System-hangup, niet? Toch wel!

In een andere thread had iemand anders het er ook al over. Vanavond overkwam het mij weer; het hele system hangt! Niets doet het meer, alleen de muis kan ik nog bewegen. De dock is niet meer benaderbaar (die klapt weg als ik er niet overheen beweeg) en op de toetscombinatie voor 'Forceer stop' reageert het systeem ook niet. Voor een systeem waarvan ze zeggen dat het niet helemaal kan vastlopen op een programma vind ik dat onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.

Iemand had in een andere thread gezegd dat het ‘enkele minuten’ kon duren en dat het aan bezette systemrecources kon liggen? Wie heeft daar allemaal ervaring mee? Waaraan ligt het precies?

Voor de duidelijkheid; ik heb een G4 Powerbook uit september 2002 met 1 Gb geheugen. Er draaien niet overdreven veel programma’s op als hij vastloopt.

Das toevallig! Mijn iMac heeft op dit moment precies hetzelfde probleem. Ik laat hem gewoon eens die paar minuten uitzingen. De 1e 5 zijn al voorbij... :(

[quote:938a5e0ddc="macpro"]Das toevallig! Mijn iMac heeft op dit moment precies hetzelfde probleem. Ik laat hem gewoon eens die paar minuten uitzingen. De 1e 5 zijn al voorbij... :([/quote:938a5e0ddc]

ik heb hier ook wel eens last van… :S

[quote:b2516a3a77="Aglaea"]onbegrijpelijk en onaanvaardbaar[/quote:b2516a3a77]

In die volgorde klinkt dat heel grappig: “Ik snap het niet, maar ik ben er tegen”. Eigenlijk de hele Nederlandse politiek in een notendop. :lol:

Maar even serieus: het lijkt me geen echte vastloper(s). Eerder wordt het systeem ergens door beziggehouden. Misschien is het slim om een tijdje de Activity Monitor geopend in beeld te laten staan. Selecteer “All Processes” (bovenaan) en klik op de %CPU kolom, zodat je ziet wat de meeste processortijd slikt. Soms slaat er wel eens iets op tilt.

Ook zou je een extra (“schone”) gebruiker kunnen aanmaken en inloggen onder dat nieuwe account. Als het probleem dan weg is, weet je tenminsten waar je de oorzaak zoeken moet: in je oorspronkelijke gebruikersmap.

EE

10 minuten zijn inmiddels verstreken. De iMac kan ik niet benaderen via filesharing, maar ik ken 'm wel pingen. En het TFT scherm is zojuist gedimd, dus het OS doet nog iets.

En hij doet het weer!!!!!

Na 21 minuten ging het scherm op zwart.
Even met de muis bewogen en alles werkte weer normaal.

Het enige dat ik heb gedaan is mijn SE T630 telefoon uitzetten. Die zou nl. wel eens via Bluetooth een verbinding kunnen hebben met de iMac.
Net nadat de telefoon uitging sprong het scherm op zwart…

Het gebeurt kennelijk wel vaak. Alleen omdat de muis het nog doet lijkt het er meer op dat de computer je negeert. Blijft iTunes bijvoorbeeld wel draaien bij een van jullie? Een van de zaken waar een CPU zich geheel door in beslag kan laten nemen is het zoeken naar een netwerkverbinding. Ik ken het fenomeen uit Timbuktu, waar je gewoon een minuut f langer moet wachten op niks omdat hij zich wezenloos zoekt naar een IP-adres dat er niet is. Om een beetje te kunnen uitspitten wat er gebeurt is het misschien handig om een tijdje de activity monitor te gebruiken. Daarin kun je zien welke processen om voorrang knokken.

[quote:21c95cac35="macpro"]En hij doet het weer!!!!!

Na 21 minuten ging het scherm op zwart.
Even met de muis bewogen en alles werkte weer normaal.

Het enige dat ik heb gedaan is mijn SE T630 telefoon uitzetten. Die zou nl. wel eens via Bluetooth een verbinding kunnen hebben met de iMac.
Net nadat de telefoon uitging sprong het scherm op zwart…[/quote:21c95cac35]

hee ik heb mijn T610 eraan via bluetooth… mybe een hint??

[quote:65cf6a9897="Deskman"]Het gebeurt kennelijk wel vaak. Alleen omdat de muis het nog doet lijkt het er meer op dat de computer je negeert. Blijft iTunes bijvoorbeeld wel draaien bij een van jullie? Een van de zaken waar een CPU zich geheel door in beslag kan laten nemen is het zoeken naar een netwerkverbinding. Ik ken het fenomeen uit Timbuktu, waar je gewoon een minuut f langer moet wachten op niks omdat hij zich wezenloos zoekt naar een IP-adres dat er niet is. Om een beetje te kunnen uitspitten wat er gebeurt is het misschien handig om een tijdje de activity monitor te gebruiken. Daarin kun je zien welke processen om voorrang knokken.[/quote:65cf6a9897]

iTunes blijft haperend draaien…

[quote:f96352a2f9="addyboy"]iTunes blijft haperend draaien..[/quote:f96352a2f9]

Lijkt me typisch swap-gedrag. Kan ook haast niet anders met 256 MB geheugen.

