taal veranderen

Ik ben sinds kort mac gebruiker.... ik ben me alleen rot aan het zoeken hoe ik de OS op engels krijg.

Ik hoop dat iemand mij hier kan vertellen waar dat kan, sta echt op het punt om maar linux te gaan installeren.

In het preference panel (voorkeurpaneel????) "Intenationaal" kun je de taal die wilt gebruiken selecteren. Kijk er maar even naar, het wijst zichzelf.

Succes

kijk dit is precies waarom ik het wil veranderen... voorkeurpaneel = systeemvoorkeuren? zou dat het zijn, wit logotje met apple? internationaal = landinstellingen? (onder kopje persoonlijk) , daar ben ik al 10X geweest.

maar ik heb het probleem gevonden … pff opnieuw opstarten, lijkt windows wel. :frowning:

Maar in iedergeval bedankt.

Neah, onder Windows had je eerst een aparte multilingual versie moeten kopen. 8)

[quote:1be404c0d2="Nietzman"]Neah, onder Windows had je eerst een aparte multilingual versie moeten kopen. 8)[/quote:1be404c0d2]

Tja, waarschijnlijk wel.

Enne een keertje moeten rebooten is zo erg nog niet… hoop alleen niet dat dit een voorbode is. Verder bevalt OSX mij best goed.

Eigenlijk hoef je nooit te rebooten in OSX... met uitzondering van sommige updates van het os.

Nee, wij zijn niet zo'n booters.... Mac haalt met gemak een aantal weken doordraaien... Die tijd hou ik al niet meer bij.....

[quote:4ddf701727="Turbanus"]... Mac haalt met gemak een aantal weken doordraaien... Die tijd hou ik al niet meer bij.....[/quote:4ddf701727]

Ik wel (Uptime in the Menubar). Dat is nu juist de sport. Kijken hoe lang je kunt doorhalen zonder dat het systeem op haar knieën gaat. En ik kan je zeggen dat dat héél lang kan duren. Het is i.d.d. meestal een Apple update die ‘roet in het eten gooit’.

[quote:003b8c00aa="budster"]ik ben me alleen rot aan het zoeken hoe ik de OS op engels krijg. Ik hoop dat iemand mij hier kan vertellen waar dat kan, sta echt op het punt om maar linux te gaan installeren.[/quote:003b8c00aa] Jij geeft ook snel op: je kan iets niet vinden en je wilt al over naar een ander OS...

Hoe rot zoek heb je je gezocht? Gebruik eens Mac Help! In 2 seconden vond ik dit:

[i:003b8c00aa][b:003b8c00aa]De taal wijzigen die in menu’s en vensters wordt gebruikt[/b:003b8c00aa]
Afhankelijk van het programma dat u gebruikt, kunt u de taal wijzigen die in menu’s en vensters wordt gebruikt. In sommige programma’s kunnen menu’s en dialoogvensters niet in alle talen worden weergegeven.

Kies ‘Systeemvoorkeuren’ uit het Apple-menu en klik op ‘Landinstellingen’.
Klik op ‘Taal’ en sleep de gewenste taal voor menu’s en dialoogvensters naar de bovenkant van de lijst. (Klik op de knop ‘Wijzig’ als de taal niet in de lijst voorkomt.)

In programma’s met ondersteuning voor de eerste taal in de lijst, worden de menu’s en dialoogvensters in die taal weergegeven. Als het programma geen ondersteuning biedt voor die taal, wordt geprobeerd de tweede taal in deze lijst weer te geven, enzovoort.

De taalinstellingen kunnen er ook voor zorgen dat de taal in bepaalde delen van een programma wordt gewijzigd of dat de taal in de tekst op sommige websites verandert.[/i:003b8c00aa]

[quote:afbfaa2d36="budster"]pff opnieuw opstarten, lijkt windows wel. :([/quote:afbfaa2d36]Als je zo graag niet opnieuw wilt opstarten, kan je ook gewoon in- en uitloggen.

Ik snap overigens niet wat het nou uit maakt dat je even 25 sec. moet wachten voor de computer weer opnieuw is opgestart :?

[quote:b7adcc738a="pinkie"]Kijk er maar even naar, het wijst zichzelf.[/quote:b7adcc738a] Dat zou ik niet helemaal willen zeggen — het is niet duidelijk dat je de volgorde van de talen kunt veranderen door ze te verslepen. Ja, het staat er wel naast, maar ik weet nog dat ik de eerste keer dat ik dat lijstje bekeek, op zoek was naar knoppen met pijltjes naar boven en naar beneden, en pas toen ik die niet vond las ik de tekst.

[quote:b7adcc738a="budster "]Enne een keertje moeten rebooten is zo erg nog niet… hoop alleen niet dat dit een voorbode is. [/quote:b7adcc738a]
Je hoeft niet opnieuw op te starten om je gekozen taal te krijgen. Elk programma dat je opstart nadat je de taal verandert hebt, zal automatisch in de gekozen taal zijn (indien beschikbaar). Wil je de Finder in de nieuw gekozen taal, dan heb je drie opties: herstarten, uit- en weer inloggen, en de Finder opnieuw starten via [command][option]-esc.

[quote:e21624afc9="Thoomas"][quote:e21624afc9="budster"]pff opnieuw opstarten, lijkt windows wel. :([/quote:e21624afc9]Als je zo graag niet opnieuw wilt opstarten, kan je ook gewoon in- en uitloggen.

