Talpa zet mac gebruikers buitenspel

[color=darkred:56760c612d]Wat we al hadden kunnen verwachten is vandaag begonnen: de programma's van Talpa zijn te downloaden / streamen tegen een betaling. (€1,50) Maar, zoals we ook al hadden kunnen verwachten, werkt het alleen voor Windows met Media Player en DRM beveiliging. En dus niet voor Linux en Mac.[/color:56760c612d]

En dan kunnen sommige mensen wel roepen dat ze die programma’s toch al niet willen zien. Maar daarmee is wel een ontwikkeling ingezet.
Het razend populaire ‘Uitzending gemist’ bijvoorbeeld, nu nog gratis, gaat dadelijk natuurlijk ook geld vragen. Mag je raden op welk platform je dit dan nog kan zien?:frowning:

Ik maak me zorgen over deze ontwikkeling. Waarom heeft Quicktime geen DRM?
:x

Quicktime heeft wel DRM, alleen een andere dan die van Microsoft...

[quote:15b1165632="Double_UK"] ...Het razend populaire 'Uitzending gemist' bijvoorbeeld, nu nog gratis, gaat dadelijk natuurlijk ook geld vragen. [/quote:15b1165632]

Daar betaal je allang geld voor, indirect via belastingen :stuck_out_tongue:

No worries... die sukkels hier volgen gewoon de USA. En daar is de enige downloaddiens voor video die een beetje loopt iTMS en vandaag neemt Disney Pixar over, waardoor Jobs veel te zeggen krijgt bij Disney... dus... de toekomst ziet er juist goed uit op dit moment. :)

Ze hebben ook geen andere keus omdat Apple hun DRM niet vrijgeeft. Gelukkig is het Talpa en daar kijk ik tot nu toe toch al niet te vaak naar maar helaas doen ze het ook bij RTL.

[quote:99317e38bf="thijsbrg"]...omdat Apple hun DRM niet vrijgeeft.[/quote:99317e38bf]

Is dat zo? En doet Microsoft dat dan wel? Ik heb eigenlijk het idee dat het gewoon luiheid van de verschillende omroepen is. Bij de Vlaamse openbare omroep kun je namelijk wel alles in QuickTime kijken.

Van mij mag je heel Talpa aan je reet afvegen. Heb er niks mee en was ook niet van plan om er iets mee te krijgen.

Op Wired stond een heel verhaal over DRM-ellende: http://www.wired.com/news/technology/0,70049-0.html?tw=rss.index

Het is weer betamax versus VHS all over again.

Uitzending gemist = publieke omroep, waardoor ze geen geld mogen vragen per uitzending, dus dat zal ook zo snel niet gebeuren.

En wat Talpa betreft: kennelijk kunnen ze genoeg geld verdienen aan Windows-only klanten; kewstie van follow the money. Je kan een private onderneming moeilijk verwijten dat ze geen keuzes maken. Of het slim is om een deel van de markt te laten liggen (of een hit als Gooise Vrouwen niet te verkopen via de iTMS als eerste Nederlandstalige content) is een ander verhaal. Gelukkig zit ik niet in de directie van Talpa, dus kan ik me daar ook niet echt druk over maken.

Wel zullen maar afwachten tot de iTMS hier ook video's begint te verkopen. Die gasten luisteren toch alleen maar naar hun portemonnee. Zodra ze merken dat er geld te verdienen valt kunnen ze alles ineens wel in QuickTime aanbieden. Let maar op!

[quote:01f2a6e83e="Zakske"][quote:01f2a6e83e="thijsbrg"]...omdat Apple hun DRM niet vrijgeeft.[/quote:01f2a6e83e]

Is dat zo? En doet Microsoft dat dan wel? Ik heb eigenlijk het idee dat het gewoon luiheid van de verschillende omroepen is. Bij de Vlaamse openbare omroep kun je namelijk wel alles in QuickTime kijken.[/quote:01f2a6e83e]

Ja, Microsoft leurt met z’n DRM voor lage prijsjes. Ik denk dat de Vlaamse openbare omroep filmpjes zonder DRM op hun website zal hebben staan, net als “uitzending gemist” in Nederland.

wat dacht je van:

Mac gebruikers zetten Talpa buitenspel!

@Turb: goeie!!! 8)

Bij RTL met hun movie op betaling site is het ook al niet anders alleen Windoos media playerddttttt , tja, wij ook met ons domme systeem ;-) .

