systeemvereisten mac osx server

Hey mensen!

We willen een Macje aanschaffen om Mac OsX server op te draaien… weet iemand wat voor specificaties de Mac minimaal moet hebben om dit probleemloos te draaien??

Ons oog is gevallen op een Powermac G4 350 mhz met 192 mb intern geheugen… is dit voldoende?

Thanx! :slight_smile:

op zich zal het wel werken, zorg er vooral voor dat je er een goede NIEUWE snelle harde schijf in hebt zitten

Vergeet het maar. Te weinig ram. OSX zelf zal al met moeite draaien.

Laat eerst maar eens weten wat je wilt draaien.

B.v ga je een webserver draaien voor 1 of 10 websites, etc.
Wat is je internet verbinding ( snelheid )?
Is het een interne server voor drie of voor tig personen?
Wat doe je intern?
Als je een website wilt laten draaien gebruik dan OSX plus een installeer de laatste Apache. De tools van OSXServer zijn nu niet bepaald zuiver. DNS en Website beheer is een ramp, manueel is beter.

Ik kan je wel vertellen dat 192 mb te weinig is. Zo gauw je een admin tool opstart dan neemt dat het al volledig in beslag. En blijft VM laden en wegschrijven Niet doen zonder ram uitbreiding. Sommige G4 350 sawTooth kunnen uitgebreid worden tot 1,5 Gb.

Zelf hebben we jaren lang gedraaid met een mac 7500 + g4 kaart en OSX werkte perfect. Maar met maximale ram geïnstalleerd.

Staat nu stil vanwege energie verbruik, het lawaai en als laatste intranet snelheid was op zijn grens.
HD waren scsi’s en voldeden nog perfect.

Energie, hou daar ook rekening mee, Je koopt een mac voor 150Eur maar betaald $$$ aan stroom. Mijn Mac mini uitgebreid plus extra HD’s gebruikt gemiddeld 50 watt. De 7500 gebruikte > 450 watt.
440Kw resp 3940Kw p/j. Zo zie je, in een jaar breakeven!

Hardwarevereisten:

Een Xserve of Macintosh desktop met een Intel-, PowerPC G5- of PowerPC G4-processor
512 MB RAM
10 GB vrije schijfruimte
Ingebouwde FireWire-ondersteuning

@rvanloosen Waar baseer je dat op? je weet nog nieteens wat hij er mee wil gaan doen.

En inderdaad, ik zou als je wat geld hebt een wat snellere kopen. Dit omdat het lekkerder oogt en omdat het lekkerder werkt wat je er ook mee wilt doen.

System Requirements Mac OS X Server requires an Xserve, Power Mac, iMac, eMac, or Mac mini computer; 256MB of RAM (at least 512MB for high-demand servers running multiple services); built-in FireWire; and 4GB of available disk space.

Bron Technology Overview - Apple

Ik zou gewoon een Mac mini oid aanschaffen. Je wilt een server draaien, iets waar dus meerdere clients gebruik van willen maken en dan ga je Hardware uit de vorige eeuw gebruiken, lijkt me een beetje zinloos.

Als je een website wilt hosten dan kan je dat ook gewoon met normale Mac OS X doen, want apache zit standaard ingebouwd.

Thanx voor de reacties! 8)

Het is alleen om wat mee te testen… het is om te streamen naar 3gp met behulp van broadcaster en server tool software.

… ennehhh… ik ben 'n ‘zij’ :stuck_out_tongue:

Dure test voor 499 euro.

Die G4 moet nog wel redelijk goedkoop aan 512 Mb te helpen zijn. Stroomverbruik valt hws nog wel mee bij die oude G4's. +/- 100 W max of daaromtrent. 450W op die 7500 is echt knap. Dat is een beetje de waarde die een MacPro vol blazend op een dikke HD film haalt.

Kijk anders even op tweedehandsmac.nl want daar staan genoeg PowerMacjes met 512MB aan geheugen. Dat is goedkoper dan apart geheugen gaan kopen voor dit apparaat.

Streamen kost wel wat meer kracht van je systeem dan een webservertje he!

Planning, planning en nog eens planning,

stap een : wat voor services moet de server draaien? web, file, QTSS, werkgroeppen en/ of print server
en hoeveel services tegelijk, hoe is de situatie over een jaar, moet dan weer alles overnieuw?

stap twee : wat heb ik daar voor nodig? meerdere NIC’s, HD(RAID) etc.

350 mhz en 192 MB is wel heel erg aan de krappe kant, kijk naar een Dual Processor en min. 1 GB RAM ook hier zij er koopjes te vinden.

Unix of GUI je kan heel veel en zo weinig met OS X Server, wat wil je is dus eigenlijk mijn vraag.

Martiniman: Knap he!

Ik heb er scsi schijven inzitten van 10K rpm. En een externe scsi kast met schijven. Dan tikt het hard aan. Zeker als er veel hits/gebruik/users zijn. Toch denk ik ook dat je MacPro overschat kwa zuinigheid.

Mac_lover: 3gp lukt niet hoor op ‘dat’ ding. Als je al een mac hebt kan je daarop testen en dan proberen in te schatten wat je nodig hebt. Testen, wil niet zeggen dat je het dan met minder !kan! doen.

Ik zou eerder rond zoeken wat anderen gebruiken die het zelfde willen als jij. En dan pas kijken voor een mac met de gevonden specs…

Succes

[quote:4ac4642166="aerosoul"]@rvanloosen Waar baseer je dat op? je weet nog nieteens wat hij er mee wil gaan doen.[/quote:4ac4642166] [url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nlstore.woa/6234042/wo/UqM6D1GFl0RJ2wy6cMr1N4IPKl5/1.0.21.1.0.8.12]KLIK[/url]

Okay, ik kan er dus vanuit gaan dat die Mac niet goed genoeg is... bedankt allemaal voor de hulp. :)

Wel jammer… het is nogal een uitgave om een nieuwe Mac aan te schaffen alleen voor wat tests.