System-hangup, niet? Toch wel!

Laatst had ik een vergelijkbaar probleem met m'n ibook g4 800. Hij hing soms meerdere keren per dag op onvoorspelbare momenten. Ik kon de muis dan nog bewegen maar verder reageerde het systeem nergens meer op. Na een reboot keek ik eens of er vreemde meldingen in de log stonden (system.log), er stond een hele serie van deze berichten: [code:1:4285053d2a]Jun 1 13:17:07 ibookg4 kernel: ATIRadeon::submit_buffer: Overflowed block waiting for FIFO space. Have 5, need 6. [/code:1:4285053d2a] Het leek me een hardware of driver probleem. In een poging het op te lossen heb ik de 10.3.4 update opnieuw geinstalleerd en sindsdien is het nog niet weer voorgekomen. Maar mogelijk is het toch nog een hardware probleem want later tilde ik mijn ibook op terwijl ie aanstond en hij sloeg meteen helemaal vast.. Ik heb hem nog uit elkaar gehad om te kijken of er iets niet goed was, maar alle kabels en het logicboard zagen er goed uit. Inmiddels loopt ie alweer enige tijd stabiel, ik hoop dat het zo blijft :) [code:1:4285053d2a] ibookg4:~ chris$ uptime 0:51 up 1 day, 22:12, 1 user, load averages: 2.08 2.51 2.56 ibookg4:~ chris$ [/code:1:4285053d2a]

Ik weet niet of je hetzelfde probleem heb, maar je kan iig na het vastlopen eens kijken in de system.log en console.log (met ‘console’ of ‘terminal’) of er vreemde meldingen in staan.

[quote:d2b9072656="Aglaea"]Ik heb (en had) de indruk dat Safari problemen geeft. Ik zal nog eens monitoren via top enzo, maar dat is mijn voorlopige conclusie. Iemand ideeën over wat het dan kan zijn? Afsluiten van Safari duurt al wekenlang erg lang...[/quote:d2b9072656]

Ga eens naar de map Library (Bibliotheek) -> Safari in je gebruikersmap. Daar vind je, als het goed is, een mapje Icons. Gooi de inhoud daarvan weg. (Eventueel kun je met Get Info de bevoegdheden van het mapje na afloop op “Read Only/Alleen Lezen” zetten, zodat het voortaan leeg blijft.)

EE

[quote:061d630cde="Esquare"]Ga eens naar de map Library (Bibliotheek) -> Safari in je gebruikersmap. Daar vind je, als het goed is, een mapje Icons. Gooi de inhoud daarvan weg. (Eventueel kun je met Get Info de bevoegdheden van het mapje na afloop op "Read Only/Alleen Lezen" zetten, zodat het voortaan leeg blijft.)

EE[/quote:061d630cde]
Leuke tip, maar wat zijn dit voor files?

[quote:eb8b6fd02a="Deskman"][quote:eb8b6fd02a="Esquare"]Ga eens naar de map Library (Bibliotheek) -> Safari in je gebruikersmap. Daar vind je, als het goed is, een mapje Icons. Gooi de inhoud daarvan weg. (Eventueel kun je met Get Info de bevoegdheden van het mapje na afloop op "Read Only/Alleen Lezen" zetten, zodat het voortaan leeg blijft.)

EE[/quote:eb8b6fd02a]
Leuke tip, maar wat zijn dit voor files?[/quote:eb8b6fd02a]

Dat zijn die kleine icoontjes die naast het html-adres in de adresbalk komen te staan. Die worden netjes opgeslagen, zodat deze ‘reusachtige bestanden’ een volgende keer niet te worden gedownload. Helaas wil deze cache-map nogal eens problemen geven.

EE

Kan dat ook problemen geven met FireFox? Want, hoewel het wel een uur of twee duurde, liep hij gisteren ook vast zonder dat Safari draaide, maar FireFox wel. En weer zonder noemenswaardige grote activiteit en zonder dat SETI@home draaide...

[quote:00ac3f740a="Aglaea"]Kan dat ook problemen geven met FireFox? Want, hoewel het wel een uur of twee duurde, liep hij gisteren ook vast zonder dat Safari draaide, maar FireFox wel. En weer zonder noemenswaardige grote activiteit en zonder dat SETI@home draaide...[/quote:00ac3f740a]

Nee, dat heeft alleen invloed op Safari. Hoe ver ben je al met het lijstje van 20 actiepunten?

:slight_smile:

Nou, ik denk dat ik de oplossing heb... Gisteren was het steeds weer hetzelfde, ik begon eraan te denken om de machine maar het raam uit te gooien... Liep binnen de vijf minuten vast soms.

