te grote attachments in mail

Ik heb het idee dat mail mijn attachments veel groter maakt dan eigenlijk de bedoeling. Laten we zeggen dat ik een jpg-je heb van 600 kb, maakt mail daar in de email die ik stuur ± 1 mb van. Dit is dus fors groter. iemand enig idee hoe dit komt?

Codering van het bestand in ascii formaat denk ik. Net als in nieuwsgroepen.

Idd ... als ik via AIM iet zend, ? + I zegt 1,2 MB, en iChat 1,6 MB ... Het zal te maken hebben met coderen, maar denk ik dit? als ik iets .ZIP dan telt hij er niet zoveel bij, (1,2 MB => zip => 660 kb) en bij zenden via ichat is het ook maar 660. Ik dacht dit gemerkt te hebben. Kan dit? is .ZIP al ASCII ofzo ?

Ik denk dat ichat het niet als ascii verzend maar gewoon "as is" want zip is volgensmij zeker geen ascii, comprimeer maar eens een groot txt bestand.

maar verstuur ik programma's door, is het wel 400 kb meer, nou, wat is 400 kb, niet veel, maar als uw upload maar 22 kB/s is ...

hoe dan ook, we hebben het hier over Mail.

Mail verstuurt zijn attachments in MIME encoding (wat wereldwijd zo’n beetje de standaard is) en dat houdt in dat er inderdaad alleen ASCII-7 tekens gebruikt worden. Dit zijn de helft minder tekens dan 8-bits ASCII en dus zijn er meer van nodig om het hele bestand te beschrijven.

Kortom: je mail wordt groter, en bij het “uitpakken” wordt het weer kleiner. Een soort omgekeerde ZIP compressie dus, maar het voordeel is dat het altijd werkt, zelfs op oude systemen die al 15 jaar geen update hebben gehad en geen tekens anders dan ASCII-7 aankunnen.

De attachments worden in BASE64 formaat verzonden. Daarbij worden de bytes uit het bestand geconverteerd naar een formaat dat gegarandeerd via e-mail kan worden verzonden. Hierbij worden brokjes van 3 bytes omgezet naar 4 tekens. Je krijgt dus een e-mail die ruwweg 1/3 groter is dan het oorspronkelijke bestand.