[quote:db45a64d72="Zakske"][quote:db45a64d72="thijsbrg"]...omdat Apple hun DRM niet vrijgeeft.[/quote:db45a64d72]

Is dat zo? En doet Microsoft dat dan wel? Ik heb eigenlijk het idee dat het gewoon luiheid van de verschillende omroepen is. Bij de Vlaamse openbare omroep kun je namelijk wel alles in QuickTime kijken.[/quote:db45a64d72]

Ja, en binnenkort wordt het nog beter:

[quote:db45a64d72="Focus Knack "]…, zal iTunes in belgië “heel binnekort” tv aanbieden, mét Belgische programma’s.[/quote:db45a64d72]

[quote:9546849fe8="Turbanus"]Van mij mag je heel Talpa aan je reet afvegen. Heb er niks mee en was ook niet van plan om er iets mee te krijgen.[/quote:9546849fe8] [quote:9546849fe8="CalmCruiser"]wat dacht je van: Mac gebruikers zetten Talpa buitenspel! [/quote:9546849fe8]

En dat zijn dus precies de reacties die ik bedoel.
Het gaat niet alleen om Talpa. Het gaat om de ontwikkeling dat video of televisie content tegen betaling wordt aangeboden via het internet. Reken er maar op dat dadelijk ook de arthouse movies en zgn. ‘goeie’ televisieprogramma’s worden aangeboden voor Window-gebruikers.

Wat dan?

Wat wil je dan downloaden en daar ook nog 1.5 euro voor betalen. :?

[quote:dbf6cdc095="Zakske"]No worries... die sukkels hier volgen gewoon de USA. En daar is de enige downloaddiens voor video die een beetje loopt iTMS en vandaag neemt Disney Pixar over, waardoor Jobs veel te zeggen krijgt bij Disney... dus... de toekomst ziet er juist goed uit op dit moment. :)[/quote:dbf6cdc095]

effe een vraag…

als Disney Pixar over neemt… krijgt Disney toch alle zeggenschap over Pixar???
wat heeft Jobs dan nog te vertellen???

[quote:b4457ba5e1="Meneer Guggenheimer"]Wat wil je dan downloaden en daar ook nog 1.5 euro voor betalen. :?[/quote:b4457ba5e1]

De toekomst van de televisie betekent waarschijnlijk de tweedeling in broadcasting (televisie) en narrowcasting (podcasting, vodcasting, downloading, streaming)

Heel simpel gesproken: als er een groot publiek voor te vinden is (voetbal, journaal, films) dan kies je als omroep voor broadcasting. Als je programma’s hebt die een klein (lees: commerciëel niet interessant) publiek trekken dan kies je voor narrowcasting (bijv. kunstprogramma’s, minder populaire sporten. etc.)

En natuurlijk kan iedereen deze content aanbieden. En als het kwalitatief goed is, betalen mensen ervoor. Bijvoorbeeld een regionaal programma waarmee met de inkomsten de produktie kan worden mede-gefinancierd (naast sponsoring). €1,50 is misschien veel. Maar het kan ook minder.

Het word pas intressant als je straks echt HD content kunt downloaden van nwe speelfilms zodra die ook gewoon in de winkel te koop liggen op dvd , moeten ze het natuurlijk wel een beetje comprimeren om het downloadbaar te maken ;-) . Heb bij bol pas 1 echte hd dvd kunnen vinden en das nog wel een nederlands produkt ;-) .

[quote:a9ea78e6fd="Steve Brooklyn"][quote:a9ea78e6fd="Zakske"]No worries... die sukkels hier volgen gewoon de USA. En daar is de enige downloaddiens voor video die een beetje loopt iTMS en vandaag neemt Disney Pixar over, waardoor Jobs veel te zeggen krijgt bij Disney... dus... de toekomst ziet er juist goed uit op dit moment. :)[/quote:a9ea78e6fd]

effe een vraag…

als Disney Pixar over neemt… krijgt Disney toch alle zeggenschap over Pixar???
wat heeft Jobs dan nog te vertellen???[/quote:a9ea78e6fd]

Hij wordt grootste prive aandeelhouder in disney, waardoor hij in board of directors komt en waarschijnlijk zelfs head of directors oftwel, hij heeft dan best wel wat te zegge daaro over mickey :stuck_out_tongue:

Mensen met veel geld willen vaak meer en liefst snel. Waar en hoe dat moet is van geen enkel belang, dus als ze geld ruiken gaan ze ervoor. Iets wat je nu eenmaal door de eeuwen heen ziet gebeuren. Commercie is gezond kuch kuch, meestal een gretig handje toegestoken door de heren politici.

Om die reden is het steeds meer gewoonte te doen wat de grootste gemene deler voorschrijft.
Zolang er en dat ben ik hardgrondig met Zakske eens ‘met de beurs in gedachte’ beleid gemaakt wordt zal het gebeuren dat je teleurstellingen dient te verwerken.

Niet dat dit een reden is bij de pakken neer te zitten, we zijn niet voor niets mondig.
Laat die geluiden horen als je het ergens niet mee eens bent.
Want die hele DRM shit is de bijl aan de wortel.