ik heb mij rotgezocht naar een taalafhankelijke banner. Maar kan 'm niet vinden. Ik heb mijn hoop opnieuw gevestigd op macosx.
WAT WIL IK?
ik zoek een kort scriptje dat bijvoorbeeld aan het ip nummer kan herleiden welke taal de bezoeker spreekt, en aan de hand daarvan een afbeelding laat zien.
Je ziet wel eens op zo’n vol amerikaanse site een nederlandse reclame voorbij komen.
DAT is precies wat ik zoek, en niet kan vinden…
WAT BEDOEL IK PRECIES?
Ik wil dat de buitenlandse bezoekers van mijn nederlandse site er op geattendeerd worden dat er ook een .com site is. Ik wil ze niet redirecten (omdat ik dan gebanned word door de zoekmachines)
Ik wil de nederlandstalige bezoekers niet lastig vallen met een opvallende reclame banner voor de .com website. (de banner moet dan dus niet worden weergegeven)
Ik heb het zelf ook eens gedaan, je kunt een database downloaden bij Maxmind met alle ipadressen en de bijbehorende landcode. GRATIS ! Ik heb een voorbeeld met een link geplaatst op mijn site:
http://richard5.net/projects/geoip.php
ik hoef eigenlijk alleen de code van nederland en belgie eruit te filteren. De rest is gewoon TRUE.
Er bestaan ook javascriptjes die het zonder IP doen. Waar komt die info dan vandaan, en hoe kan ik die info gebruiken voor wat ik wil (zie eerste post)
[size=9:b74457f832]ps. ik kan niet javacripten[/size:b74457f832]
Inderdaad, heb ik al vaker gezien, waarschijnlijk internet je via een telecom bedrijf met een amerikaanse moeder (doe ik bij mijn bedrijf ook en die is ook amerikaans). De gratis database is niet helemaal accuraat 97% en ik heb de mijne al een jaartje niet ververst.
[quote:7a12379c43="Jør"]daarom lijkt de taalinstelling van de browser mij ook beter.
Je kan toch ook nederlandstalige in Rwanda zijn???[/quote:7a12379c43]
Apache heeft een module waarmee de taal van de browser opgepakt wordt en de juiste taalversie naar de browser gestuurd wordt. Creative Commons maakt daar gebruik van voor de licentieteksten. Let wel: als er geen taal ingesteld is in de browser, dan moet je een default gaan veronderstellen.
Zelf laat ik het liefst aan de gebruiker over: Een nieuwe gebruiker attendeer ik op de taalinstelling en dan sla ik de keuze op in een cookie en serveer de juiste taal op basis van de cookie instelling. Dit in PHP, maar dat kan ook in javascript natuurlijk.
[quote:6913cc3540="Jør"]Er bestaan ook javascriptjes die het zonder IP doen. Waar komt die info dan vandaan, en hoe kan ik die info gebruiken voor wat ik wil[/quote:6913cc3540]
Geef in de HTML-file de buitenlandse banner op als plaatje, en geef hem via het [i:6913cc3540]id[/i:6913cc3540]-attribute de naam "banner". Plaats dan het volgende ergens in de header van de HTML-file:
[code:1:6913cc3540]<script type="text/javascript">
<!--
function bannerVoorNederlanders() {
if (navigator.language == "nl") document.banner.src = "filenaam van Nederlandse banner"
}
//-->
</script>[/code:1:6913cc3540](Wel natuurlijk "filenaam van Nederlandse banner" vervangen door de goede bestandsnaam! :))
Zorg dan dat de <body>-tag er ongeveer zo uitziet:
[code:1:6913cc3540]<body onload="bannerVoorNederlanders()">[/code:1:6913cc3540]
Op deze manier wordt de niet-Nederlandse banner standaard geladen, en het script uitgevoerd wanneer de pagina geladen wordt. Als het script ontdekt dat de taal op Nederlands staat, vervangt hij de banner door je Nederlandse alternatief.