Systeemgeheugen

Weet welke discussie je mogelijk start met die opmerking.. :wink:

toptip: http://www.rockysandstudio.com/apps/freememory
nestelt zich in de bovenbalk en met een simpele klik heb je na een minuutje weer een hele bubs geheugen beschikbaar indien er aanleiding toe is.. :)

BS programma!
Is alleen leuk voor mensen die geen idee hebben hoe een OS werkt, of waar ze überhaupt mee bezig zijn.

Tx @ Goeiedag

Is dat niet juist kenmerkend voor Apple gebruikers.. no fuzz, just work..? ;)

[quote=vrolykje url=http://www.onemorething.nl/community/topic/systeemgeheugen/page/2#post-2390103 time=1334043024]... [b]no fuzz[/b], just work..? ;)[/quote]Waarom ga je dan met zo'n onnodige 'tooltjes' gaan spelen? :slant:

@ AppleStef ik heb het uit de App store gehaald omdat de strandbal soms aanleiding gaf tot twijfelen aan of erwel genoeg geheugen beschikbaar was. Voor het aanschaffen van meer reepjes wilde ik dit objectiveren. Dit "onnodige tooltje" geeft constant aan hoeveel vrij geheugen er beschikbaar is en geeft je met een simpel klikje de optie om geheugen vrij te maken. Hoe dat gebeurt weet ik niet, boeit me ook niet maar het lijkt prima te werken. En dit "onnodige tooltje" zou TS wellicht hebben kunnen helpen bij het indentificeren van het FireFox geheugen lek probleem...

Maar voel je absoluut niet door mij geremd om lekker in de hulpprogramma's te gaan snorren en vervolgens in Terminal met code-opdrachten hetzelfde te doen als je die kennis en vaardigheden hebt.. Ik kan dat niet en hoef dat ook niet omdat er dit soort tooltjes bestaan..

Het geheugengebruik kun je, als je de behoefte voelt, prima bekijken in Activiteitenweergave, zoals TS heeft gedaan.
Geheugen vrijmaken doet het OS zelf, daar hoef jij niks voor te doen. En als je vermoed dat een programma een geheugenlek heeft, sluit je dat progr. een keer af. Of je herstart.

En als de grootste asset van het propje dit is: "Not bugs at all" zoals staat in de reactie te lezen is die prominent op de voorpagina staat, dan weet je het wel...

Kaspersky?? pourqoui?

@vrolykje:
Zo'n tooltje voegt weinig toe (zeg maar niks) aan wat OS-X al doet. Je lost er niks mee op, het is een soort placebo als het ware. Ik gebruik dergelijke tools niet, maar i.p. daarvan denk ik zelf na en kom dan vanzelf wel achter de oplossing zoals je ziet want de oorzaak (Firefox) is inmiddels bevestigd. Helemaal geen tool voor nodig gehad afgezien dan van iets dat mij laat zien dat het in-actieve geheugen zo groot was.

Dat freemem tooltje wist het [i]in-actieve[/i] geheugen en maakt daar vrij geheugen van. Het in-active geheugen bevat data van een afgesloten programma en zorgt er voor dat als dat programma binnen een korte tijd herstart wordt dit dan vele malen sneller gaat. Als dan vervolgens het vrije geheugen te krap wordt om een programma te kunnen openen of documenten in te laden, wordt dit in-active geheugen erbij gehaald en wordt dus actief. Anders gezegd: in-actief geheugen is al reeds vrij geheugen dus freemem geeft je iets wat je al had!

Ik heb het in het kader van topics als dit wel eens uitgetest en kwam tot de conclusie dat het voor de algemene performance geen reet uitmaakte. In tegendeel: om de haverklap klikken op dat tooltje verstoorde mijn workflow! Dus die 'user review' op die site van freememory is flauwekul...

@hendrik: kijk daar kan ik wat mee, genuanceerd, onderbouwd en objectief.. Tx!
De enige meerwaarde die overblijft van dit Freemem is dus dat je constant een weergave hebt van je geheugen status dus. (zonder activiteiten weergave te hoeven starten) En nee, geen discussie graag over het nut daarvan.. :)

@vrolykje,... Dat kan ook met Activiteitenweergave: rechterklik op het Dock symbool > Toon Dock symbool > Geheugengebruik. (o.i.d., de precieze woorden weet ik niet, ik zit nu niet achter mijn Mac)