Tabel altijd in het midden

Is er een manier dat ik mijn tabel waar al mijn informatie op staat standaard in het midden kan houden bij elke mac/pc? Dus ook die van bijvoorbeeld mijn vader met een 23" HD Cinema. Ik gebruik hiervoor DreamWeaver (misschien vermakkelijkt dat het proces). Hopelijk weet iemand daar antwoord op!

Gegroet!

Jij wilt niet met tabellen werken :wink: [url=http://www.wpdfd.com/editorial/thebox/deadcentre4.html]Hier vind je de oplossing met divs[/url]

Want?

Syndic gaat er vanuit dat je die tabel voor je layout wilt gebruiken, en niet voor de manier waarvoor tabellen bedoeld waren :)

WebJ gaf je het antwoord al... leer jezelf nou in godsnaam niet de verkeerde methode aan door weer met tabellen te gaan werken voor je layout. Neem je tijd om je te verdiepen in XHTML/CSS.

[quote:b301100d5f="iPod Jimmy"]Is er een manier dat ik mijn tabel waar al mijn informatie op staat standaard in het midden kan houden bij elke mac/pc? Dus ook die van bijvoorbeeld mijn vader met een 23" HD Cinema. Ik gebruik hiervoor DreamWeaver (misschien vermakkelijkt dat het proces). Hopelijk weet iemand daar antwoord op!

Gegroet![/quote:b301100d5f]

Afgezien van dat je eigenlijk jezelf zou moeten aanleren met Div’s te werken, zou je het als volgt kunnen doen:

[code:1:b301100d5f]
<table width="100%" height="100%" border"="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td align="center">
<!-- HIER PLAATS JE DE CONTENT →
</td>
</tr>
</table>
[/code:1:b301100d5f]

[quote:b4ee8dbbe3="Syndic"]Jij wilt niet met tabellen werken :wink: [url=http://www.wpdfd.com/editorial/thebox/deadcentre4.html]Hier vind je de oplossing met divs[/url][/quote:b4ee8dbbe3]

Dit hoor ik wel vaker. Als ik de broncode van die pagina zie snap ik er geen bal meer van. Weet je ook een tutorial waar ze duidelijk uitleggen hoe het moet en wat het voordeel is? Ik vind tabellen vooralsnog een stuk makkelijker.

De reden dat je er waarschijnlijk niet veel van snapt, is omdat je de Stylesheet er (denk ik) niet bij pakt. In de Stylesheet wordt namelijk alles ingesteld.

Goede tutorial:

http://www.macromedia.com/devnet/dreamweaver/css.html?promoid=home_dev_css_082403

wat gebeurd er als je toch nog met tabellen werkt? Ik heb een site die nog steeds gebaseerd is op tabellen. Is dat voor een leek makkelijk om te zetten? Wat zijn de gevolgen als je toch met tabellen blijft werken?

bedank, frans

[quote:e96554e9ca="Kyokushinkai"] Ik vind tabellen vooralsnog een stuk makkelijker.[/quote:e96554e9ca]

Tabellen is alleen makkelijker als je het zo geleerd hebt. Als jenog nooit met tabellen gewerkt hebt is het helemaal niet makkelijker dan CSS, sterker nog, ik denk dat de leercurve veel steiler is.

Als je nog een onbeschreven blad bent leer dan gewoon HTML en CSS. Die raad is nu al 20 keer aan iPod Jimmy gegeven, maar kennelijk is het aan dovemansoren gericht.

[code:1:e96554e9ca]
<body>
<div id="container">
{ hier komt dan al je code van je pagina}
</div>
</body>

en in je CSS:
#container {
width : 50em;
margin : 0 auto;
}
[/code:1:e96554e9ca]

Ga me nu niet vertellen dat bovenstaande code moeilijker is dan tabellen maken en centreren.

[quote:b64e0ff988="was frans"] Wat zijn de gevolgen als je toch met tabellen blijft werken? [/quote:b64e0ff988]

Je site is niet leesbaar op een klein scherm (PDA, mobiel); je moet meer dan 1 versie maken (en onderhouden!) van je website om deze op verschillende browsers te laten werken.