Misschien is het handig om [url=http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/]MenuMeter[/url] eens op je machine te zetten. Dit kleine programma toont een hele rits statistieken in je menubalk. Ook hoeveel geheugen je hebt, hoe je swapfiles gebruikt worden en hoe hard je processor an het werk is. Dat geeft misschien wat inzicht in het hoe en waarom van het gedrag van je Mac

[quote:4ee82cf2a6="Esquare"][quote:4ee82cf2a6="addyboy"]iTunes blijft haperend draaien..[/quote:4ee82cf2a6]

Lijkt me typisch swap-gedrag. Kan ook haast niet anders met 256 MB geheugen.[/quote:4ee82cf2a6]

whoops… :P… maar ik weet zelf ook dat wat ik doe met mij computer wat overdosis voor hem is… maar als die nieuwe G5’s nou eindelijk komen :smiley: :innocent:

Ik heb MenuMeters draaien.

De processorgrafiek toonde een reeks kleine piekjes, die zeker niet boven de 60% uitkwamen.
Met een mooie hoeveelheid blauwe kleur, dus OS X zat niet volledig in kernel mode te rommelen.

Het geheugen was voor iets meer dan de helft actief in gebruik (zichtbaar via de lichtgroene kleur) en vrijwel de rest was lichtgrijs oftewel gereserveerd. Maar van de totaal 768 MB was ook nog een klein deel ongebruikt.

Netwerk verkeer was normaal en tijdens de “hang” teruggezakt naar 0.

De schijf acties heb ik niet aanstaan, maar de schijf was lekker stil, dus daar waren geen grote acties (zoals swappen) bezig.

Mooi... maar je hebt nu ook geen probleem, of wel??

[quote:7304a9b29e="Deskman"]Mooi... maar je hebt nu ook geen probleem, of wel??[/quote:7304a9b29e] Nu niet. Maar de Menu Meters uitvoer die ik hierboven beschreef was van het moment dat mijn iMac bleef hangen.

Ikke ook niet weten. Ikke alleen helpen zoeken...

Nou, daar ben ik weer... 8)

Zojuist weer hetzelfde probleem. Heb na iets van twaalf minuten de Powerbook herstart via de aan/uitknop. Ik had iTunes draaien met de muziek op mijn andere machine (via Rendezvous natuurlijk). Die hield er onmiddelijk mee op en kwam niet meer terug.

Verder bleef de tijd in de menubalk bovenin staan op de tijd dat hij er mee ophield, net als de tijd van het laden van de batterij. Hij had er dus duidelijk ook geen zin meer in met de Finder.

Zoals ik al aangaf, ik heb 1Gb RAM erin. Swappen lijkt mij echt niet noodzakelijk.

Wel had ik weer Safari open. En ik had volgens mij SETI@home nog draaien.

Wat frappant is, twee updates geleden had ik het ook, toen bij de een-na-laatste update niet en nu met 10.3.4 weer wel…

Sorry hoor, maar ik krijg liever een ‘blauw scherm’ of wat dan ook dan dat niets het meer doet behalve de muis… Ik zie dit als een totale hang-up.

Ik kan eens wat monitoring er tegenaan gooien… Maar eerst Liar, liar kijken! :wink:

[quote:6f99692206="Aglaea"]Nou, daar ben ik weer... [/quote:6f99692206]

Ik ben blij verrast, maar eigenlijk ook weer niet. Want zo’n probleem gaat echt niet vanzelf weg. 8)

“Swappen is zinloos” bij 1 GB, denk je? Een eenvoudig geheugenlekje in een applicatie maakt korte metten met die miezerige gieg. Dus dat is niet zo vanzelfsprekend. Mijn Powerbook heeft de helft van dat geheugen, maar ik heb nog nooit zoiets meegemaakt.

Start de volgende keer nou eens Terminal op. Doe maar twee vensters. In de ene tik je:

ls /private/var/vm/

Dat laat zien of er veel swap files worden aangemaakt. Bij 1 GB mogen dat er echt niet meer dan 1 of 2 zijn.

In de andere tik je:

top -u

Dat geeft je een dynamisch lijstje van processen die actief zijn, gesorteerd op CPU-belasting. (Stoppen doe je met q.)

Als je het echt systematisch wilt aanpakken, moet je dit lijstje maar eens afwerken:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=2004011205473937

EE

Nou... Het wordt van kwaad tot erger. Eerst was er niks aan de hand, maar zodra ik ging surfen met Safari bleef het weer hangen. De stats waren 'goed', alleen CPU op 100%, maar dat kwam door SETI@home. Had nog 770 Mb geheugen over. Ook was netwerkbelasting laag. Er was wel wat swap, als ik de metertjes goed begreep.

Harde herstart gedaan en direct SETI@home gestopt. Startte Safari weer en toen hing het nog erger, de muispointer bewoog zelfs niet meer.

Na weer een harde herstart hier via Firefox en dat schijnt te ‘mogen’…

Ik heb (en had) de indruk dat Safari problemen geeft. Ik zal nog eens monitoren via top enzo, maar dat is mijn voorlopige conclusie. Iemand ideeën over wat het dan kan zijn? Afsluiten van Safari duurt al wekenlang erg lang…

Ik neem aan dat de tip om al je caches eens leeg te gooien overbodig is... Ik weet trouwens niet of er nog oude swap-bestanden of temp-files kunnen zijn die roet in het eten gooien na een crash. Ik heb Seti een jaar of twee gedraaid, maar dat heeft me regelmatig dwars gezeten. Doe ik dus maar niet meer.

Dan nog een paar mogelijke boosdoeners:
HP drivers (hoewl mijn 10PS geen enkel probleem geeft), virusscanners, alles (!) van Norton, LiveUpdate met stip.