Tabellen in Indesign

Hallo Indesignfreaks,

hier ben ik terug met een nieuw en moeilijk vraagje.
Ik importeer een tabel uit Excel en geef deze vorm in Indesign (kleuren, letterstijlen e.d. …)
Achteraf wil ik in deze tabel een andere taal plaatsen.

In Quark is dit vrij eenvoudig. Ik selecteer de tekst in Excel en plak hem in Quark. De tabulaties blijven allemaal staan en ook de stijl blijft behouden.
In Indesign is dit onmogelijk. Je kan niet de hele tabel selecteren en er de nieuwe tekst inplakken.

Hoe doen jullie dat?

Groeten,

Lukkas

:?

Je kunt in Indesign een koppeling maken in plaats van het document importeren.

Als je dan iets in je excelsheet wijzigt, wordt die verandering doorgevoerd in je document.

Nog niet geprobeerd, maar het moet prachtig werken. Het proberen waard :wink:

Jep, gewoon koppelen. Werkt daana net zoals een plaatje. Als je iets aanpast, past ie t in de opmaak ook aan.

Kan ook met word files. Hij neemt zelfs de opmaak uit Word over. Krijg je een nieuwere versie van het document, dan ververst ID alles. Je kunt de typogrammen uit word ook aanpassen naar jou wensen. Deze werken ook nog steeds als je een nieuwere versie ontvangt.

Maar eerlijkheidshalve moet ik er hierbij wel vertellen dat ik dit bijna nooit meer gebruik. De meeste Word gebruikers weten niet goed met Word typogrammen te werken, gebruiken zoveel foute stijlen niet consequent en weten dan ook nog eens allerlei leijke kleuren te verzinnen. Het gevolg is dat je veel te veel moet aanpassen. Dan strip ik de tekst liever tot kale tekst en maak ik het zelf op.

[quote:6e1f6111b7="lukkas"]Hallo Indesignfreaks, [/quote:6e1f6111b7]

Ja, stelletje freaks, dat zijn het :smiley:

Koppelen werkt niet. Was het maar zo éénvoudig :? Wanneer je een update doet van de tabel, verliest die zijn hele Indesign opmaak. Indesign gaat de excel-tabel opnieuw importeren, maar met de oorspronkelijke opmaak van Excel. Dus alle werk verloren!

Huh? :roll: InDesign CS toch? 'k ga t ff teste.

Ja, da's niet zo mooi... Opmaak wordt inderdaad weer overboord gezet. Dan lijkt me de enige optie om de opmaakstijlen in Excel te definiëren. Ben er verder ook niet echt in thuis...

Bij (her)koppelen verlies je dan idd de opmaak in InDesign.

Met een scriptje kom je echter aardig ver. Misschien dat het volgende script van pas komt - veel mensen hebben er wat aan gehad als workaround:. “This script updates data in a table while retaining the existing formatting” :

property cellSep : tab
property rowSep : return

– first, let’s make sure there’s some text out there
tell application “InDesign CS”
activate
try
set rawText to (the clipboard as string)
if rawText = “” then error
set oldDelims to AppleScript’s text item delimiters
set AppleScript’s text item delimiters to {""}
set rawText to characters 1 through -3 of rawText as string – see bug report below
on error
display dialog “There’s no text on the clipboard.”
return
end try

– now let’s make sure the cursor is in a cell
if class of parent of selection is not cell then
display dialog “Insertion point must be in a cell of a table.”
return
end if

set theTable to parent of parent of selection
set AppleScript’s text item delimiters to {":"}
set cellRef to (name of parent of selection)
set colRef to (text item 1 of cellRef) as integer
set rowRef to (text item 2 of cellRef) as integer
set AppleScript’s text item delimiters to {rowSep}
set rawRows to (every text item of rawText)
set AppleScript’s text item delimiters to {cellSep}
repeat with rawRow in rawRows
set rawCells to every text item of rawRow
set cellCount to colRef
repeat with rawCell in rawCells
try
set text of cell cellCount of row rowRef of theTable to rawCell
end try
set cellCount to cellCount + 1
end repeat
set rowRef to rowRef + 1
end repeat
set AppleScript’s text item delimiters to oldDelims

end tell

Nog wat handigs: “A common complaint about InDesign’s table feature is that there is no table styling feature. Consider putting a copy of a table you’ve formatted into a Library file. Then, when you need another table to have the same formatting, you can place that table in your document and use this script to populate it.”: Meer info:
http://www.pdsassoc.com/index.php?Nav=scriptsub&Ban=PopulateTableFromClipboard&Info=scriptsbig/PopulateTableFromClipboard/index.html

HTH

henk

Wicked! GO Adobe_Henk! :lol: 8)

Ik ben aan het stoeien met deze uitdaging en heb nog 2 vragen:

1. Hoe kun je koppelen aan een xls-bestand dat ergens op een ftp-server staat?
    Ik heb in de finder een ftp-verbinding opgezet met een remote server en geprobeerd in indesign een bestand te importeren maar dat lukt niet…

2. kun je de basisgegevens voor een grafiek in Illustrator ook koppelen aan een xls-bestand zodat als anderen een waarde in de spreadsheet veranderen, je grafiek automatisch ge-update wordt? Eigenlijk net als dat je met tekst zou doen?
    Je kunt wel koppelen maar als je dan een xls wil aanwijzen lukt het niet.
    Moet toch kunnen?

Eureka! Wat een superscript. Dit scheelt me echt superveel tijd bij het opmaken van productvellen met bestelnummers en dat soort dingen. Hiervoor heb ik in de tijd van Quark al jaren gedroomd van InDesign!