is dat altijd laag. Gewoon even aankijken nu. Zowel Safari als FireFox gebruiken aardig wat geheugen op een gegeven moment. Daar is niks mis mee, maar als je de programma's vervolgens uit zet moet het actieve geheugen teruglopen. Maar verwacht niet dat dat dan weer op die 920MB uitkomt want dat gebeurt nooit. Maar zo hoog als bij jou (of bij mij) klopte dus ook niet.

unSOUND: Ik zag het situatie eigenlijk "toevallig" en vroeg me af hoe dat zat. Ik had wel zo'n vaag idee dat de Mac af en toe wat traag leek.

hendrik: Ik ben nu enkele uren na de herstart, heb inmiddels Safari, QT en Mail weer in gebruik en heb nog steeds een veel lager verbruik. Het lijkt dus echt wel dat er "iets opgeruimd" is:

[img]/uploads/community/d028a4013bf35b9341994996fe706fed78981c50_0.png[/img]

De laatste versies van FireFox hebben inderdaad een enorm geheugenlek op de Mac. Het zou me niks verbazen als FF de schuldige is.

Voorlopig dan maar afzien van het gebruik van FF, er mankeert tenslotte natuurlijk aan Safari niet veel.