Verder heeft een tabellen layout nogal wat impact op de bruikbaarheid voor mensen met een visuele handicap: verschillende versies aanbieden om daar op in te spelen is al een stuk lastiger

Structurele veranderingen aan je site dwingen je tot aanpassingen op iedere pagina, per definitie. Met een stylesheet kan je vaak met een paar kleine wijzigingen de hele website on 1 keer aanpassen.

Opmaak in tabellen vraagt veel meer code dan goed gestructureerde HTML

De beste test: download Opera 8, bekijk je site en doe vervolgens maar eens ‘small screen rendering’ aanzetten in Opera. De meeste tabellen-gebaseerde sites worden een rommeltje.

Er zijn nog heel veel meer redenen denkbaar, een aantal goede artikelen:
http://www.adaptivepath.com/publications/essays/archives/000266.php
http://www.webcredible.co.uk/user-friendly-resources/web-accessibility/benefits-of-accessible-websites-2.shtml
http://www.stopdesign.com/log/2005/07/27/still-throwing-tables.html
http://www.webstandards.org/

bedankt voor je uitgebreide uitleg, zal je linkjes eens gaan lezen, vooralsnog ziet het er met smallscreen nog best aardig uit mijn site.

[img:e902761f60]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/smallscreen.jpg[/img:e902761f60]

Dat komt omdat de structuur dermate simpel is dat er weinig gaat verspringen; maar dat is meer toeval dan regel.

Ik krijg de indruk dat iPod Jimmy om elke wissewas hulp inroept van dit forum, maar vervolgens veel te weinig doet wat er hem verteld is. Jammer dat ik dit denk te constateren.

Wat jij nu zegt is niet helemaal waar. Ik begin met het leren van HTML. Dat dit niet helemaal vlekkeloos gaat dat kunnen mensen hier zien. Maar toch ben ik het aan het leren. Ik maak sites die zelfs al een beetje gebaseerd zijn op CSS (wel doormiddel van dreamweaver maargoed). Ik vindt dat ik eerst HTML een beetje moet snappen want dan ken ik de basis en dan ga ik pas verder met alles wat ik daarna noodzakelijk vindt. Maargoed ik snap dat je je er aan kunt ergeren. En ik denk dat ik HTML moet gaan leren enzo maar school is net begonnen dus weer geen tijd. En het is misschien vervelend Maar toch doet ie het nu wel goed enzo. Hij blijft in het midden en dat is precies wat ik wou! En daarbij komt zonder mijn vraag wass was frans er nooit op gekomen om zijn site misschien ergens anders op te baseren. IIG mijn excuses voor vragen die ik misscien wel al had moeten weten.

Gegroet

[quote:4a1a156b83="iPod Jimmy"]Wat jij nu zegt is niet helemaal waar. Ik begin met het leren van HTML. Dat dit niet helemaal vlekkeloos gaat dat kunnen mensen hier zien. Maar toch ben ik het aan het leren. Ik maak sites die zelfs al een beetje gebaseerd zijn op CSS (wel doormiddel van dreamweaver maargoed). Ik vindt dat ik eerst HTML een beetje moet snappen want dan ken ik de basis en dan ga ik pas verder met alles wat ik daarna noodzakelijk vindt. Maargoed ik snap dat je je er aan kunt ergeren. En ik denk dat ik HTML moet gaan leren enzo maar school is net begonnen dus weer geen tijd. En het is misschien vervelend Maar toch doet ie het nu wel goed enzo. Hij blijft in het midden en dat is precies wat ik wou! En daarbij komt zonder mijn vraag wass was frans er nooit op gekomen om zijn site misschien ergens anders op te baseren. IIG mijn excuses voor vragen die ik misscien wel al had moeten weten.