Nu had ik nog twee Airport-updates niet gedownload. Nu hadden die allebei te maken met Airport Extreme volgens de uitleg. Aangezien ik dat niet heb, had ik ze niet gedownload. Maar ooit eerder had ik er wel een gedownload die met AE te maken had… Maar goed. Na binnenhalen van de eerste was het nog steeds hopeloos. Toen ik de tweede had gedownload en installeerd… Geen problemen meer! Dus waarschijnlijk was het iets in het Airport-netwerk…

Ik kijk het nog even aan, maar voorlopig als de hele middag/avond Diablo kunnen spelen zonder hangup!

[quote:8e2e145ef1="Aglaea"]Nu had ik nog twee Airport-updates niet gedownload. Nu hadden die allebei te maken met Airport Extreme volgens de uitleg. Aangezien ik dat niet heb, had ik ze niet gedownload. Maar ooit eerder had ik er wel een gedownload die met AE te maken had... Maar goed. Na binnenhalen van de eerste was het nog steeds hopeloos. Toen ik de tweede had gedownload en installeerd... Geen problemen meer! Dus waarschijnlijk was het iets in het Airport-netwerk...[/quote:8e2e145ef1]

Je hebt toch niet toevallig spul van Linksys, hè?

EE

Van wie????

[quote:fb6ebb936a="Aglaea"]Van wie????[/quote:fb6ebb936a]

Niet dus. Soms willen routers van “anderen” wel eens wat problemen geven. Het is maar een idee. Het zou in dit geval ook zomaar eens een simpel bevoegdheden-probleem kunnen zijn geweest, dat toevallig door die laatste installer is opgelost.

Duimen maar, dat het zo blijft.

:lol:

Begonnen met een paar dingen. Heb mijn OS-CD momenteel bij mijn pa liggen, dus die moet ik nog halen. Op mijn harde schijf was nog 1,3 GB vrij, heb het iets opgevoerd tot 1,7 GB. Prompt hield het ding er weer mee op... Toen wel met een CPU-belasting van 100% (zonder SETI@home).

Had daarvoor de nieuwste securitypatch gedownload. Was een mail aan het typen, dus nog niet op herstart gedrukt. Hing die ook ineens weer. Heb toen bijna een half uur gewacht en toen deed hij het weer. Wilde mijn mail namelijk niet kwijtraken. Vervolgens kon ik weer elke vijf minuten opnieuw herstarten. Meestal was ik in Safari iets aan het nakijken. Misschien die map voor opslag van die ikoontjes eens dichttimmeren?

Er stonden 2 bestanden in de map van het virtueel geheugen.

Maar het wordt nu wel van de zotte. Ik heb eigenlijk niets bijzonders op die machine staan of aangepast. Alleen wat zaken zoals mySQL toegevoegd en wat spelletjes. APE heb ik er maanden geleden al afgesloopt, dus dat zou het ook niet meer kunnen zijn. Ik heb juist een Mac en specifiek MacOS X om een Stabieler en Gebruikersvriendelijker systeem te hebben en niet een roestbak waarvan ik niet weet of hij het langer dan vijf minuten volhoudt… Zelfs de XP-dozen op mijn werk doen het nog beter!!! Slechte reclame voor Apple. :x :mrgreen:

[quote:fc01405580]MacOS X om een Stabieler en Gebruikersvriendelijker systeem te hebben en niet een roestbak waarvan ik niet weet of hij het langer dan vijf minuten volhoudt... Zelfs de XP-dozen op mijn werk doen het nog beter!!!! Slechte reclame voor Apple.[/quote:fc01405580]

Dat is natuurlijk allemaal reuze k** voor je, maar je bent wel een ernstige uitzondering. Niet dat er bij mij nooit iets is, maar ik heb toch gewoon een stevig en stabiel systeem, en velen met mij.
Het ligt wel ‘ergens’ aan, maar niet aan het systeem in het algemeen.

Heb je een clean install al eens overwogen…? Of een install op een externe HD. Dat lijkt me ondertussen de enige oplossing. Een HD met nog geen 2GB vrij is niet zo ruim bemeten…

Hoera Aglaea, toch je draadje gevonden! (zie [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20892]hier[/url]) Hebben degene met problemen een internetverbinding via AirPort (specifiek de niet-extreme), want sinds één van de updates van de laatste tijd, heb ik (weer -een jaar geleden ook al) problemen met het plotseling even (ongeveer een minuut) wegvallen van de internetverbinding, terwijl de ontvangst goed is. Het valt me op dat op dat moment de hele Mac soms bevriest, zelfs de Dock-grafiek van Activiteiteweergave blijft dan stilstaan. Het lijkt of het systeem in een verbindingsproces blijft hangen. Even later loopt de Mac weer, en opnieuw even later is er ook weer internet. Dezelfde ervaringen?

Aglaea, ik weet niet hoe groot je harde schijf is, maar inderdaad zoals Deskman al aangaf is minder dan 2 GB nou niet bepaald veel. Mac OS X is niet alleen dol op RAM-geheugen, maar ook vrije schijfruimte voor virtueel geheugen gaat er in als koek!

