TCP IP problemen

Op de zaak werken wij met ADSL waar een 5-tal Macs aan hangen via een router.

Plotseling wil de verbinding via de DHCP server voor een aantal MAC’s niet meer tot stand komen.
Er wordt geen IP adres meer toegekend.
Voorheen kreeg elke Mac automatisch een nieuw eindcijfer in het IP -adres maar nu blijven de Macs wachten op verbinding die dan niet tot stand komt.
Vooralsnog was een ‘reset’ van de router genoeg om het probleem op te lossen maar dat lukt nu niet meer.
Alleen handmatig instellen lukt nog wel.
Waar zou de fout kunnen liggen, moet er aan Spy-ware o.i.d. gedacht worden, of ligt het toch aan de hardware?

Ik kan mij niet voorstellen dat het Spyware is gezien het feit dat jullie Mac's gebruiken. Wat voor een router is het? Kijk eens naar de configuratie, wellicht is de router wat instellingen kwijt? Branden alle link lampjes, e.d. goed?

Je kan op je Mac ook het ip adres ‘releasen’ waarna je hem kan vernieuwen. Maar is wel toevalig dat het 5 Mac’s zijn.

Ik denk dat je router een probleem heeft. :?

Als het voorheen heeft gewerkt, kan het niet zijn dat het zomaar niet meer werkt. Er moet iets veranderd zijn. Firmware update, andere netwerk switch/hub, machine erbij? Gebruik je de DHCP server van het ADSL modem? Het kan ook zijn dat er niet genoeg adressen beschikbaar zijn. Dit kan je instellen in de DHCP server. Een server houd namelijk een adres vast voor een bepaalde client voor een tijd X. Hebben de clients wel verschillende client namen? Ook moeten de Mac adressen verschillend zijn, tegenwoordig kan je die aanpassen.

Ik zou zowiezo de machines handmatig instellen, vooral bij zo’n klein aantal. Dan starten ze een tikkie sneller op. Mocht ook de DHCP server “bezet”,“druk” of “kaduk” zijn dan starten de machines wel gewoon op. In Mac OS X heb je ook de optie DHCP met manual adres, is wel handig, dan worden de DNS server, enz wel opgevraagd, maar het adres stel je handmatig in.

Je kan ook testen door alle machines los te koppelen en kijken of ze een voor een het wel doen.

ik denk dat het inderdaad een geval is van dat de reeks op is die gedefineerd is in de router. zoals al eerder gezegd is lijkt het mij handiger om een vast ip adres te gebruiken.

probeer de router te resetten naar de fabrieksstandaard, als dat lukt kan je hem weer opnieuw instellen.

daan.