Gegroet[/quote:4a1a156b83]

Je kunt zeker niet alles weten en vind persoonlijk ook dat vragen vrij staat natuurlijk. Daar is dit forum o.a. ook voor. Zolang je er maar van leert!

Weet persoonlijk niet hoe vaak iemand iets vraagt of niet. Let daar niet op, eerlijk gezegd. Maar wellicht is het voor jou verstandig dat als je HTML wilt leren, je er eerst eens wat sites of boeken er op na slaat, waar je veel info kunt vinden?

Mocht je er dan echt niet uit komen, kun je altijd nog vragen, toch? Schroom in ieder geval niet om het één en ander te vragen!

No offence hoor, maar hier wordt langs alle kanten beweerd dat je je site zou moeten aanpassen op meerdere resoluties, en dat je meerdere versies moet bijhouden en dat tabellen slecht zijn..

M’n sites werken van 640 x 480 tot 1900 x 1200 ofzo of hoger… Altijd met tabellen , op elk platform, dus ik zie het probleem echt niet…

In je Css file maak je gewoon het volgende bijvoorbeeld :

[code:1:d6180d0225]table { border: 0px none #3333cc ; margin-left: auto; margin-right: auto; width:75%; padding:1px; }
[/code:1:d6180d0225]

andere tabellen kan je dan ook een Class toewijzen als niet wil dat ze er als je mail table uitzien :

[code:1:d6180d0225]
.tablemain {text-align: left ; padding : 10px; vertical-align:top; }

.tableart {width : 400px; align : center ; vertical-align: center ; }

.tablemodest {width : 80% ; border:3px groove #cccccc ; font-size: 13px }[/code:1:d6180d0225]

[quote:4c57e3ef67="Chasnam"]No offence hoor, maar hier wordt langs alle kanten beweerd dat je je site zou moeten aanpassen op meerdere resoluties, en dat je meerdere versies moet bijhouden en dat tabellen slecht zijn..[/quote:4c57e3ef67]

Niemand beweert hier dat tabellen slecht zijn, en het werkt prima zo als jij het gebruikt, maar het is niet volgens de aanbevelingen van het W3C

W3C over het gebruik van tables in html documenten:

[quote:4c57e3ef67]Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.[/quote:4c57e3ef67]
bron : 11.1 Introduction to tables.

Haal die valid xhtml 1.0 button dus maar weg, want je document is niet valid xhtml 1.0 transitional…

[quote:cd01716203="Chasnam"]No offence hoor, maar hier wordt langs alle kanten beweerd dat je je site zou moeten aanpassen op meerdere resoluties, en dat je meerdere versies moet bijhouden en dat tabellen slecht zijn..

M’n sites werken van 640 x 480 tot 1900 x 1200 ofzo of hoger… Altijd met tabellen , op elk platform, dus ik zie het probleem echt niet…

In je Css file maak je gewoon het volgende bijvoorbeeld :

{edit: meuk css}
[/quote:cd01716203]

Slaap lekker! gefeliciteerd met je constatering en tot ziens.

Download Netscape 0.92b eens voor de grap (http://browsers.evolt.org) en kijken eens op een mobiele/smart phone.

Dat jij alleen maar de wereld bekijkt vanuit de omvang van je eigen beeldscherm zegt niets over het feit of genoemde HTML-coderings technieken al dan niet zinnig zijn in termen van usability, onderhoud etc.

Er zijn ettelijke links hier al 100 maal gepost, allemaal verwijzend naar argumenten en voorbeelden waarom een layout met tabellen problemen veroorzaakt voor verschillende redenen. Als je vind dat je je daar niets van aan hoeft te trekken, soit, jouw keuze, maar rederenerd vanuit je eigen bekrompen wereldbeeld dat het dus geen reet uitmaakt gaat me te ver. Dat is gewoon dommigheid.

Dan kan je ook ook roepen dat uitlaatgassen van alle auto’s geen effect hebben op het wereldklimaat omdat jouw auto aan de Euro 4 normen voldoet en je niets gemerkt hebt in je eigen achtertuin van enige mileuschade.