Daar komt nog bij:[quote:9e0cf6a4f6]MicroMat strongly recommends that you always leave at least 15% of any HFS+ volume as free space. If an HFS+ volume is more than 85% full and is heavily fragmented, any further data added to the disk can result in irreparable damage to the disk directory. [/quote:9e0cf6a4f6]

Het lijkt mij sterk dat jouw harde schijf zo’n 11,33 GB is… :smiley:

Nu, terwijl ik alleen Safari, Mail en Activiteitenweergave open het staan, gebruik ik al 3,47 GB aan virtueel geheugen. Ik heb 768 Mb RAM.

[quote:d345215f2d="JeePee"]Nu, terwijl ik alleen Safari, Mail en Activiteitenweergave open het staan, gebruik ik al 3,47 GB aan virtueel geheugen. Ik heb 768 Mb RAM.[/quote:d345215f2d] Maar wordt die schijfruimte onder OS X niet gewoon één keer gereserveerd en dan vastgehouden? Ik ken een aantal operating systemen waar je vantevoren de hoeveelheid schijfruimte voor virtueel geheugen definieert. Weet je tenminste ook zeker dat je die ruimte altijd hebt.

Dat weet ik niet en vraag ik me af. In dit geval had Aglaea nog maar 1,3 GB over, dus het lijkt me niet.

[quote:e4efeb6228="Oppie"]Hoera Aglaea, toch je draadje gevonden! (zie [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=20892]hier[/url]) Hebben degene met problemen een internetverbinding via AirPort (specifiek de niet-extreme), want sinds één van de updates van de laatste tijd, heb ik (weer -een jaar geleden ook al) problemen met het plotseling even (ongeveer een minuut) wegvallen van de internetverbinding, terwijl de ontvangst goed is. Het valt me op dat op dat moment de hele Mac soms bevriest, zelfs de Dock-grafiek van Activiteiteweergave blijft dan stilstaan. Het lijkt of het systeem in een verbindingsproces blijft hangen. Even later loopt de Mac weer, en opnieuw even later is er ook weer internet. Dezelfde ervaringen?[/quote:e4efeb6228]

Ik heb inderdaad een gewone Airport, zowel basisstation als kaarten.

Een externe harde schijf vind ik geen optie voor een laptop… Sorry jongens van het behulpzame advies… :wink: 8)

De afgelopen twee dagen heb ik geen problemen gehad. Heb toen de andere Mac uitgehad, dus geen netwerkverkeer anders dan internetverkeer. Misschien dat dat meehelpt?

Overigens zit ik inmiddels op bijna 2 Gb vrije ruimte op de harde schijf, dus zou het aantal vastlopers verminderen als het daar aan ligt. Maar kun je niet vastleggen hoeveel swapspace je maximaal wilt gebruiken? Bij veel Unixen is dat mogelijk…

Ik denk toch dat de oorzaak ergens ligt in de ondersteuning van gewoon Airport. Zoals ik eerder (ergens) aangaf maakte het uit of ik de recentste losse Airport-updates ook het aantal vastlopers weer deed dalen / verdwijnen.

Nou... na een zaterdag van ruziën met een onwillige ADSL-verbinding die er steeds uitlag, maar geen problemen met hangende Powerbooks, is de zondag weer hangdag... :cry: :x

Wat mij opviel in de MenuMeter-info is dat er veel pagingactiviteit was. Ook gaf hij aan dat mijn swapfile maximaal 64 Mb was. Mag ook wel als er meer dan 800 Mb aan geheugen over is…

Het was soms heel erg, was iChat nog aan het inloggen (zit in de startup) en hing ik al.

Heb een andere gebruiker aangemaakt en die gaf hetzelfde probleem. Dus het zit niet op gebruikersniveau.

Heb nu en de G3 B&W uitgezet en Bluetooth op mijn GSM uit en dat lijkt te helpen… Ik zit voorlopig al weer een half uurtje te werken. Zo de ‘ultieme test’, proberen weer online Diablo II te spelen zonder te hangen. Als dat werkt, kijken of aanzetten van de andere machine in het netwerk voor kuren zorgt. Ik hoop dat het alleen de Bluetooth is…

Ik zag ergens een paar keer Coktail (??) genoemd worden als testutility. Heeft iemand de url voor mij? Heb het zo snel niet kunnen vinden.

[quote:7829b77c9e="Aglaea"]Ik zag ergens een paar keer Coktail (??) genoemd worden als testutility. Heeft iemand de url voor mij? Heb het zo snel niet kunnen vinden.[/quote:7829b77c9e]

Gaat vast beter als je op Cocktail zoekt. Het is meer een onderhoudstool dan een testutility, trouwens.

Gebruik dit maar, doet hetzelfde als Cocktail, maar is itt. Cocktail freeware: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/20070.