Ik snap overigens niet wat het nou uit maakt dat je even 25 sec. moet wachten voor de computer weer opnieuw is opgestart :?[/quote:e21624afc9]

Gaat om het principe, ik kom van Linux en ik was eindelijk van al dat gereboot af, (op kernel updates na) en binnen de eerste dag dat ik op een mac zit en de eerste instelling verander moet ik al rebooten…

mmm… tja uit en inloggen had inderdaad ook wel gewerkt, maar ja. op zich moeten dit soort dingen eigenlijk gewoon ‘on the fly’ kunnen.

probleem met opstarten vind ik dat ik met allerlei andere dingen tegelijk bezig ben en alles moet je dan stoppen en weer opstarten,

[quote:10a74144a3="Oppie"][quote:10a74144a3="budster"]ik ben me alleen rot aan het zoeken hoe ik de OS op engels krijg. Ik hoop dat iemand mij hier kan vertellen waar dat kan, sta echt op het punt om maar linux te gaan installeren.[/quote:10a74144a3] Jij geeft ook snel op: je kan iets niet vinden en je wilt al over naar een ander OS...

Hoe rot zoek heb je je gezocht? Gebruik eens Mac Help! In 2 seconden vond ik dit:

[i:10a74144a3][b:10a74144a3]De taal wijzigen die in menu’s en vensters wordt gebruikt[/b:10a74144a3]
Afhankelijk van het programma dat u gebruikt, kunt u de taal wijzigen die in menu’s en vensters wordt gebruikt. In sommige programma’s kunnen menu’s en dialoogvensters niet in alle talen worden weergegeven.

Kies ‘Systeemvoorkeuren’ uit het Apple-menu en klik op ‘Landinstellingen’.
Klik op ‘Taal’ en sleep de gewenste taal voor menu’s en dialoogvensters naar de bovenkant van de lijst. (Klik op de knop ‘Wijzig’ als de taal niet in de lijst voorkomt.)

In programma’s met ondersteuning voor de eerste taal in de lijst, worden de menu’s en dialoogvensters in die taal weergegeven. Als het programma geen ondersteuning biedt voor die taal, wordt geprobeerd de tweede taal in deze lijst weer te geven, enzovoort.

De taalinstellingen kunnen er ook voor zorgen dat de taal in bepaalde delen van een programma wordt gewijzigd of dat de taal in de tekst op sommige websites verandert.[/i:10a74144a3][/quote:10a74144a3]

hehe, ik ben zo’n 8 jaar linux gebruiker, zit dagelijk op een linux forum andere mensen te helpen, die hebben ook allemaal zo weinig geduld.

Bedankt voor de spiegel, die had ik even nodig.

[quote:f63ea7c30b="budster"][quote:f63ea7c30b="Thoomas"][quote:f63ea7c30b="budster"]pff opnieuw opstarten, lijkt windows wel. :([/quote:f63ea7c30b]Als je zo graag niet opnieuw wilt opstarten, kan je ook gewoon in- en uitloggen.

Ik snap overigens niet wat het nou uit maakt dat je even 25 sec. moet wachten voor de computer weer opnieuw is opgestart :?[/quote:f63ea7c30b]

Gaat om het principe, ik kom van Linux en ik was eindelijk van al dat gereboot af, (op kernel updates na) en binnen de eerste dag dat ik op een mac zit en de eerste instelling verander moet ik al rebooten…

mmm… tja uit en inloggen had inderdaad ook wel gewerkt, maar ja. op zich moeten dit soort dingen eigenlijk gewoon ‘on the fly’ kunnen.

probleem met opstarten vind ik dat ik met allerlei andere dingen tegelijk bezig ben en alles moet je dan stoppen en weer opstarten,[/quote:f63ea7c30b]Ja ok, je hebt gelijk. En met de oplossing van Jakko Westerbeke zie je dat het dus ook ‘on the fly’ kan, zoals je dat zegt. Gewoon Finder opnieuw opstarten door [command] [option] -esc. en dan Finder selecteren en opnieuw opstarten. Zo blijf je dus gewoon ingelogd, en andere programma’s kunnen gewoon door blijven draaien.

Overigens snap ik niet hoe het dan bij Linux zou moeten gaan :? Ook zo’n soort ctrl-alt-esc oplossing?

Ik zou ook niet weten hoe dat bij linux gaat, nog nooit hoeven doen. Daar kan je gewoon taal selecteren bij installatie. Dit stond op een of andere manier al op nederlands.

[quote:6026e430bb="Thoomas"]Gewoon Finder opnieuw opstarten door [command] [option] -esc. en dan Finder selecteren en opnieuw opstarten. Zo blijf je dus gewoon ingelogd, en andere programma's kunnen gewoon door blijven draaien.[/quote:6026e430bb] Maar dan is alleen de Finder in de nieuwe taal; je zal dan toch weer de open programma's moeten herstarten, wil je ze ook op de nieuwe taal krijgen.

Dat klopt inderdaad — of het handiger is hangt vooral af van hoeveel je open hebt staan op het moment dat je van taal wisselt. Ik zeg alleen maar dat het ook zo kan, niet dat het altijd de beste manier is ;)

[quote:02919dbdce="Zakske"]Eigenlijk hoef je nooit te rebooten in OSX... met uitzondering van sommige updates van het os.[/quote:02919dbdce]

Als je met meerdere programma’s bezig bent, waaronder een aantal zware, dan merk je wel dat de Mac trager wordt, zelfs nadat je ze allemaal hebt afgesloten. Herstarten verfirst de snelheid dan weer.

[quote:ea6c9591db="Richard Kruizinga"]Als je met meerdere programma's bezig bent, waaronder een aantal zware, dan merk je wel dat de Mac trager wordt, zelfs nadat je ze allemaal hebt afgesloten.[/quote:ea6c9591db] Dat kan net zo goed zonder te herstarten... gewoon uit- en weer inloggen (Shift + Apple-toets + Q).